کد خبر: ۹۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
مدیرکل منابع طبیعی فارس:

عرصه جنگلی زاگرس 40 درصد آب کشور را تأمین می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: منابع آبی عرصه‌های جنگلی زاگرس 40 درصد آب کشور را تأمین می‌کند.

به گزارش شیرازه، مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی فارس در جمع دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر ادارات اظهار داشت: استان فارس 12 میلیون و 400 هزار هکتار عرصه طبیعی و هفت میلیون و 300 هزار هکتار مرتع و دو میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و یک‌میلیون و 100 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد.

وی افزود: از چهار اقلیم جنگلی کشور سه اقلیم در فارس وجود دارد که حوزه زاگرس مهم‌ترین عرصه جنگلی این استان است و 40 درصد آب کشور را تأمین می‌کند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: از سرفصل‌های وظایف منابع طبیعی بحث حفاظت از اراضی منابع طبیعی است که انفال محسوب می‌شوند و حق عموم هستند.

بوستانی بیان کرد: تجدید درختان تنومند و کهنسال عرصه جنگلی فارس که قدمت بیش از 200 سال دارند کاری هزینه‌بر و زمان‌بر است چراکه یک نهال بنه یا بلوط جنگل‌های زاگرس بعد از 20 سال به ارتفاع یک متر و قطر چهار سانتیمتر می‌رسد و رسیدن این درخت به ارتفاع 15 تا 20 متر بسیار زمان می‌برد و نابودی آن به‌سختی جبران می‌شود.

وی ابراز داشت: یکی از کارهای اساسی در راستای نهی از منکر و امربه‌معروف، حفاظت از انفال و عرصه جنگلی است.

بوستانی تصریح کرد: جلوگیری از تخریب جنگل، مرتع و پوشش گیاهی عین نهی از منکر و ترویج درختکاری و حفاظت از محیط‌ زیست پیرامونی و بهره‌برداری بهینه، مصداق امربه‌معروف است.

اجرای ترسیب کربن در 19 استان کشور

وی یادآور شد: هوای پاک از حقوق عمومی مردم است و دولتمردان و نظام در حفظ این هوا برای معاصران و آیندگان وظیفه دارند اما اجرای این وظیفه جز با مشارکت مردم میسر نیست.

حفاظت مشارکتی از برنامه‌های منابع طبیعی است و علاوه بر آن ترسیب کربن در راستای کاهش گازهای گلخانه در 19 استان کشور در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس متذکر شد: استان فارس دهمین سال بی‌آبی خود را سپری می‌کند و با استمرار خشکسالی باید مشارکت مردم را در راستای پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع افزایش داد که گاه یک تذکر مانع از سهل‌انگاری و بروز آتش‌سوزی و نابودی سرمایه‌های ملی می‌شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان