کد خبر: ۹۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
استاد روانشناسی دانشگاه تهران؛

خود نشناسی؛ علت اصلی ناپایداری ازدواج‌ها/ صله‌رحم؛ عامل مهم تحکیم خانواده

استاد روانشناسی دانشگاه تهران گفت: عمو و خاله و دایی و ... جواهراتی هستند که نمی‌شود از مغازه خرید و اگر ارتباط خوبی با بستگان داشته باشید دیگر نیاز نیست شما زحمت تربیت فرزند بکشید، در طی مراوده با بستگان فرزندان خودبه‌خود تربیت می‌شوند.
به گزارش شیرازه، در همایش ارتباط با خانواده همسر که به همت مرکز مشاوره بهار نکو و با حضور 350 زوج در سالن سینا و صدرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد؛ دکتر غفرانی استاد روانشناسی دانشگاه تهران، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین علل ناپایداری ازدواج‌ها، فقدان خودشناسی است، گفت: کسی که خود را نمی‌شناسد خواسته‌ها و آرزوهای زیادی دارد؛ این فرد با دیگران ارتباطی منطقی برقرار کند و با مقایسه خود با دیگران، دچار خودکم‌بینی و خودبرتربینی می‌شود.

غفرانی ادامه داد: با فقدان خودشناسی، مشکلات در نگاه شخص پیچیده‌تر می‌شود و نمی‌تواند در مواجهه با آن‌ها واکنش منطقی داشته باشد  و از زندگی لذت نمی‌برد.

وی با تأکید بر اینکه زن و شوهر مکمل هم هستند و از نردبان هم می‌توانند بالا بروند؛ بیان کرد: زن و شوهری که خود را نشناسند اطرافیان را بهانه و نردبان رشد خود نمی‌بینند لذا عیب‌ها را درشت‌تر می‌بیند و با عیب‌جویی هم دیگران و هم خود را اذیت می‌کنند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائل ناپایداری ازدواج‌ها این است که افراد چرایی ازدواج را نمی‌دانند و می‌گویند ازدواج شتری است که در خانه همه می‌خوابد.

وی با اشاره به اینکه زن و شوهر نگاهشان به زندگی درست نیست و تصور غلطی از هم دارند؛ بیان کرد: ازدواج‌های رایج با ازدواج اسلامی از زمین تا آسمان فرق دارند و اگر مشکلی در ازدواج‌های رایج پیش می‌آید نباید به‌حساب اسلام گذاشته شود. مردم در ازدواج حتی به رساله مرجع خود هم نگاه نمی‌کنند چون فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند.

دکتر غفرانی اضافه کرد: در ازدواج اسلامی مرد بله را می‌گوید و آن بله‌ای که رسانه ملی تلقین می‌کند توسط زن گفته می‌شود دادن وکالت به عاقد برای خواندن خطبه عقد است. در فرهنگ اسلامی زن مسئولیتی در قبال بچه ندارد و حتی مسئول شیر دادن بچه هم نیست در حالی که این روزها زن بچه را به شوهر ترجیح می‌دهد.

وی با بیان اینکه از نگاه قرآن زن و شوهر لباس یکدیگر هستند؛ گفت: همسر آدم محترم است و احترام به وی احترام به خود است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: برای غالب زن و شوهرها اصول و مبانی زندگی روشن نیست و درنتیجه اشتباهاً دنبال فروع می‌روند و درنتیجه زندگی‌شان مستحکم نیست. اگر زندگی اصول داشته باشد متزلزل نمی‌شود و فرد با توقعات بیجا از دیگران زندگی را به هدر نمی‌دهد.

این استاد روانشناسی با تأکید بر اینکه زندگی باید جهت داشته باشد؛ گفت: هدف پایان ر ا نشان می‌دهد در حالی که  جهت با نشان دادن  افق، در زندگی شوق ایجاد می‌کند.

غفرانی با بیان اینکه در اسلام هرکس امتحان خود را می‌دهد و بار کسی را به دوش نمی‌کشد؛ گفت: سرنوشت زن و شوهر بعد از ازدواج به هم گره نمی‌خورد و هرکدام جدا امتحان می‌دهند. وصلت ازدواج برای این است که زوجین با هم به‌سوی خدا بروند و عقد اصلی با خدا بوده است.

استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه هر کدام از زوجین فقط باید مراقب خود باشد؛ اضافه کرد: اخلاق و رفتار زوجین ثبات ندارد و معلوم نیست که در آینده  هم همان شخصیت را داشته باشند و ممکن است منحرف شوند.

وی تنها تکلیف هر انسان را ابراز منطقی قابلیت‌های خود دانست و با بیان اینکه ازدواج برای شکوفایی استعداد افراد است؛ گفت: رشد و ابراز خود در خلأ امکان ندارد و عاملی بیرونی نیاز دارد. برای ابراز خود باید به دنبال بهانه بود و بستگان بهترین بهانه و نردبان برای ابراز توانایی‌های ما هستند. به همان اندازه که برای ابراز خود به همسر نیاز داریم به فرزند و بستگان نیز نیاز داریم.

دکتر غفرانی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل تحکیم خانواده تنظیم دید و بازدید با بستگان است؛ گفت: امام باقر می‌فرماید بهترین راه توسل به خدا صله‌رحم است که باعث افزایش ثروت و عمر می‌شود و در آیه اول سوره نسا نیز خداوند می‌فرماید شما در روز قیامت از دو چیز سؤال می‌شوید؛ اعمالتان و ارحام خودتان.

وی در ادامه، آرامش و سلامت روانی،معنویت،افزایش تجربیات، رشد اجتماعی، افزایش رشد عاطفی و اجتماعی فرزندان  را از نتایج صله‌رحم عنوان کرد و افزود: به بهانه‌های مختلف می‌شود با دید و بازدید با اقوام برای خود برکت بیافرینیم و در واقع ما هستیم که به دید و بازدید نیاز داریم.

استاد قرآن‌پژوه دانشگاه تهران در پایان گفت: عمو و خاله و دایی و ... جواهراتی هستند که نمی‌شود از مغازه خرید و اگر ارتباط خوبی با بستگان داشته باشید دیگر نیاز نیست شما زحمت تربیت فرزند بکشید، در طی مراوده با بستگان فرزندان خودبه‌خود تربیت می‌شوند.

نظرات بینندگان