کد خبر: ۹۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

کشف پیرترین درخت اروپا

در یونان موجودی زندگی می کند که می توان آن را شاهد زنده تاریخ بیش از یک هزار سال اخیر اروپا به شمار آورد: درخت کاج هزارساله.
به گزارش شیرازه، دانشمندان با بررسی دقیق سن این درخت تخمین می زنند که این درخت حداقل باید ۱۰۷۵ ساله باشد! بدین ترتیب باید گفت این درخت قدیمی ترین درخت اروپاست.

 کشف پیرترین درخت اروپا
برای این درخت نام «آدونیس» (از نامهای افسانه ای یونان) انتخاب شده است و به گفته دانشمندان طی بیش از یکهزار سال گذشته جنگهای متعدد، تحولات و انقلابهای گوناگون، جنگهای صلیبی و حتی قرون وسطی را نیز دیده است.
 
دانشمندان با نمونه برداری از عمق بدنه درخت به این نتیجه رسیده اند که باید بیش از ۱۰۷۵ سال سن داشته باشد. جالب اینجاست که آنها در این نمونه برداری موفق نشدند به مرکز درخت برسند و به همین دلیل حدس می زنند سن آن باید بیش از این رقم باشد.
 
دانشمندان عوامل مختلفی را در ادامه حیات این درخت و سایر درختان پیر دنیا نظیر آنهایی که در آمریکا دیده شده اند عنوان می کنند که دور بودن از اجتماعات انسانی از مهمترین آنهاست.
 
عقیده آنها بر این است که در دل این درختان می توان سرنخهای مهمی درباره تغییرات جوی و تأثیرات ناشی از زندگی انسانها بر محیط زیست را پیدا کرد.
 
آنها می گویند آدونیس و چند درخت پیر دیگر که در اطرافش قرار دارند در واقع یک خانه طبیعی متشکل از بازنشسته های طبیعت را شکل داده اند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان