کد خبر: ۹۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵

آغاز به کار مدرسه تابستانه داروسازی در شیراز

آیین افتتاح کارگاه های آموزشی مدرسه تابستانه دانشجویان داروسازی، در دانشگاه علوم زپشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش شیرازه، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این آیین گفت: یکی از نکاتی که در این مدرسه به زیبایی طراحی و پیش بینی شده، موضوع "توکل" است، اگر در هر کاری به خداوند متعال و توانایی های خود توکل نداشته باشیم گامی بر نخواهیم داشت، بنابراین گام نخست در هر کاری توکل است.

دکتر "کوروش عزیزی" افزود: امیدواریم در این کارگاه ها برای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم و کسب مهارت در رشته تخصصی که انتخاب کرده ایم، تمرین کنیم.

او با بیان اینکه بیشتر رشته های دانشگاه از نظر ماهیت، مهارت محور هستند، اضافه کرد: تفاوت دیگری که ما در دانشگاه علوم پزشکی با سایر دانشگاه ها داریم این است که ما مصرف کننده تولیدات خودمان هستیم و فارغ التحصیلان ما به طور عمده جذب دانشگاه علوم پزشکی شیراز یا سایر دانشگاه های علوم پزشکی می شوند.

دکتر عزیزی ادامه داد: هرچه مهارت بیشتر باشد، کسب درآمد هم برای فرد بیشتر است و این برای دانشجویان انگیزه می آورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، افزود: بخشی از وظایف داروسازان، تولید دارو یا به گفته بعضی افراد داشتن داروخانه و فروش دارو است و بخش دیگر وظیفه داروسازان، تولید علم و فرمول های موثرتر داروها است که این امر به مطالعه زیاد نیاز دارد، ممکن است مطالعات ما در کوتاه مدت به تولید ثروت منجر نشود، اما می تواند قدمی باشد تا در یک چشم انداز وسیع تر به تولید ثروت هم منجر شود.

او در پایان گفت: ثروت تنها ثروت مادی نیست، بسیاری از کشورها برای تحقیقات در کشورهای دیگر سرمایه گذاری می کنند که ممکن است در میان مدت سودی برای کشورشان نداشته باشد اما، در درازمدت سود مادی و معنوی آن به محقق می رسد.

دانشگاه ها باید به نسل سوم ارتقا پیدا کنند، دانشگاه نسل سوم کارآفرین محور است

در ادامه، رییس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: کار ارزشمندی در دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود و باید این کار را قدر بدانیم، این اتفاقات کمتر در دانشگاه ها رخ می دهد، به ویژه که استان فارس قرار است در سه مورد از گیاهان دارویی قطب شود و یک ستاد گیاهان دارویی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی در شیراز شکل گرفته است و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده است.

دکتر "حبیب شریف" با اشاره افزود: در استان فارس نزدیک به 180 مرکز آموزش عالی داریم و معلوم نیست فازغ التحصیلان این مراکز در آینده چه انجام می دهند، اما در حوزه سلامت، آسیب پذیری کمتر است و بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه، جذب بازار کار می شوند.

او ادامه داد: دانشگاه ها باید کارآفرین محور باشند، باید شرایطی ایجاد کنیم که کشور به سمت ایجاد نو ارزش آفرینی حرکت کند، باید محیط را به یک بوم سامانه(اکو سیستم) کارآفرینی تبدیل کنیم، در بوم سامانه کارآفرینی، فارغ التحصیلان نگران جذب شدن در بازار کار نیستند، زیرا دانشگاه ها به نسل سوم تبدیل شده اند.

رییس بنیاد نخبگان استان فارس با تاکید بر ارتقای دانشگاه ها به نسل سوم ، گفت: دانشگاه های نسل نخست که بیشتر دانشگاه های ما به این صورت هستند، آموزش محور هستند، دانشگاه های نسل دوم پژوهش محور هستند، اما دانشگاه نسل سوم کارآفرین محور است.

دکتر شریف اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا دانشگاه ها به سمتی حرکت کنند که فارغ التحصیلان آنها توقع نداشته باشند دولت برای آنها کار ایجاد کند، بلکه خودشان باید فراهم کننده محیطی باشند که دست جوانان دیگر را هم بگیرند و شرکت های دانش بنیان تشکیل دهند و اقتصاد دانش بنیان را طرح ریزی کنند.

او در ادامه افزود: چرخه کارآفرینی از تفکر خلاق و خلاقیت آغاز می شود و به نوآوری مشتری پسند می رسد، تفکر خلاق باید در دبستان ها و دبیرستان ها، نوآوری در دانشگاه ها و نوآوری مشتری پسند در شتاب دهنده ها شکل بگیرد.

دکتر شریف اضافه کرد: در بنیاد نخبگان استان فارس این چرخه از سال گذشته آغاز شده است، تفکر خلاق، خلاقیت، مدیریت زمان و کار گروهی به صورت کارگاه هایی در دبیرستان های استان آموزش داده می شود، بچه هایی که خلاق هستند شناسایی می شوند و در مدت شش ماه مهارت های لازم به آنان آموزش داده می شود.

او همچنین گفت: این برنامه مورد توجه بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است و از بنیاد نخبگان فارس خواسته اند تا این برنامه را در تمام کشور آموزش دهند.

آموزش "معنویت" و "تفکر خلاق" در مدرسه تابستانه داروسازی

رییس مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی شیراز هم در این برنامه، با اشاره به سابقه طولانی دانشگاه در تولید متخصص، گفت: در مدرسه تابستانه سعی داریم دو بخش دیگر هم به این قسمت اضافه کنیم و سعی کنیم این بخش ها را به صورت یکپارچه ارایه دهیم، بخش نخست در این کارگاه ها، "معنویت" است که به صورت چند کارگاه توکل برای دانشجویان برگزار می شود و بخش دیگر، "تفکر خلاق" است که به حاضران آموزش داده می شود.

دکتر "عبدالعلی محقق زاده" اضافه کرد: همه اینها در قالب تولید مطرح می شود، یعنی ما وارد یک مجموعه دانشگاهی شویم که تولیدکننده باشد و این فضای کاری در این مدرسه به عنوان سومین مدرسه مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در شیراز، آغاز به کار کرده است.

او با اشاره به حضور دانشجویان رشته داروسازی و دانش آموزان در این مدرسه، از آغاز به کار آن، همزمان با روز داروساز و تجلیل از جایگاه زکریای رازی و تمدن بزرگ داروسازی خبر داد.

دکتر محقق زاده ابراز امیدواری کرد: در زمینه مواردی که در مدت یک هفته به صورت شبانه روزی در دانشگاه، صنعت و کارگاه های مختلف پیگیری می شود، شاهد موفقیت باشیم.

رییس اداره استعدادها و عملکردهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مدرسه تابستانه امسال در ادامه دوره های فصلی آموزشی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با سه شعار توکل، تفکر و تولید برگزار می شود.

دکتر "امیر آزادی" ادامه داد: جمعی از دانشجویان داروسازی در سال های گذشته و دانش آموزان استعدادهای درخشان استان انتخاب و به آنها اجازه ثبت نام داده شد و پس از مصاحبه برای شرکت در این کارگاه ها انتخاب شدند.

او افزود: این کارگاه ها به مدت یک هفته برگزار می شود و در پایان، دانشجویان محصولات تفکری و تولیدی خود را به رقابت می گذارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، با بیان اینکه تلاش شد کارگاه ها به مناسبت زادروز زکریای رازی و روز داروساز برگزار شود، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، رازی بر خلاف چیزی که تصور می شود بیشتر علوم طبیعی را کار می کرده، بر روی معنویت و اخلاق هم تمرکز بسیاری داشته و تالیفات زیادی هم در این زمینه دارد که امیدواریم شرکت کنندگان در کارگاه ها به این بُعد دانشمندان هم توجه داشته باشند.

او در پایان افزود: در مدت این یک هفته در بخش تولید، بحث بررسی کیفیت و تهیه پودرهای سنتی به شکل نوین را داریم، در بخش تفکر، کارگاه های متناسب با خلاقیت برگزار می شود و در بخش توکل، کارگاه های معنوی با حضور استادان دانشگاه در چند دوره برگزار می شود.

مدرسه تابستانه داروسازی امروز با حضور استادان و دانشجویان داروسازی و دانش آموزان استعدادهای درخشان، در خانه استاد مجتمع ولایت شیراز، صبح امروز آغاز به کار کرد.

نظرات بینندگان