کد خبر: ۹۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
استاندار فارس:

نرخ بیکاری استان فارس نسبت به متوسط کشور بیشتر است/آزادراه شیراز - اصفهان تا سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار فارس با اشاره به اینکه متاسفانه در استان فارس نیروهای فعال تخریب می شوند، گفت: باید بپذیریم اگر مدیری از لحاظ فکری با ما متفاوت است اما خوب کار می کندو کارنامه موفقی دارد باید بگذاریم کار کند.
به گزارش شیرازه، استاندار فارس در نشست خبری به مناسبت هفته دولت این هفته را فرصت مناسبی برای ارائه گزارش عملکرد دولت دانست و اظهار داشت: معمولا در دو مقطع زمانی شش ماهه یکی در هفته دولت و دیگری در دهه فجر گزارش عملکرد دولت به مردم ارائه می‌شود.
سیّد محمدعلی افشانی از افتتاح و بهره‌برداری از 928 پروژه عمرانی با اعتبار یک‌هزار و 400 میلیارد تومان در استان فارس در هفته دولت خبر داد و افزود: این میزان از پرورژه ها و اعتبارات علاوه بر پروژه‌های عمرانی مخابرات استان است که اخیرا در استان افتتاح شد .

وی خاطرنشان کرد: 79 طرح تولیدی و سرمایه‌گذاری با 2 هزار و 837 میلیارد تومان اعتبار در شش ماه گذشته در استان فارس به بهره‌برداری رسیده است که پتروشیمی مرودشت، کارخانه روغن‌کشی سروستان و تجهیز 4 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری نوین از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها بوده است.

تغییر برخی از فرمانداران به خواسته خودشان بود


افشانی در خصوص موج تغییر فرمانداران در روز های اخیر گفت: تغییرات مدیریتی یک اصل است هرمسئولی ازروز شروع کارش یک روز به روز پایان مسئولیتش نزدیکترمیشود. در خصوص تغییر فرمانداران هم لازم است بگویم بعضی از این افراد کارنامه قابل قبولی داشتنداما خودشان اصرار به استعفا داشتند وراغب نبودند برخی هم بازنشسته شدند  و البته کسانی هم به تشخیص خود من تغییر کردند زیرا فرمانداران پیشانی فعالیت های دولت هستند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه تغییر فرمانداران و جابجایی آنها تمرکز کاری را از دیگر فرمانداران خواهد گرفت اظهار داشت: فرماندارانی که عملکرد مناسبی نداشته باشند از دو ماه قبل از تودیع به آنها اطلاع داده می شود.


کشاورزان به توصیه های مسئولین گوش نمی دهند


استاندار فارس کمبودآب را از اصلی ترین مشکلات استان دانست و در خصوص نارضایتی کشاورزان از  مدیریت مصرف آب گفت:کشاورزان اعم از گندم کاران و برنج کاران به توصیه های مسئولین از جمله سازمان آب و جهادکشاورزی گوش نمی دهند و کمبود آب هم مزید بر علت می شودو کشاورزان ضرر می کنند. در حال حاضر هم گندمکاران و هم برنجکاران بامشکل روبرو هستند.
 افشانی در خصوص نارضایتی کشاورزان منطقه درودزن از آنچه سوء مدیریت مصرف آب و مافیای اب می نامند ابراز داشت:مافیای آب رانمی شناسم و اولین بار است که این واژه را شنیدم به نظرماین برداشت ها معنی ندارد حقابه و سهمیه آب هر شهرستان مشخص است  اگرکسی ضرر می کندبه این دلیل است که به هشدارهاتوجه نمی کند
 

استاندار فارس با بیان اینکه نرخ اشتغال در استان ما نسبت به متوسط کشور کمتر و نرخ بیکاری استان فارس نسبت به متوسط کشور بیشتر است عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌های لازم نسبت به مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالای استان به درستی انجام نشده است.

وجود اعتبارات عمرانی یکی از لازمه‌های توسعه است

وی با ابراز تاسف از اینکه سهم اعتبارات استان فارس از مرکز نزدیک به 3.8 درصد بوده است بیان کرد: وجود اعتبارات عمرانی یکی از لازمه‌های توسعه است به ویژه در کشوری که درآمد آن به نفت وابسته است. درهمین راستا  در دهه فجر سال گذشته جزئیات تمام مسائل استان برای آقای نوبخت تشریح شد و دکتر نوبخت در سفر خود به شیراز قول داد با توجه به اینکه بودجه 95 بسته شده بود و لایحه بودجه به مجلس رفته بود تلاش کند این کمبود برای استان فارس در تخصیص‌ها جبران شود.

افشانی با تاکید بر اینکه استان فارس با مساحت 7 درصد کشور و جمعیت بیش از 6 درصد جمعیت کشور به خدمات زیربنایی برای کانون‌های جمعیتی نیاز دارد خاطرنشان کرد: باید اعتبارات نیز حداقل به همین نسبت اختصاص یابد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه زیربنای اصلی توسعه کشور پس از نیروی انسانی که ریشه در آموزش و پرورش دارد آب، حمل و نقل و انرژی است گفت: بنده از ابتدای حضور در این راستا تلاش کردم و معاونان من نیز به جد پیگیری کردند و اقدامات امیدوارکننده در استان حاصل کار جمعی است.

آزادراه شیراز - اصفهان تا سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار فارس با بیان اینکه آزاد راه شیراز - اصفهان مهم‌ترین آزادراه کشور است گفت: در طول ۸ ماه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و این پروژه تا هفته دولت ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید با بیان اینکه استان فارس حتی یک کیلومتر آزاد راه ندارد به آغاز عملیات اجرایی تنها آزاد راه استان از شیراز به اصفهان در سال 89 اشاره و عنوان کرد: سال گذشته بازدید از این پروژه انجام شد و کار نیمه‌تعطیل و تقریباً تعطیل بود.

افشانی این آزادراه را مهم‌ترین آزادراه کشور به دلیل کوتاه کردن 130 کیلومتری فاصله شیراز تا اصفهان توصیف کرد و افزود: تا شهریور ماه سال گذشته این پروژه نزدیک به 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تا بهمن ماه سال گذشته کل اعتبار آن تنها 240میلیارد تومان از سوی وزارت راه و 220 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم‌الاوصیا بوده است.

استاندار فارس تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط مدیران و مسئولان استانداری فارس 300 میلیارد تومان اوراق خزانه توسط دولت و 300 میلیارد تومان نیز توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیا به آزادراه شیراز اصفهان تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه در بازدید از این مجموعه هر دو بخش یعنی دولت و قرارگاه خاتم‌الاوصیا هر کدام 300 میلیارد تومان دیگر اختصاص دادند اظهار داشت: در طول 8 ماه یک‌هزار و 200 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و قول دادند تا هفته دولت 97 این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیرانی که عملکردخوبی دارند هرچند با گرایش فکری متفاوت، باید حفظ شوند


 افشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم تغییر برخی از مدیران فارس که در دولت قبل هم سابقه مدیریت داشتند تاکید کرد: انتخاب و نصب و تغییر مدیران وظیفه وزیر است، کار استاندار نیست.فقط تایید گزینه پیشنهادی وظیفه استاندار است طبق قانون هیچ مدیری بدون تاییداستاندارنمی توانندنصب کنند.

