کد خبر: ۹۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

مروری بر جایگاه فرهنگی شیراز/ هشدار درباره پیشرفت استحاله فرهنگی دشمنان

عضو شورای تحول در علوم اجتماعی كشور، شیراز را یكی از فرهنگی‌ترین شهرهای كشور برشمرد و گفت:‌ از دوران حمله مغول به بعد، شیراز مدیریت فرهنگی خود را بر كل فلات ایران حفظ كرده است.
به گزارش شیرازه، سعید زاهد زاهدانی، عضو شورای تحول در علوم اجتماعی کشور شیراز را یكی از فرهنگی‌ترین شهرهای كشور برشمرد و گفت: شاید اگر بگوییم شیراز، فرهنگی‌ترین شهر کشور به حساب می‌آید گزافه نگفته‌ایم.

آغاز استحاله فرهنگی غرب در شیراز از دوران قاجار
وی افزود: این خصلت شیراز را به خصوص از دوران مکتب شیراز یعنی قرن هفتم، هشتم و نهم به خوبی ملاحظه می‌کنیم یعنی از دوران حمله مغول به بعد، شیراز مدیریت فرهنگی خود را بر كل فلات ایران حفظ كرده است بنابراین در این جنگ و استحاله فرهنگی دشمنان از همان دوران قاجار، شهر شیراز مورد توجه ویژه برنامه‌ریزان فرهنگی غرب بوده است.
زاهد زاهدانی ادامه داد: از بعد از نهضت تنباکو که شیراز یکی از نقطه‌های بسیار مقاوم در مقابل نفوذ غرب در جامعه ایران بوده، این استحاله فرهنگی آغاز شده است و با تقویت عرفان‌های انحرافی در این شهر و استقرار مظاهر تمدن غرب با واحدهای نشردهنده فرهنگ غرب در شیراز تلاش بسیاری صورت گرفت تا این مرکز ارزشمند فرهنگی را استحاله كنند.

شیراز اولین شهر شیعی عالم به حساب می‌آید
مدیر پژوهشكده تحول و ارتقای علوم انسانی دانشگاه شیراز گفت: شیراز هم از لحاظ ادبیات فارسی منطق فرهنگ است و در آن رتبه نخست را دارد و هم از لحاظ ارزش‌های شیعی، اولین شهر شیعی عالم به حساب می‌آید و کربلای دوم لقب گرفته است و در وصف وضعیت بسیار ممتازش از لحاظ عرفان بايد گفت كه در درجه بسیار متعالی قرار دارد بنابراین این ارزش‌های اساسی در شهر شیراز با تهاجم فرهنگی بیش از صد ساله مورد هجوم قرار گرفته است.

برنامه‌ریزان فرهنگی شیراز دقیق‌تر از گذشته به مسائل فرهنگی بپردازند
وی با اشاره به وضعیت كنونی فرهنگی شیراز اظهار كرد: امروز متأسفانه ما شرایطی را در شیراز شاهد هستیم که در مغلوب شدن نسبت به فرهنگ غرب از بسیاری از شهرهای هم‌تراز خودش پیشرفته‌تر است بنابراین لازم است که برنامه‌ریزان فرهنگی شهر شیراز با محاسبه دقیق‌تر از گذشته و وضع موجود به مسائل فرهنگی شهر بپردازند.
زاهد زاهدانی تأكید كرد: مسئولان فرهنگی شهر شیراز با توجه به امکانات بسیار ارزشمندی که در این شهر وجود دارد تلاش کنند تا شیراز را مجدداً به قله فرهنگ متعالی ملی و اسلامی برسانند.


منبع: ایکنا
نظرات بینندگان