کد خبر: ۹۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دبیر ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر فارس:

محدود کردن امر به‌ معروف به بدحجابی غرض‌ورزانه است

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر فارس گفت: برخی با اغراض منفعت‌طلبانه و سیاسی در پی محدود کردن امربه‌معروف و نهی از منکر به بدحجابی هستند.

به گزارش شیرازه، سلیمان مهدوی امروز در جمع دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر ادارات اظهار داشت: دبیران شورای امربه‌معروف ادارات باید معروفات و منکرات تخصصی حوزه خود را استخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه امربه‌معروف گسترده و جهان‌شمول است، افزود: ادارات از لحاظ اهداف و شرح وظایف با یکدیگر تفاوت دارند و یکی از برنامه‌های بسیار مهم احصا منکرات رایج اداره و معروفات متروک و احیای آنها در اداره است.

مهدوی ادامه داد: در منابع طبیعی دبیرخانه امر به‌ معروف با همین هدف شکل گرفت تا منکرات رایج تخصصی حوزه منابع طبیعی استخراج شود.

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر فارس اضافه کرد: ما از پیامبر اکرم(ص) حدیث داریم که شکستن بی‌جهت شاخه درخت به‌مانند شکستن بال فرشتگان است و احادیث و روایات متعدد دیگر با همین مضامین وجود دارد و این مسئله اهمیت فضای سبز و منابع طبیعی برای زیست متعالی انسان را نشان می‌دهد و از این نظر دبیرخانه امر به‌ معروف و نهی از منکر باید معروفات متروک در همین حوزه را احصا کند.

وی تصریح کرد: حضور مردم در قالب امر به‌ معروف و نهی از منکر به‌عنوان‌مثال می‌تواند مانع بسیاری سهل‌انگاری‌ها و آتش زدن منابع طبیعی و جنگل‌ها شود که خود از مصادیق منکرهای بزرگ است.

مهدوی بیان کرد: در شورای امربه‌معروف و نهی از منکر ادارات ما باید معروف حلال‌خوری و استفاده نکردن از اموال عمومی ترویج و سایر معروفات متروک استخراج و نسبت به وظایف کارکنان راهکارهای جلب افراد به این معروفات را تبیین کنند به‌نحوی‌که با حفظ کرامت انسانی دستوران دین در این حوزه اجرایی شود.

وی یادآور شد: قانون ما مصوب کرده که تمام مردم حق دارند دیگران را از بدی‌ها نهی کرده و به خوبی‌ها سفارش کنند اما شرایط تذکر دادن و رعایت کرامت انسانی یک اصل است.

مهدوی بیان کرد: در جامعه ما امربه‌معروف و نهی از منکر را در حجاب و ناهنجاری‌های خیابانی محدود کرده‌اند و کسانی از سر ناآگاهی این دو مورد را در همه محافل و جلسات بیان کرده و به‌نوعی احساس زدگی ایجاد می‌کنند.

دبیر ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر فارس ابراز داشت: از نظر ما افرادی نیز وجود دارند که با اغراض مشکوک سیاسی برای سنگ‌اندازی در مقابل توسعه امربه‌معروف و نهی از منکر مرتباً آن را به حجاب و ناهنجاری‌های خیابانی تقلیل می‌دهند و با این نوع عمل خود حتی بدحجابی را ترویج کرده و امربه‌معروف و نهی از منکر به معنای راستین را دچار انحراف می‌سازند.

وی افزود: بنابر آموزه‌های امیرالمؤمنین علی (ع) امربه‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرائض دینی دریایی شمرده‌شده که حتی جهاد در برابر آن به قطره تشبیه شده و این عظمت امربه‌معروف را نشان می‌دهد که نگاه برخی تنها در حجاب و بدحجابی خلاصه‌شده است.

دبیر ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر فارس تصریح کرد: از افراد ناآگاه که بگذریم بسیاری از تقلیل گرایان را باید در شمار مخالفان پنهان امربه‌معروف و نهی از منکر دسته‌بندی کنیم که از تسری و ترویج این فریضه می‌ترسند تا اعمال و ثروت‌های نامشروعشان دچار آسیب شود.