وی ادامه داد: تز و نظر من این است که من نبایددنبال تغییر مدیران بروم البته اگر مدیری کم کاری کند با وزیر مربوطه در میان می گذارم اما به صورت پنهانی دنبال تغییر هیچ مدیری نمی روم.از نظر من هیچ تفاوتی ندارد که مدیر چه گرایش سیاسی دارد، تازمانیکه برای مردم کار کند و عملکردمطلوبی داشته باشد تغییر نخواهد کرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه متاسفانه در استان فارس نیروهای فعال تخریب می شوند، گفت: باید بپذیریم اگر مدیری از لحاظ فکری با ما متفاوت است اما خوب کار می کندو کارنامه موفقی دارد باید بگذاریم کار کند.

 وی تاکیدکرد: برای توسعه استان باید تحمل خودمان را  افزایش دهیم و گرایش های سیاسی مختلف نسبت به هم مدارا داشته باشند.

افشانی افزود: اختلاف نظر طبیعی است  اما برای توسعه فارس باید حرکت کرد و در این حرکت  ازکسانی که تجربیات خوب و کارنامه قابل قبولی دارندباید بهره برد.افشانی یادآور شد: ما از بدو ورود به استان فارس شاخص های توسعه را مد نظر قرار دادیم و متناسب با آن نیز برنامه ریزی خواهیم داشت.

بیکاری استان فارس طی ۱۰ سال آینده نیز وجود خواهد داشت

استاندار فارس در پاسخ به نقد خبرنگاری در خصوص عدم فعالیت برای رفع بیکاری استان فارس نیز گفت: اگر کسی بگوید که مشکل بیکاری استان فارس را طی دو سال برطرف می کند دروغ گفته زیرا باید همگان بدانند که بیکاری استان فارس طی ۱۰ سال آینده نیز وجود خواهد داشت اما اگر بگوییم کاری انجام نشده نیز صحیح نیست زیرا به طور مثال افزایش کار در پروژه آزاد راه شیراز به اصفهان با افزایش اشتغال فراوان همراه بوده است.

وی افزود: امروز نرخ بیکاری استان فارس از ۱۶ درصد سال ۹۱ به ۱۲.۱ درصد رسیده که نشان از فعالیت در فارس است اما از طرفی دیگر باید نوع نگاه به اشتغال نیز تغییر کند زیرا اشتغال تنها به معنی راه اندازی کارخانه نیست زیرا در تمام کشورهای پیشرفته بیشترین اشتغال در مباحث خدماتی است.

استاندار فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری در فارس، گفت: در بخش سرمایه گذاری خارجی اقدامات بسیار مناسبی در فارس انجام شده که طی آن ۲۴۶ میلیون دلار سرمایه جذب شد و در آخرین پروژه نیز ۵ میلیون دلار دیگر جذب شده است.
وی افزود: خوشبختانه از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به خوبی استفاده شده و استان فارس دارای جایگاه مناسبی به خصوص در موضوع ۴ پتروشیمی که اعتبارات مصوب شده است.

افشانی در خصوص آخرین وضعیت استان در موضوع دریافت تسهیلات برای واحد های کوچک و متوسط نیز گفت: در کل کشور ۹۶۲ طرح مصوب شده که ۸۱ طرح به فارس تعلق دارد و تاکنون ۱۰۶ میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.

استاندار فارس تصریح کرد:علاوه بر ان  ۶۴۱ طرح به ارزش ۵۲۵ میلیارد تومان به بانکها ارائه شده است.

انتقال صنایع الکترونیک به استانی دیگر صحت ندارد

استاندار فارس در ادامه سخنان خود در پاسخ به موضوع تعطیلی کارخانه ها به خصوص صنایع الکترونیک شیراز، گفت: صادرات این مجموعه در سال گذشته ۲۵ میلیون دلار بوده که این نشان از فعال بودن صنایع الکترونیک شیراز دارد.وی یادآور شد: انتقال صنایع الکترونیک به استانی دیگر صحت ندارد زیرا روند روبه رشد این مجموعه نشان از توسعه دارد.

افشانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت راه آهن های موجود نیز گفت: اولویت اول ما کرمان، شیراز به بوشهر و همچنین شیراز به اهواز است.
نظرات بینندگان