کد خبر: ۹۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

تاریخی که به روی ذرت بلال و قل قل قلیان گشوده می شود

اگر اهل قلیان کشیدن و بلال تازه خوردن هستید سری به دروازه قرآن بزنید! وجود متکدیان و دستفروشان دوره گرد کم بود ، بلال فروشان و قلیان فروشان هم در فاصله چند متری دروازه تاریخی شیراز مستقر شدند!
به گزارش شیرازه، اگر اين روزها گذارتان به دروازه قرآن افتاد، از ديدن متكديان، دستفروشان و حتي همشهرياني كه پاي اين دروازه تاريخي گرد هم نشسته اند و بساط چاي و قليانشان به راه است، اصلا تعجب نكنيد. دروازه اي كه زماني قرآن بر فرازش بود و تنها مسير رفت وآمد مسافران به شمار مي رفت و با توسعه ورودي شهر و به واسطه قدمت و اصالتش به جاذبه تاريخي، فرهنگي و گردشگري شيراز تبديل شده، هم اينك حال خوشي ندارد.
 دروازه قرآن شيراز در نزديكي تنگ ا... اكبر در ميان كوه هاي باباكوهي و چهل مقام واقع شده است. وجه تسميه اين دروازه، وجود قرآن بر فراز طاقي مرتفع بوده است. اين دروازه شامل يك طاق مرتفع از نوع طاق هاي كجاوه اي در وسط و دو طاق با ارتفاع كم در دو طرف است. اين طاق در زمان حكومت عضدالدوله ديلمي در فارس ساخته شد و قرآن نيز در آن جاي داده شد تا مسافران به بركت عبور از زير آن، سفر را به سلامت به پايان برند و در موقع سفر از زير قرآن بگذرند كه به مرور زمان طاق شكسته و تخريب شد. در دوره حكومت زنديه و زمان كريم خان زند، اين بنا مجدداً بازسازي شد و در قسمت بالايي آن اتاقي ساخته شد و دو جلد قرآن نفيس به خط ثلث و محقق اثر سلطان ابراهيم بن شاهرخ گوركاني در آن جاي داده شد. اين قرآن ها به قرآن هفده مني مشهورند كه با خراب شدن طاق به واسطه طرح توسعه راه شمالي شيراز در سال 1316، قرآن ها به موزه پارس منتقل شدند و هم اينك نيز در اين موزه نگهداري مي شوند.اما در سال 1327 يكي از بازرگانان شيرازي به نام حسين ايگار مشهور به اعتمادالتجار با هزينه شخصي خود، طاق كنوني را بازسازي كرد و چند آيه از قرآن كريم را كه با خط ثلث و نسخ بر روي كاشي نوشته شده بود به بدنه طاق نصب كرد و طبق وصيتش در اتاقك يكي از پايه هاي دروازه به خاك سپرده شد. اين بناي تاريخي در سال 1375 به شماره 1800 در فهرست ملي به ثبت رسيده و هم اينك به يكي از شاخص ترين جاذبه هاي گردشگري شهر شيراز تبديل شده است اما با توجه به وضعيت فعلي و پيراموني اثر، منظر طبيعي اين مجموعه تاريخي- فرهنگي مخدوش شده و گردشگران ورودي به اين منطقه را دلزده مي كند.
بنابر اين گزارش، در گوشه و كنار محوطه دروازه قرآن حتي در كنار پايه هاي اين دروازه مي توان متكديان و دستفروشان متعددي را ديد كه مشغول كارند و آن طور كه يكي از بلال فروشان مستقر در محل مي گويد؛ طبق توافقي كه با شهرداري داشتيم به ازاي پرداخت ماهانه يك ميليون و 200 هزار تومان در اين محل مشغول به كاريم و در واقع كارمان اصلاً غير قانوني نيست.
وي كه بساط بلال فروشي اش تنها در فاصله 10 متري از دروازه قرآن قرار دارد تاكيد مي كند: با مجوزي كه از شهرداري داريم، تنقلات و بلال در اين محل مي فروشيم اما با رعايت فاصله كه به محض اطلاع از ورود بازرسان شهرداري، بساطمان را به كمي دورتر از دروازه انتقال مي دهيم.
اين فروشنده در ادامه اضافه مي كند: سال هاست در ورودي شهر شيراز و هم اينك نيز در كنار دروازه قرآن مشغول به كارم و اجازه نمي دهم فرد يا افرادي تازه وارد در اين محل كار و يا بساطشان را پهن كنند.
وي همچنين اضافه مي كند: با توجه به اين كه دروازه قرآن يكي از مكان هاي پرتردد است و گردشگران بسياري هم از اين محل بازديد مي كنند، بهترين مكان براي فروش اغذيه است در حالي كه در فصول مختلف نيز نوع خدمات ما و فروش مواد خوراكي متفاوت مي باشد.
اين فروشنده سيار ادامه مي دهد: متاسفانه در بسياري موارد، بازرسان شهرداري اجازه كار به ما نمي دهند و همواره با مشكلات متعددي مواجه ايم چرا كه با داشتن مجوز بايد مرتب بساط مان را جا به جا كنيم.وي در پاسخ به درخواست خبرنگار ما مبني بر ديدن مجوز شهرداري نيز مي گويد: در حال حاضر اين مجوز را به همراه ندارم ولي كار غير قانوني نمي كنم.اما وقتي خبرنگار ما اين موضوع را با خداشناس شهردار منطقه 3 شهرداري شيراز مطرح كرد، وي با تاكيد بر اين كه شهرداري هيچ مجوزي براي فعاليت اين دستفروشان و فروشندگان دوره گرد صادر نكرده است مي گويد: متاسفانه به رغم پيگيري ها و گشت هاي بازرسي كه از سوي شهرداري انجام مي شود باز هم شاهد حضور دستفروشان در مناطقي چون دروازه قرآن و درب ورودي مجموعه فرهنگي حافظ هستيم.
وي اضافه مي كند: بازرسان شهرداري تا ساعت 20 گشت زني دارند و با دستفروشاني كه در چنين مناطقي بساط پهن مي كنند برخورد مي نمايند.
خداشناس در ادامه با رد ادعاهاي فروشندگان سيار در محوطه هاي اماكن تاريخي و گردشگري مبني بر دريافت وجه و حتي قرارداد با شهرداري، تاكيد ميكند: به زودي محوطه هاي پيراموني آثار تاريخي و گردشگري شهر شيراز مانند دروازه قرآن ساماندهي خواهد شد و از وجود چنين شغل ها و فعاليت افراد جلوگيري مي شود تا حريم مجموعه هاي تاريخي حفظ شود و منظر تاريخي و طبيعي آثار مخدوش نگردد.شهردار منطقه 3 شهرداري شيراز در ادامه از اجراي طرح ساماندهي اين مناطق نيز خبر مي دهد و اضافه مي كند: با پيشنهادات ارایه شده، وضعيت محوطه هاي تاريخي و گردشگري شيراز مناسب و ساماندهي خواهد شد.
منبع: خبرجنوب
نظرات بینندگان