کد خبر: ۹۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی:

تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو ایجاد باور عمومی است

رسانه‌های استان فارس در نشستی به بررسی ابعاد گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی پرداختند و به‌دنبال آن ایجاد باور عمومی در میان مردم را عاملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.
به گزارش شیرازه، اقتصاد مقاومتی امری که به گفته اغلب کارشناسان راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری، گرانی و تحریم است. به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع و مطالبه جدی ایشان از دولتمردان چندی ست که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور و به تبع آن در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفته است.

هدف اصلی این ستادها اقدام عملی در زمینه اقتصاد مقاومتی است به گونه‌ای که مردم بتوانند مصادیق این نوع اقتصاد و آثار آن را در جامعه ببینند. در استان فارس نیز این ستاد با ریاست استاندار تشکیل شده و کارگروه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی آن به عهده صداوسیما گذاشته شده است. کارگروهی که به گفته محمود شبان، خبرنگار خبرگزاری ایلنا در استان فارس سخت‌ترین قسمت کار است.

سید تقی سهرابی، مدیرکل صداوسیمای استان فارس ظهر امروز جلسه‌ای متشکل از نمایندگان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب استان برگزار کرد تا با ارائه نظرات و بررسی آنها راهکاری برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در استان فارس پیدا کند، جلسه‌ای که هرچند به راهکاری واحد نرسید اما دغدغه‌های اهالی رسانه در آن مطرح شد.

نخست سهرابی از اهمیت اقتصاد مقاومتی سخن گفت و اعلام کرد که آنچه در ستاد استانی به عهده صداوسیما و دیگر رسانه‌های گذاشته شده کمک در تحقق سه بند 8، 20 و 21 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و از رسانه‌ها درخواست کرد که با هم‌پوشانی مناسب تلاش کنند این سه بند محقق شود.

بند 8 این سیاست‌ها بر مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید تاکید دارد. بند 20 اقتصاد مقاومتی بر تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه تاکید دارد.

بند 21 نیز بر تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن به ویژه در محیط‌های علمی آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی تاکید می‌کند. مدیرکل صداوسیمای استان فارس هدف از برگزاری جلسه را ساماندهی فعالیت رسانه‌ها در این سه بند و ارائه راهکار برای تحقق آنها اعلام کرد.

عدم شناخت نسبت به اقتصاد مقاومتی

محمد عسلی، مسئول روزنامه محلی عصر مردم صحبت‌های خود را با این عبارت آغاز کرد که اگر گزارش میدانی از مردم تهیه شود و از آنها درخواست شود که درباره اقتصاد مقاومتی و تعریف آن سخن بگویند، تعریف واحدی ارائه نخواهد شد و این نشان می‌دهد که مردم شناخت درستی از این مفهوم ندارند.

وی از این صحبت خود چنین نتیجه گرفت که عدم شناخت درست و فاصله شعار تا عمل در اقتصاد مقاومتی سبب شده که تحولی در رفتار مردم برای تحقق این اقتصاد شکل نگیرد. عسلی اجرای ناقص یا عقیم ماندن تصمیمات مسئولان دولتی را مزید بر عدم شناخت مردم بیان کرد.

مسئول روزنامه عصر مردم با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازی نیست که به دنبال مصادیق بزرگ این مقوله رفت، گفت: صرفه‌جویی در مصرف آبی که رو به اتمام است، افزایش ساعات کاری پربازده و صرفه‌جویی در نان همه می‌تواند از مصادیق اقتصاد مقاومتی باشد.

وی بر این باور است که اقتصاد مقاومتی باید وارد هنر شود و هنرمندان زبان گویای این اقتصاد اما اینکه چه مفهومی و با چه روشی اقتصاد مقاومتی در قالب هنر بیان شود، امری است که عسلی پاسخ آن را به هنرمندان حواله داد.

ایجاد باور عمومی راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

عزیز‌الله قهرمانی، مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس با بیان اینکه رسانه‌ها باید در زمینه اقتصاد مقاومتی موج ایجاد کنند تا بتوان این انوع اقتصاد را در جامعه میان مردم رواج داد و آن را به یک باور عمومی تبدیل کرد.

وی که در سخنانش بارها بر ایجاد باور عمومی تاکید داشت، گفت: فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی باید منجر به ایجاد باور عمومی در مردم شود، باید این باور در مردم نهادینه شود که کالای ایرانی حرمت دارد همانگونه که اگر تکه نانی روی زمین قرار داشته باشد به حرمت نان آن را برمی‌دارند، کالای ایرانی نیز باید نزد مردم صاحب حرمت شود.

مدیرمسئول خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه عمق وجود مردم باورهای مذهبی است، افزود: شاید اینگونه به نظر برسد که در چند سال اخیر تغییرات زیادی در مردم به وجود آمده باشد اما این تغییر در ظاهر است، عمق وجود مردم هنوز ریشه در باورهای مذهبی دارد بنابراین برای حمایت از کالای ایرانی باید روحانیون نیز وارد کار شوند.

به گفته قهرمانی زمانی که مردم باور کنند خرید کالای خارجی حرام است قطعا درصد بالایی از خرید کالای خارجی کم می‌شود و برای رفع نیاز به کالای ایرانی مراجعه می‌کنند.

حقوق‌های نجومی و اسراف مسئولان مانع تحقق اقتصاد مقاومتی

وی به موضوع حقوق‌های نجومی نیز در صحبت‌هایش اشاره کرد و گفت: برخی از کارهای مسئولان و اسراف‌های آنان سبب تردید مردم و عدم باورپذیری آنها می‌شود و با تداوم این روند نمی‌توان انتظار داشت که رسانه بتواند به تنهایی اقتصاد مقاومتی را نبدیل به یک باور عمومی کند.

مسئله دیگری که این پیشکسوت رسانه استان فارس مطرح کرد، عدم پاسخگویی مسئولان استان فارس درباره کالاهای خارجی موجود در بازار است، وی گفت: چرا مسئولان استان از پاسخ به رسانه ابا دارند، هدف رسانه‌ها از پیگیری این مسئله محکوم کردن مسئولان نیست بلکه تنها روشنگری است.

سید تقی سهرابی، مدیرکل صداوسیما نیز در تائید صحبت‌های قهرمانی به موضوع حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت: تعداد کسانی که حقوق‌های نجومی دریافت کردند نسبت به کسانی که به خدمتگزاری مشغول هستند، اندک است اما همین تعداد اندک هم سبب تردید مردم نسبت به مبانی نظام اسلامی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که این تردید در مردم از بین رود و مردم تعداد اندک حقوق‌های نجومی را به پای کل نظام اسلامی نگذارند.

براساس این گزارش معرفی تولیدات داخلی با استفاده از ابزار هنر، تبلیغ رایگان یا نیمه رایگان محصولات تولیدکنندگان استانی، معرفی نمونه‌های موفق تولیدی، مطالبه‌گری از مسئولان و تشریح ابعاد اقتصاد مقاومتی برای مردم از دیگر مواردی بود که توسط رسانه‌های استان فارس مطرح شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان