کد خبر: ۹۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵

هواپیمای باری فارس، شعاری که اجرایی نشد

عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: متاسفانه اختصاص يك فروند هواپيماي باري به فارس در حد شعار بود و كالاهاي صادراتي استان از جمله ميوه و تره بار، همچنان در كنار بار مسافران صادر مي شود.
به گزارش شیرازه، سهراب شرفي عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: متاسفانه اختصاص يك فروند هواپيماي باري به فارس در حد شعار بود و با وجودي كه اختصاص آن را در خرداد ماه قطعي اعلام كردند اما متاسفانه هنوز اين هواپيما به فارس نرسيده و كالاهاي صادراتي استان از جمله ميوه و تره بار، همچنان در كنار بار مسافران صادر مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه استفاده از هواپيماي مسافربري هيچ اطمينان خاطري به صادركنندگان براي صادرات محصولات نمي دهد افزود: صادر كننده به هيچ وجه نميتواند براي صادرات محصولاتش در كنار بار مسافران برنامه ريزي كند چرا كه ميزان صادراتش بر اساس كالا و بار مسافران بايد كم و زياد شود.
شرفي بيان داشت: در چنين حالتي صادركننده قادر به انعقاد قرارداد با شركاي خارجي خود نيست چرا كه هيچ برآورد و پيش بيني در خصوص صادرات هوايي ندارد و بايد منتظر بماند تا ميزان بار مسافران مشخص شود.
اين فعال اقتصادي اضافه كرد: بارها و بارها قول اختصاص هواپيماي باري به فارس دادند و حتي رسيدن اين هواپيما به اين استان را تا پايان خرداد ماه قطعي دانستند اما متاسفانه دو ماه گذشت و هنوز خبري از اختصاص هواپيماي باري نشده است.
شرفي تصريح كرد: رسيدن هواپيماي باري به فارس قضيه مرغ و تخم مرغ است؛ از يك طرف صادر كننده منتظر رسيدن هواپيماي باري است تا بتواند بر اساس وجود حداقل زير ساختها براي صادرات هوايي محصولات كشاورزي نسبت به انعقاد قرارداد با شركاي خارجي خود اقدام كند و از طرف ديگر هم بخش دولتي انتظار دارد بخش خصوصي ميزان بار را اعلام كند و حتي نصف پول حمل هوايي را جلوتر پرداخت نمايد تا بعد هواپيماي باري به فارس بدهد حال سوال اينجاست وقتي هنوز هواپيمايي به فارس نرسيده بخش خصوصي چگونه ميتواند نسبت به انعقاد قرارداد با طرفهاي خارجي اقدام كند.
ریيس انجمن تخصصي توسعه تجارت فارس تاكيد كرد: دولت نبايد به هيچ عنوان به اختصاص هواپيماي باري در كوتاه مدت نگاه سودآوري داشته باشد و بايد براي ايجاد زيرساخت هاي توسعه اقتصادي به اين كار به عنوان يك كار غيرسودآور نگاه كند در غير اين صورت بايد قيد صادرات هوايي را زد.
وي با انتقاد شديد از سازمان توسعه تجارت كه هيچ اقدامي براي توسعه صادرات در فارس نكرده است افزود: سازمان توسعه تجارت هيچ برنامه اي براي رونق تجارت و بازرگاني در فارس به عنوان استاني كه نه مرز خشكي با كشورهاي خارجي دارد و نه به دريا وصل است نداشته و تا كنون اقدام خاصي در اين زمينه به عمل نياورده است.
شرفي با انتقاد از مجمع نمايندگان فارس كه با وجود گذشت چند ماه از شروع مجلس يازدهم هنوز هيچ طرح و برنامهاي براي حوزه اقتصاد ارايه نداده است افزود: فارس نيازمند نگاه اقتصادي است و نه اقدامات سياسي؛ متاسفانه سياسي شدن نگاه وكلاي فارس به مسایل، كمر اقتصاد فارس را شكسته است و نمايندگان به جاي عمل به وعده هاي خود به دنبال تغيير مدير اين اداره و ریيس آن سازمان هستند.
وي با بيان اين كه اقتصاد فارس در حال پسروي است اضافه كرد: اين اقدامات باعث شده تا صادرات سنگ هاي تزیيني در فارس كاهش 90 درصدي داشته باشد و نه تنها هيچ يك از كارخانجات تعطيل شده به چرخه اقتصاد بازنگشتند بلكه هر روز يك خط توليدي در كارخانجات تعطيل شود.
شرفي تصريح كرد: مجمع نمايندگان فارس بايد هر چه سريع تر با نخبگان و فعالان اقتصادي فارس جلسه بگذارد و براي نجات اقتصاد فارس چاره انديشي كنند وگرنه همين اقتصاد نيم بند استان هم زمين مي خورد.
عضو هيات ریيسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با تاكيد بر اين كه مشكل اصلي واحدهاي توليدي در فروش محصولات است افزود: در فارس به اندازه كافي توليدات كشاورزي و صنعتي وجود دارد اما متاسفانه بازار چندانی وجود ندارد و تجار فارس و ايران در حال اخراج از بازارهاي خارجي هستند بي آن كه رايزنيهاي بازرگاني سفارتخانه هاي ايران در اين زمينه اقدامي كرده باشند.
شرفي تاكيد كرد: تا زماني كه زيرساختهاي صادراتي در فارس مهيا نشود و عرصه براي صادرات محصولات با اقدامهاي ديپلماسي فراهم نگردد نميتوان اميدي به بهبود وضعيت اقتصادي استان داشت.شرفي با بيان اين كه حركتهايي همچون اختصاص جوايز صادراتي نميتواند منجر به رشد صادرات شود افزود: عمده جوايز صادراتي نصيب حق العمل كارها و واسطه هايي مي شود كه كارت بازرگاني دارند و توليد كنندگان بخش كشاورزي، صنعت و معدن از آن بي بهره اند.
وي تاكيد كرد: اگر اين يارانه به حمل و نقل اختصاص يابد قطعاً توليد كنندگاني كه اين كالا را تا درب گمرك رسانده و آن را تحويل واسطه ها مي دهند از مزيت جوايز صادراتي بهره مند مي شوند نه آن كه چنين مشوق هايي نصيب واسطه ها شود.
عضو هيات ریيسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار اميدواري كرد بالاخره هواپيماي باري به فارس به عنوان حداقل زيرساخت لازم براي رونق صادرات برسد تا صادر كنندگان بتوانند بر اساس امكانات نسبت به عقد قرارداد با طرف هاي خارجي اقدام كنند و از حالت بلاتكليفي بيرون بيايند.
منبع: خبر جنوب

نظرات بینندگان