مهدوی عنوان کرد: ترویج امربه‌معروف تخصصی با هدف استخراج گوهرهای این دریای بیکران است و 12 کمیته تخصصی در این راستا راه اندازی می‌شود تا گوهرهای امربه‌معروف و نهی از منکر را با غور در عمق بیشتر استخراج کرده و آن را از انزوا خارج سازند که اگر امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه از انزوا خارج شود آسیب‌های متعدد رفع شده و بسیاری زندان‌ها تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: جلسات شورای دبیران امربه‌معروف و نهی از منکر با همین هدف برگزار می‌شود تا مدیر کل اداره و سایر مسئولان نتایج تحقیقات خود برای استخراج معروفات و منکرات تخصصی را اطلاع‌رسانی کنند و دیگر پذیرفته نیست که پخش اذان یا سخنرانی مذهبی را به عنوان عملکرد در این حوزه ارائه دهند.

مهدوی ادامه داد: رسانه‌ها کمک کنند تا این نگاه محدودنگر و تقلیل‌گرایانه سیاسی به امربه‌معروف  و نهی از منکر پایان یابد.

دبیر ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر فارس اظهار داشت: از سویی رسانه‌ها در مطالبه‌گری خود اگر بنای امربه‌معروف و نهی از منکر دارند باید شرایط آن را رعایت کرده با حفظ کرامت آن مسئول ابتدا به صورت رو در رو یا کتبی موارد را تذکر دهند و در صورت پافشاری بر تخلف آن را عمومی منتشر کنند.

مهدوی یادآور شد: در روایات ما شیوه امربه‌معروف و نهی از منکر مدیران و مسئولان جامعه، زنان، کودکان، کهنسالان و سایر اقشار به تفکیک مشخص شده و البته همانگونه که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری خود را نیازمند تذکر می دانند دیگر هیچ مسئولی نباید خود را از نقد مستثنی بداند اما در مورد امربه‌معروف و نهی از منکر برای تمام اقشار اصل اساسی مبتنی بر ستارالعیوبی خداوند و حفظ کرامت اشخاص است.

وی اضافه کرد: اگر امربه‌معروف و نهی از منکر، تذکر لسانی و نظارت همگانی رواج یابد نیازی به این همه سازمان‌های نظارتی و حراستی در داخل ادارات و بیرون ادارات، مجموعه‌های کلان بازرسی و شوراهای نظارت و توبیخ و تنبیه نخواهد بود که بسیاری از این تخلفات با تذکر برادرانه یک کارمند به همکار خود رفع می شود.

مهدوی با بیان این که شادابی مردم در اشتغال و معیشت متناسب است، گفت: این که در شهرهای مقدس مانند شیراز، مشهد و قم در مورد برگزاری کنسرت‌ها حساسیت وجود دارد به حرمت اهل بیت عصمت و طهارت است و از سویی تعداد محدودی از اقشار مرفه مخاطب این کنسرت‌های گرانقیمت هستند و این طیف خاص در خارج از کشور و شهرهای دیگر به برنامه‌های مدنظر خود دسترسی دارند.

دبیر ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر فارس تصریح کرد: این صحیح نیست که مدیران ارشد اجرایی کشور خود را درگیر برگزاری کنسرت کنند که آن قدر کارهای مهم برای ایجاد شادابی و رفاه اقشار جامعه وجود دارد که برنامه‌های ویژه یک طیف خاص و محدود اولویت کشور نیست.

وی یادآور شد: برنامه‌های طنز عامی‌تر، تئاترهای مفهومی و حتی آواها و نواهای انقلابی و حماسی باید در راستای ارزش‌های کشور و دین ما باشند و البته شهرهای مذهبی و زیارتی اصل اساسی حفظ حرمت و فضای معنوی آن شهرها است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان