کد خبر: ۹۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
در پی مشاهده مواردی از بیماری هپاتیت؛

هشدار شبکه بهداشت خرم بید درباره خطر شیوع هپاتیت آ

شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم بید در پی مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری هپاتیت آ نسبت به خطر شیوع این بیماری هشدار داد.

به گزارش شیرازه  شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم بید در پی مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری هپاتیت آ  نسبت به خطر شیوع این بیماری هشدار داد.

هر چند تعداد مبتلایان این بیماری مشخص نیست اما گفته شده این بیماری نخست در بین عشایر به علت عدم رعایت موارد بهداشتی و سپس در بین عشایر مقیم شهرستان شایع شد.

شبکه بهداشت با نصب بنرهای آموزشی و توزیع بروشور و همچنین هشدار در مورد استفاده از آب‌ قنات‌ها در بعضی نقاط این شهرستان برای پیشگیری از شیوع این بیماری اطلاع رسانی کرده است.


هشدار درباره خطر شیوع هپاتیت آ در خرم بید


هپاتیت آ (یرقان) بیماری ویروسی است که این ویروس با ورود و تکثیر در سلول‌های کبدی باعث اختلال در عملکرد کبد و آسیب به آن می‌شود این بیماری شایع‌ترین نوع ویروس در کودکان است به طوری‌ که تقریبا 100 درصد کودکان زیر 10 سال به آن مبتلا می‌شوند.

عمده ترین راه انتقال این ویروس از طریق دهانی- مدفوعی است؛  یعنی در مناطقی که بهداشت رعایت نشده و پس از دستشویی، دست ها با آب و صابون شسته نمی‌شود و با همان دست غذا خورده می‌شود، این ویروس به راحتی انتقال می‌یابد یک بار ابتلا به این بیماری در شخص مصونیت دائمی به وجود می‌ آورد و دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شود.


هشدار درباره خطر شیوع هپاتیت آ در خرم بید


افراد مبتلا به هپاتیت همیشه تمامی علایم بیماری را نشان نمی‌دهند؛ برای مثال کودکان هیچ نشانه‌ای از آلودگی ندارند در حالی که در نوجوانان و بزرگسالان علایم بیماری دیده می‌شود، این علایم عبارتند از؛ زردی پوست و سفیدی چشمها ، احساس خستگی و کوفتگی ، درد در ناحیه بالا و طرف راست شکم ، کاهش اشتها و وزن ، تب ، تهوع ، اسهال ، استفراغ ، درد مفاصل ، تیره شدن رنگ ادرار و بی‌رنگ شدن مدفوع.

این علایم گاهی از یک هفته تا یک ماه بعد نیز خود را نشان می‌‌دهند و به ندرت این بیماری باعث از کار افتادن کبد و مرگ می‌‌شود.

بهترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است و از راه‌های زیر می‌توانید از خود و دیگران در برابر هپاتیت Aمحافظت کنید:

- میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف ضدعفونی کنید.

 - ظرف‌ها را با آب داغ و محلول پاک‌کننده کاملا تمیز نمایید.

- اگر به پاکیزگی آب و غذایی شک دارید از مصرف آن بپرهیزید.

- همیشه غذا و آب مصرفی خود را از آلوده شدن توسط حشرات محافظت کنید.

- پس از توالت و قبل از پخت غذا یا قبل از غذا خوردن دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

-همیشه از توالت مناسب استفاده کنید و اگر توالت مناسب ندارید روی فضولات را با خاک بپوشانید.


هشدار درباره خطر شیوع هپاتیت آ در خرم بید


هشدار درباره خطر شیوع هپاتیت آ در خرم بید


منبع:  بام فارس

برچسب ها: هپاتیت ، بیماری ، شیوع ، خرمبید
نظرات بینندگان