کد خبر: ۹۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

اما و اگرهای احداث «خیابان 24 متری» در دل بافت تاریخی شیراز

طرح احداث خیابانی با عرض 24 متر در بافت تاریخی شیراز و انتقال ترافیک از یک نقطه به نقطه دیگر راه حل مشکل نیست و لازم است در جلسات تخصصی با حضور کارشناسان ترافیک، مدیریت شهری و میراث فرهنگی مسئله تردد و روان سازی ترافیک محدوده حرم مطهر شاهچراغ بررسی و این معضل بدون تصمیمات عجولانه و با همکاری و هماهنگی دستگاه های مرتبط حل و فصل شود.
به گزارش شیرازه، خبر آغاز طرح مطالعاتی تخریب بافت تاریخی شیراز در محدوده شاهچراغ جهت روان سازی ترافیک و تردد راحت تر زائران، طی دو هفته گذشته موجی از واکنش ها را در میان مسئولان و کارشناسان حوزه شهری را به دنبال داشته است.

ماجرا از این قرار است که دو هفته پیش، جلسه ای با عنوان«بررسی وضع  ترافیک در محدوده شاهچراغ»، با مدیریت افشانی استاندار فارس در استانداری برگزار می شود. در این جلسه مقرر می شود مطالعاتی جهت روان سازی ترافیک و ایمنی شهروندان و زائرین در تردد محدوده حرم مطهر شاهچراغ(ع) صورت پذیرد. همچنین طرح احداث خیابانی با عرض 24 متر در دل بافت تاریخی پیشنهاد می شود. بنا بر آنچه که یک کارشناس میراث فرهنگی اعلام کرده در این طرح دو گزینه برای احداث خیابان ٢٤ متری از دل بافت تاریخی شیراز مطرح شده، اول اینکه، این خیابان قرار است یا از خیابان ٩ دی (از پارکینگ طبقاتی) مستقیم به سمت جنوب (بلوار سیبویه) حرکت کند، به‌طوری که این خیابان با ٦٠٠ متر طول و ٢٢ متر عرض بخش‌هایی از بافت را تخریب می‌کند. گزینه دوم هم مربوط به محور ٩ دی به سمت قاآنی می‌شود که این محور هم ٤٨٠ متر طول دارد.

اما حساسیت این موضوع زمانی بالا رفت که یکی از رسانه ها مدعی شد که این طرح قرار است به دستور استاندار فارس و در اسرع وقت عملیاتی شود. ادعایی که بعد از آن اداره راه و شهرسازی فارس طی جوابیه بر کذب بودن آن تاکید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است:«ساخت خیابان در بافت تاریخی شیراز جایگاه قانونی ندارد و درحال حاضر طرح محدوده بافت تاریخی شیراز که در شورای عالی شهرسازی مصوب و به شهرداری نیز ابلاغ شده است ملاک عمل و مدنظر ما بوده که به هیچ عنوان ایجاد چنین دسترسی مبنی بر عبور خیابان از وسط بافت تاریخی اطراف حرم شاهچراغ را در خود جای نداده است»

طرح احداث خیابانی با عرض 24 متر در بافت تاریخی شیراز در حالی مطالعات آن آغاز شده که مدتی پیش تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی و شهرداری شیراز منعقد شد که بر اساس آن 28 منزل میراثی در اختیار شهرداری قرار گرفت، که باید نوسازی، احیاء و مرمت شود.

طرح احداث خیابان 24 متری، از 9 دی به خیابان سیبویه، برای روان سازی ترافیک و تردد مناسب تر زائران شاهچراغ با انتقادات جدی مدیران شهری مواجه شده است. شیخی مدیر طرح تفصیلی بافت قدیم شیراز در این باره می گوید:«اتصال از 9 دی به سیبویه نقش ترافیکی عمده‌ای نخواهد داشت چنانکه مدل‌سازی با نرم‌افزار این موضوع را نشان می‌دهد. با اجرای اتصال جدید به سیبویه، جریان پیاده با سواره و سواره با سواره در تقاطع 9 دی و تقاطع 9 دی با خیابان حضرتی مشکل‌ساز می‌شود و در بلوار سیبویه، خیابان احمدی و شاهزاده قاسم سد و گلوگاه ایجاد می‌کند»

حق نگر رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شیراز نیز معتقد است احداث خیابان جدید برای دسترسی به شاهچراغ (ع) ترافیک را به نقطه دیگر منتقل می‌کند. نقیب زاده رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا می‌گوید: انجام اقدامات عجولانه و فاقد مطالعات مستحکم، مشکلات دسترسی به حرم شاهچراغ و آستانه را حادتر می‌کند.

بنا براین گزارش، اظهارات مدیران و کارشناسان، شهری و شهرسازی حاکی از آن است که حتی اگر شورای عالی معماری شهرسازی کشور مجوز احداث خیابان 24 متری شیراز را از دل بافت تاریخی صادر کند این پروژه،  به دلایل مختلف
طرح موفقی نخواهد بود.

از این رو لازم است در جلسات تخصصی با حضور کارشناسان ترافیک، مدیریت شهری و میراث فرهنگی مسئله تردد و روان سازی ترافیک محدوده حرم مطهر شاهچراغ بررسی و این معضل بدون تصمیمات عجولانه و با همکاری و هماهنگی دستگاه های مرتبط حل و فصل شود.

نظرات بینندگان