کد خبر: ۹۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

شیراز پنجمین شهر گران کشور؛ میانگین قیمت مسکن متری ۱.۳ میلیون تومان

در نیمه دوم سال گذشته متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در شیراز یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان معامله شده است و در بالاترین قیمت نیز متر مربعی ۶ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به فروش رسیده است.
به گزارش شیرازه، بخش مسکن در دوره تولید و بهره‌برداری نزدیک به 20 درصد از تولید ناخالص داخلی و بیش از 40 درصد تشکیل سرمایه ناخالص را به خود اختصاص می‌دهد علاوه بر این سهم قابل توجهی از کل بودجه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. اهمیت بازار مسکن تا آنجاست که خیلی‌ها بدون اطلاع از وضعیت بازار مسکن حتی در بازارهای دیگر خرید و فروش نمی‌کنند. 

در جدیدترین آماری که مرکز آمار ایران از قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور ارائه کرده متوسط قیمت خرید و فروش هر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در استان فارس در نیمه دوم سال گذشته 3 میلیون و 398 هزار ریال بوده که نسبت به نیمه اول سال گذشته معادل 1.2 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 0.2 درصد کاهش یافته است.

حداقل قیمت خرید و فروش هر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در این استان 87 هزار ریال و حداکثر آن 42 میلیون و 286 هزار ریال بوده است. همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در استان فارس نسبت به نیمه اول سال گذشته 4.1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 25.2 درصد کاهش داشته است.

از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی بیشترین سهم معاملات با 13.2 درصد مربوط به استان فارس و کمترین آن با 0.2 درصد مربوط به استان ایلام بوده است.

حداقل قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در استان فارس 182 هزار ریال و حداکثر آن 61 میلیون و 795 هزار ریال بوده، متوسط قیمت نیز 7 میلیون و 911 هزار ریال اعلام شده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته 0.4 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 1.3 درصد کاهش قیمت داشته است.

متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی استان فارس 40 هزار و 220 ریال بوده که نسبت به نیمه اول سال گذشته 2.2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 8.8 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی در استان فارس نسبت به نیمه اول سال گذشته 31.2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 11.4 درصد کاهش یافته است.

روند تغییرات بازار مسکن استان فارس از سال 91 تا پایان سال 94 نشان می‌دهد که در کنار خرید و فروش زمین و ملک قیمت اجاره مسکن سیر افزایشی تندی را در 4 سال گذشته طی کرده است. 

 

 

وضعیت بازار مسکن در شیراز

در نیمه دوم سال گذشته حداقل قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شیراز 233 هزار ریال و حداکثر آن42 میلیون و 286 هزار ریال بوده متوسط قیمت نیز 5 میلیون و 584 هزار ریال بوده است که نسبت به نیمه نخست سال گذشته 0.7 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 0.1 درصد کاهش قیمت داشته است.

تعداد معاملات فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شیراز نیز نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 45.1 درصد کاهش یافته در ضمن سهم معاملات شیراز از کل استان فارس 27.8 درصد اعلام شده است.

حداقل قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شیراز 182 هزار ریال و حداکثر آن61 میلیون و 798 هزار ریال بوده  متوسط قیمت نیز 13 میلیون و 19 هزار ریال اعلام شده است که نسبت به نیمه نخست سال گذشته 0.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 1.8 درصد کاهش یافته است.

شیراز پنجمین شهر گران کشور

«تهران» با میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی 43 میلیون و 377 هزار ریال، «اصفهان» با متر مربعی 16 میلیون و 708 هزار ریال، «تبریز» با متر مربعی 13 میلیون و 557 هزار ریال، «کرج» با متر مربعی 13 میلیون و 554 هزار ریال و «شیراز» با متر مربعی 13 میلیون و 19 هزار ریال به ترتیب گران‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شوند.

تعداد معاملات فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شیراز نیز نسبت به نیمه نخست سال گذشته 12.1 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 16 درصد کاهش یافته است. سهم معاملات شیراز از کل استان نیز 68.3 درصد بوده است.

حداقل مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در شیراز 3 هزار و 150 ریال و حداکثر آن 263 هزار و 736 ریال بوده، متوسط قیمت نیز 61 هزار و 87 ریال اعلام شده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته 1.3 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 8.9 درصد افزایش داشته است.

تعداد معاملات مسکن اجاری شیراز نیز نسبت به نیمه نخست سال گذشته 31.6 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 معادل 17.9 درصد کاهش داشته، سهم شیراز در معاملات کل استان فارس 75 درصد بوده است.

خرید و فروش گرانترین خانه‌های شیراز در خیابان‌ ارم و قصردشت

به اعتقاد محمد قاسم تابنده، رئیس اتحادیه صنف املاک شیراز، علت گرانی مسکن در شیراز آب و هوای خوب این شهر و تمایل برخی افراد در استان‌های جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای سکونت در این شهر است.

وی نبود نظارت بر بازار مسکن را علت گرانی مسکن می‌داند و می‌گوید: هیچ دستگاهی، بر وضعیت بازار مسکن نظارت نمی‌کند و این مسئله سبب شده در شیراز هر کس به هر قیمتی که خودش مایل است بدون هیچ نظر کارشناسی، خانه خود را اجاره دهد یا بفروشد.

هم اکنون گرانترین خانه‌های شیراز در خیابان‌های ارم و قصردشت خرید و فروش می‌شود که به گفته مشاوران املاک در این نقاط هر واحد آپارتمان تا متری 16 میلیون تومان و حتی بیشتر خرید و فروش می‌شود و در پایین شهر شیراز مثل میانرود و بلوار مدرس خانه و آپارتمان متر مربعی 2 میلیون تومان نیز به فروش می‌‌رسد.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان