کد خبر: ۹۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
ایران، بازار کالاهای اروپایی:

رشد 70 درصدی واردات از امریکا در پسابرجام + جدول

این در حالیست که دولت همواره از محدودیت‌های درآمدی ارزی نالان بوده و از سوی دیگر وعده داده که در پسا برجام، فناوری تولید برای رونق اقتصادی وارد کشور شود.
به گزارش شیرازه، برجام که طبق وعده رئیس جمهور قرار بود، بازکننده درهای کشورهای اروپایی و غربی برای ایرانیان باشد؛ به بازکننده درهای بازار ایران برای اروپایی‌ها تبدیل شد. برجام نورافکنی بر بازار ایرانی بود تا به تسخیر اروپایی ها در آید.

هفت ماه از امضای برجام میگذرد و آمارهای منتشر شده از میزان واردات کالا در 4 ماه نخست امسال، نشان میدهد در پسابرجام کفه ترازو برای اروپایی‌ها سنگین تر بوده تا کالاهایشان در بازار ایران سرازیر شود.

امریکا را می توان اولین کشور نافع از برجام نام برد چرا که در 4 ماهه نخست امسال، واردات کالا از این کشور به میزان 70 درصد رشد داشته است.

در کشورهای عضو 1+5 پس از امریکا، فرانسه با 23 درصد رشد صادرات به ایران قرار دارد.
 
ایران، بازار کالاهای اروپایی در پسابرجام / رشد 70 درصدی واردات از امریکا + جدول

این ارقام در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پیش تازی اسپانیا و سوئد با میزان صادرات کالا به ایران 57 و 54 درصد رشد همراه است. وارداتی که از لوازم آرایش تا گوجه و برنج مصرفی کشور را در بر می‌گیرد.
 
ایران، بازار کالاهای اروپایی در پسابرجام / رشد 70 درصدی واردات از امریکا + جدول

دولت بجای حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات کالا، اقتصاد مقاومتی را به فراموشی سپرده و در مقابل با گشودن درهای گمرکی خود، زمینه را برای مصرف گرایی کالاهای غربی فراهم کرده است.

این در حالیست که دولت همواره از محدودیت‌های درآمدی ارزی نالان بوده و از سوی دیگر وعده داده که در پسابرجام، فناوری تولید برای رونق اقتصادی وارد کشور شود.

دو سال و نیم پیش رئیس جمهور در بیان گزارش عملکرد 100 روزه خود اعلام کرد که دولت قبل با واردات گسترده از چین، برای جوانان چینی اشتغال ایجاد کرده است. معاون اول رئیس جمهور هم چند ماه بعد همین ادعا را تکرار کرد. به نظر می‌رسد در پسابرجام تا پایان دولت یازدهم می‌بایست شاهد ایجاد اشتغال ده ها هزار جوان غربی از طریق بازشدن درهای کشور برای واردات کالاهایشان به ایران باشیم و با این وضعیت نتیجه برجام را بیکاری بیشتر جوانان ایرانی و ورشکستگی بیشتر کارخانجات و واحدهای تولیدی در کشور ببینیم.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان