کد خبر: ۹۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

کودکان فارس در اولویت پیوند/ اجرای طرح پزشک خانواده در کشورهای درجه یک دنیا/ در صورت مشاهده تخلف با 1590 تماس بگیرید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد:در حال حاضر نیز بسیاری کودک و نوجوان ایرانی و فارسی در صف انتظار برای انجام عمل پیوند هستند.

به گزارش خبرنگار شیرازه، محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران به تشریح آخرین فعالیت های این دانشگاه پرداخت.

انتخاب پزشک خانواده محدودیت مکانی ندارد

ایمانیه در موضوع طرح پزشک خانواده به ابعاد مختلف این طرح و نظام ارجاع پرداخت و گفت: در حال حاضر انتخاب پزشک خانواده محدودیت مکانی ندارد و مراجعه در ساعات هشت صبح تا چهار بعدازظهر به پزشک خانواده تخفیف کامل دارد و اگر در غیر از این هشت ساعت دچار بیماری شود به اورژانس‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کند و روند درمان مانند سایر مناطق کشور فرد 30 درصد از هزینه را پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فرد به پزشک خانواده مراجعه کند برای پزشک عمومی 2 هزار تومان و در مراکز دولتی 900 تومان حق ویزیت پرداخت می‌کنند و داروهایی که پزشک خانواده می‌نویسد در استان فارس رایگان و در سایر استان‌ها 30 درصد هزینه توسط بیمار پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیرازعنوان کرد: در صورتی‌ که مردم در ساعات غیر از هشت صبح تا چهار بعدازظهر مراجعه کرده و به آنها گفته شود باید هزینه را آزاد پرداخت کند می‌توانند با شماره 1590 تماس بگیرند و مراتب را اطلاع دهند.

ایمانیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر مشکلات موجود در پزشک خانواده، گفت: از نقد منصفانه همواره استقبال می کنیم.

وی مشکلات موجود در طرح پزشک خانواده را از اطلاع رسانی اندک علوم پزشکی دانست و گفت: بارها در خصوص این طرح توضیحات مختلفی داده شده اما بازهم باید مردم را راهنمایی کرد به خصوص اینکه در سال ۹۳ رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه های مردم شد.

ایمانیه با اشاره به اینکه پزشک خانواده در مسیر درست در حال حرکت است، گفت: این طرح در بسیاری از کشورهای درجه یک دنیا نیز در حال اجرا است که تمامی آنها نیز در بدو راه اندازی با مشکلاتی مواجه بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: اکثر متخصصین و پزشکان فوق تخصص در شهرهای بزرگ کشور حاضر نشدند در طرح پزشک خانواده مشارکت داشته باشند زیرا با حضور انها در این طرح دیگر دریافت ویزیت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی ممکن نیست.

وی ادامه داد: اما در استان فارس و شهر شیراز از میان ۱۷۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص ۱۲۵۰ نفر در این طرح مشارکت دارند که با دریافت یک نامه از پزشک خانواده مردم می توانند با کمترین هزینه به متخصص مراجعه کنند.

پیوند عضو ایرانی به خارجی مفسده‌زا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در موضوع پیوند عضو به افراد خارجی گفت: بنابر قانون مصوبه شورای عالی پیوند اهدای عضو ایرانی به اتباع خارجی ممنوع است و اگر حتی شرط اقامت و تابعیت نیز گذاشته شود باز انواع باندها و مفسده‌ها برای تقلب و خریدوفروش عضو ایجاد می‌شود ضمن این‌که از لحاظ عقلی نیز پذیرفته نیست عضو مورد نیاز هموطن ایرانی خود را به فردی غیر ایرانی پیوند کنیم.

ایمانیه ادامه داد: پیوند عضو از خارجی به خارجی در ایران منعی ندارد و در موردی هم که اخیراً رخ داد پیوند بخشی از کبد پدر و یا مادر دختر افغانی برای وی امکان‌پذیر بود اما به سبب آن‌که بدن دختر دچار عوارض شدید ناشی از تجمع مس، به پیوند نرسید فرصت کار از دست داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: اینکه پیوند عضو از ایرانی به غیر ایرانی غیر قانونی است بسیار صحیح و درست است زیرا در حال حاضر نیز بسیاری کودک و نوجوان ایرانی و فارسی در صف انتظار برای انجام عمل پیوند هستند.

ایمانیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش تخت های درمانی در شیراز، گفت: به زودی ۴ مرکز درمانی که اکثرا در جنوب و شرق شیراز است ساخته خواهد شد که با راه اندازی آنها تعداد تخت های بیمارستانی به ۹ هزار تخت در شیراز می رسد.

وی تاکید کرد: هرگونه انجام پیوند از ایرانی به غیر ایرانی ممنوع است اما اگر پیوند در میان خود اتباع باشد قانونی است.

ایمانیه با اشاره به موضوع مشکلات کبد نوجوان افغانی که در بیمارستان نمازی شیراز جان خود را از دست داد، گفت: تمامی مراحل پیش از پیوند بر روی این نوجوان افغانی انجام شده بود زیرا اهدا کننده عضو پدر این نوجوان بود و ما هیچگونه مشکل قانونی در این راستا نداشتیم اما سرعت بیماری به حدی بود که به مراحل پیش از انجام عمل هم نرسید.

وی تصریح کرد: در تمامی کشورهای دنیا عمل پیوند با اولویت ساکنین همان کشور انجام می شود.

نظرات بینندگان