زائر خسته حرم را نباید در کوچهها معطل کرد
به گزارش شیرازه، سید مجتبی انوار معاون عمران و توسعه آستان احمدی و محمدی (ع) گفت: در پیشنهادهای مطرحشده هیأت امنای آستان احمدی و احمدی، نخستین موضوع که با پیگیری بزرگان استان همراه است اتصال خیابان 9 دی به بلوار سیبویه به موازات خیابان حضرتی است که بلوار جدید 24 متری در بافت اجرا شود که تعداد محدودی خانه میراثی غیر ثبتی در این طرح وجود دارد و چند منزل باارزش متوسط است که مشکل خاصی برای اجرا ندارد.
وی افزود: برای همین خیابان جدید نیز سه طرح وجود دارد که شامل عرضهای مختلف است و آنچه بیشتر مدنظر است یک مسیر رفتوبرگشت است که به سبب تنگ بودن خیابان حضرتی فعلی و یکطرفه بودن آن اجرایی شده و باعث میشود از بلوار سیبویه که مسیر بزرگراهی با عرض مناسب است ارتباط دوطرفه به حرم تأمین شود و از ضلعی که به بنبست رسیده باز شود.
به گفته وی، مسیر بعدی مسیر تشرف زائری است که از دروازه قرآن وارد بلوار شهید آیتالله ربانی و بلوار جمهوری و سپس ابوالکلام میشود که به سبب عرض مناسب در مسیر گره ترافیکی نداریم و در قسمت بلوار هجرت مشکلاتی بود که حل شد و بعد از میدان شهرداری به خیابان نمازی میرسد و بنابر آخرین مصوبه هیأتامنا تعریض خیابان نمازی بهصورت «بی او تی» مدنظر قرارگرفته است و البته این کار همت همه دستگاههای ذیربط را میطلبد چراکه اعتبار موردنیاز تنها بهصورت «بیاوتی» قابل تأمین بوده و تجاریها باید به فاصله پنج تا شش متر در خیابانی پشت محل فعلی انتقال یابند.
انوار ابراز داشت: در حال حاضر نیز اتصال وجود دارد و بحث این است که اتصال به سیبویه تسهیل شود ضمن این که در خیابان لطفعلیخان در هر ساعت شبانهروز مملو از جمعیت است و با ایجاد محور جدید مشکل افزوده نمیشود.
معاون عمران و توسعه آستان احمدی متذکر شد: احیای گذرهای تاریخی بیشتر بحث گردشگری است تا زیارتی که یک زائر که از شهری دور آمده آنقدر خسته است که توان گذر از کوچه و پسکوچههای متعدد بهعنوان گذر تاریخی را ندارد و میخواهد هر چه سریعتر به محل زیارت خود برسد، هرچند خط قرمز ما نیز تخریب منازل میراثی باارزش است.
وی تصریح کرد: دید ما یک افق 50 ساله است و در همین راستا هزینههای زیادی برای مطالعات انجام دادیم و بیشترین دلسوزی را حرم انجام داده هرچند گاهی دستگاهها پشت ما را خالی کردهاند.
انوار ادامه داد: با مودهای جدید حملونقل از قبیل تراموا مخالفت نداریم اما باید توجه داشت که در اعیاد بالغبر 40 هزار نفر و در سال تحویل 120 هزار نفر در خیابانهای منتهی به حرم جمعیت وجود دارد و سیستمهای حملونقل جدید بهسختی میتواند در این زمینه جوابگو باشد و از سویی دید ما این است که کار اجرایی شود و اینکه زائر درجایی نزدیک حرم خودروی خود پارککرده و با خودروی ویژه برقی به حرم رسانده شود بیشتر حالت رؤیایی دارد.