کد خبر: ۹۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت سپیدان خبرداد:

جمع آوری ومعدوم سازی قلیان در سپیدان

مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت سپیدان گفت: با توجه به ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی با متخلفانی که سلامت مردم را به خطر می اندازند برخورد جدی می شود .

به گزارش شیرازه  مریم عباسی مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت سپیدان با تایید این خبر گرفت:  استعمال دخانیات به هر شکل یک عامل خطر برای سرطانهای حنجره ، حفره دهان و مری به شمار می رود و علت بیش از 80 درصد مرگ های ناشی از سرطان استعمال دخانیات است.

عباسی افزود : با توجه به ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی با متخلفانی که سلامت مردم را به خطر می اندازند برخورد جدی می شود .

وی افزود طی بازرسی های بعمل آمده توسط کارشناسان بهداشت سپیدان از 10 اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و تفرجگاه ها ضمن آموزش و تذکر به متصدیان تعداد 12 عدد قلیان جمع آوری گردید و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

مسئول واحد بهداشت درباره اقدامات انجام شده برای کنترل مصرف قلیان اظهار داشت: به منظور اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، اجرای طرح جمع آوری قلیان در شهرستان سپیدان در دستور کار قرار گرفته است و همچنین برخورد قانونی با عرضه کنندگان قلیان نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال عرضه قلیان در چندین مرکز و مکان در سطح شهرستان وجود دارد، افزود: با توجه به تشدید کنترل و برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان در شهرستان در حال حاضر مرکزی به صورت علنی اقدام به عرضه قلیان نمی‌کند.

عباسی بیان کرد: در طول مدت 6 ماهه امسال  بیش از80 مورد بازرسی از قهوه خانهها، باغ رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و دیگر مراکز شهرستان به عمل آمده است که چندین واحد متخلف عرضه کننده قلیان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت:  تعدادی از این تعداد واحدهای متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده و منجر به پلمپ شده است و قلیان و ادوات مربوط به آن  ضبط و جمع‌آوری شد.

عباسی بیان کرد: برای برخورد با عرضه و مصرف مواد دخانی برنامه‌های مقطعی پاسخگو نیست و باید در قالب همکاری بین بخشی برنامه جامع هدفمندی در استان اجرایی شود.

مسئول واحد بهداشت با بیان اینکه مصرف قلیان به عنوان یک فرهنگ اشتباه در بین جوانان رواج پیدا کرده است، افزود:  متأسفانه مصرف قلیان در بین خانواده‌ها در حال تبدیل به یک فرهنگ عمومی می‌شود که باید با فرهنگسازی مناسب و اطلاع‌رسانی نسبت به مضرات استفاده از آن جلوی گسترش آن را گرفت زیرا تنباکوی به کار گرفته شده در قلیان مرغوب نیست.

وی گفت: مردم باید بدانند عبور دود قلیان از مخزن محتوی آب کمکی به پاک شدن مواد زیان‌بار آن نمی‌کند و مضرات قلیان چندین برابر سیگار است.

.منبع:  مارگون

نظرات بینندگان