کد خبر: ۹۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

احتمال تبدیل فرونشست روستای دیندارلو به فروچاله

خشکسالی و برداشت بی‌ رویه آب از سفره‌ های زیرزمینی استان فارس را با پدیده فرونشست زمین رو به‌ رو کرده است.
به گزارش شیرازه، طهمورث یوسفی رئیس سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه در چند روز گذشته زمین به طول حدود 300 متر و عرض دو تا سه متر در روستای دیندارلوی بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا شکاف خورده است گفت: براساس بودجه تعیین شده کار مطالعه و تحقیقات اولیه در دشت‌ های پرخطر استان فارس شروع شد اما به دلیل عدم تخصیص و جذب اعتبار این کار به کندی پیش می‌رود.
یوسفی منطقه بی‌خطر را فاصله 50 متری از شکاف ایجاد شده در روستای دیندارلو اعلام کرد و افزود: شکاف موجود در روستای دیندارلو فسا 10 تا 15 متر در حال پیشروی است و امکان  به وجود آمدن فروچاله ‌ای مانند فروچاله ایج استهبان در این منطقه بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: با بهینه کردن مصرف آب می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد و با توجه به برداشت ‌های فصلی آب در این منطقه احتمال تکرار فرونشست‌ها بسیار زیاد است.
مصطفی هاشمی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس گفت: در حال حاضر خطر فرونشست زمین 20 دشت استان فارس که شامل حدود 60 روستا می‌شود را تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه طرح انجام مطالعات بر دشت‌ های پرخطر استان فارس از دو سال پیش ارائه شده و اجرای آن نیاز به 500 میلیون ریال اعتبار دارد می‌گوید: متاسفانه اجرای این پروژه مطالعاتی مهم با کمبود اعتبار رو به‌ رو است.
بخشدار ششده و قره بلاغ بیان کرد: با توجه به اعلام حریم 50 متری از هر طرف فرو نشست و شکستگی ‌های منازل تقریباً کل روستای دیندارلو شامل حریم فرونشست می‌شود بنابراین برای حل بحران در این روستا باید در اعتبارات استان اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.
بلاغی با تاکید بر اینکه با وضعیت کنونی ساخت و ساز در این روستا به صلاح نیست تصریح کرد: باید از ورود آب به این شکاف جلوگیری شود  و محل جدید برای جا به‌ جایی روستا به مکان جدید در نظر گرفته شود.
کارشناس عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس خاطر نشان کرد: برای جا به‌ جایی روستا باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود و احتمال بروز مشکلات اجتماعی در جا به ‌جایی وجود دارد.
کارشناس اداره کل مدیریت بحران استان فارس علت اصلی این فرونشست را خشکسالی و عدم مدیریت مصرف آب  اعلام و تصریح می‌کند: باید از تداوم و تکرار این پدیده جلوگیری شود و اکنون باید سازمان زمین‌شناسی به صورت دقیق ‌تر مطالعه بر روی این موضوع را شروع و نتیجه آن را هر چه سریع ‌تر اعلام کند.
نظرات بینندگان