کد خبر: ۹۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
درخواست رییس حوزه هنری فارس از هنرمندان؛

از ما مدیران فرهنگی به بهترین شکل انتقاد کنید

هم اندیشی یک روزه گروه های سرود فعال استان، به ابتکار و میزبانی واحد موسیقی حوزه‌ی هنری فارس برگزار شد.

به گزارش شیرازه، در هم اندیشی یک روزه گروه های سرود فعال استان فارس که به میزبانی واحد موسیقی حوزه‌ی هنری فارس برگزار شد، محمد کرم اللهی رییس حوزه ی هنری انقلاب اسلامی فارس با بیان اینکه سرود کاری اعتقادی است گفت: فارس جایگاهی ویژه در زمینه سرود دارد و سابقه این کار به قبل از انقلاب باز می گردد، کما اینکه در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از معروفترین سرودهای زمزمه پذیر انقلاب یعنی "بهمن خونین جاویدان" در شهر شیراز تولید شد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز گروه سرود آباده در کشور آبروداری کردند چرا که کار آنهاخوب پیش رفت، خوب پوشش داده و خوب نیز دیده شد. به حمدالله فارس همواره قبل و بعد از این اتفاقات در عرصه سرود خوش درخشیده و این درخشش تا امروز ادامه دارد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس ضمن اعلام این مطلب که حوزه ی هنری خانه شما هنرمندان است گفت: ما می خواهیم مرکزیتی داشته باشیم برای فعالیت و نمونه آفرینی موفق در عرصه سرود و از آنجا که فاصله بین سرود با کر و کرال در حال کم شدن است، می خواهیم واحد موسیقی حوزه هنری این مرکزیت باشد. از این رو برآنیم در سه عرصه تولید و برنامه ریزی و آنچه تحت عنوان جشنواره نامیده می شود قعالیت کنیم.

وی گفت: البته من با جشنواره موافق نیستم چرا که این کار نیاز به پیش زمینه هایی دارد. در کل با رقابت درون استانی موافق نیستم شاید مسابقه بین استان ها نتایج خوبی داشته باشد اما حاصل مسابقه درونی زیاد کردن فاصله ها و دور کردن افراد از یکدیگر استلذا بیشتر با گردهم آیی و محفلی معتقدم که گروه های موفق از سوی یک هیئت ژوری امکان اجرا و ورودیه مساوی بگیرند.

کرم اللهی گفت: سرود تمرین با مردم بودن و همصدا بودن با مردم است. ما در دل انقلابی زندگی می کتیم که کمترین هزینه تغییرات را در میان انقلاب های دنیا داشته است. رهبر ما اجازه قیام مسلحانه و شلیک یک گلوله از سوی انقلابی ها را نداد چرا که اصل و اساس حرکت و انقلاب از نظر ایشان فرهنگ بود

وی افزود: دین برای ما فرهنگ و روش آوردهو انقلاب دینی ما نیز برپایه همین فرهنگ و روش است لدا معتقدیم انقلاب ما انقلابی فرهنگی است. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز بر پایه همین تفکر باور دارد که اگر دنیا می خواهد ما را در استضعاف نگه دارد معنی اش این نیست که ما نیز خود را ضعیف نگه داریم، ما باید قوی تر از همیشه دوش به دوش هم و دلگرم به کنار هم بودن باشیم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، سرود را کاری اعتقادی و انقلابی دانست و گفت: فکر نکنید این کار اعتقادی و انقلابی شما کار سفارشی است. کدام نهاد از شما خواسته این کار را بکنید. درست است که نهادها و سازمان ها اولویت هایی دارد اما کسی شما را مجبور نمی کند که این را بساز و یا این را بگو چرا که این خود شمایید که انتخاب می کنید چه بگویید و چه بنویسید و بخوانید.

وی با انتقاد از نگاه منفی بین برخی هنرمندان این عرصه گفت: نمی شوند و نمی گذارند و عباراتی از این دست را کنار بگذارید اگر چنین باشد پس این همه کار فاخر چگونه ساخته می شود و از کجاست؟! البته به عنوان یک مدیر فرهنگی می پذیرم که ساز و کار حمایت وجود ندارد و شما حمایت نمی شوید اما این خود ما جامعه هنری هستیم که به خودمان تشخص هنری نمی دهیم.

کرم اللهی با دعوت از هنرمندان به رعایت منطق کار هنری اظهار داشت: شما برای مردم و جامعه مخاطب کار می کنید، اگر مخاطب نباشد شما برای که کار می کنید؟ شما نیاز به تشویق و تبادل حس با مخاطب دارید اما اگر جایی میدان مخاطب شما را نپذیرفت و دوری کرد، این را به حساب سیاستگذار نگذارید. البته همینجا بگویم که من در شیراز کارهای کرال در سطح ملی و حتی بین المللی دیده ام

وی افزود: از ما مدیران فرهنگی انتقاد کنید و به بهترین شکل انتقاد کنید، ما نیاز به تعریف نداریم. هرجا دردی می بینید حتما آن را بگویید اما یادتان باشد حمایت تنها از سوی کارگزار نیست از سوی شما هم باید باشد، چرا تا جایی دعوت نشوید حضور پیدا نمی کنید؟!

در این نشست همچنین ضمن تبریک به گروه مصباح الهدای لارستان به مناسبت موفقیت سرود سرزمین آرش این گروه در جشنواره بزرگ ضد استکباری طبس و گروه سرود آباده به پاس تقدیر از سرود معروف رضا رضا در جشنواره ی رضوی، راهکارهای حمایت و برقراری ارتباط جهت تولید اثر توسط کارشناس واحد موسیقی و خط مشی ها و محورهای محتوایی حوزه هنری توسط معاون فرهنگی این حوزه تشریح شد.

بخش عمده این نشست نیز به معرفی گروه های سرود و کر و کرال حاضر در همایش و بیان معضلات، مشکلات و ارائه راهکارها و برنامه های اجرایی از سوی سرپرستان و نمایندگان گروه های فعال استان که از شهرهایی همچون لار، خنج، اوز، آباده، نی ریز، جهرم، قیر و کارزین و شیراز حضور داشتند گذشت.

از عمده ترین موارد مطرح شده از سوی گروه ها می توان به نیاز به حمایت و پشتیبانی معنوی و مادی، نیاز به حمایت رسانه ها، نیاز به حمایت جهت ارتقای سطح آموزشی و پرهیز از فعالیت های مقطعی نهادها و سازمان ها در عرصه سرود اشاره کرد.

شایان ذکر است فعالیت های حوزه ی هنری انقلاب اسلامی فارس در عرصه سرود که از سال گذشته و پس از تغییر مدیریت حوزه آغاز و در هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ماه جاری انسجام یافته بود، پس از تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در نیمه ماه مبارک رمضان بر فعالیت در این زمینه شتاب بیشتری گرفته است.


منبع: روابط عمومی حوزه ی هنری فارس

نظرات بینندگان