کد خبر: ۹۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس:

افزایش طلاق در جامعه نتیجه ولنگاری فرهنگی/ عواقب ولنگاری فرهنگی برای مردم تبیین شود/ برخورد سهل‌انگارانه مسئولان سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس گفت: مسئولان مختلف، روحانیان، ائمه جمعه و جماعات وظیفه‌دارند مسائل دینی و فرهنگی را برای مردم تبیین کنند و هشدارهای لازم را درباره عواقب سوء ولنگاری فرهنگی به مردم بدهند.

حجت‌الاسلام حسین ملک مکان، رئیسافزایش طلاق در جامعه نتیجه ولنگاری فرهنگی/ عواقب ولنگاری فرهنگی برای مردم تبیین شود/ برخورد سهل‌انگارانه مسئولان سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شیرازه گفت: اگر خانواده‌ها نسبت به مشکلات جوانان غفلت کنند و به هشدار قران که می‌فرماید«خودتان و خانواده‌تان را حفظ کنید» بی‌توجهی کنند جوانان به سمت ولنگاری فرهنگی می‌روند.

وی در ادامه افزود: خانواده‌ها نسبت به تربیت، پوشش، رفتار و رفت‌ و آمد فرزندان وظیفه و مسئولیت دارند و نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند.

حجت‌الاسلام ملک مکان اظهار داشت: محیط‌‌های آموزشی همچون مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی که محل حضور جوانان است و در تربیت و شکل‌گیری شخصیت جوانان نقش دارند یکی دیگر از عواملی هستند که ممکن است سبب سوق دادن جوانان به سمت ولنگاری فرهنگی شوند.

وی ادامه داد: در این محیط‌ها هم‌کلاسی‌ها بر روی رفتار و کردار یکدیگر تأثیر می‌گذارند اگر شئون اسلامی را رعایت کنند بر دیگران تأثیر مثبت می‌گذارند و اگر رعایت نکنند و نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند، تأثیر منفی روی دستانشان خواهند گذاشت.

حجت‌الاسلام ملک مکان خاطرنشان کرد: همچنین کسانی که در اماکن آموزشی مسئولیت دارند همچون مدیر یا استاد می‌توانند بر روحیه و رفتار جوانان تأثیر بگذارند، اگر مدیر، معلم، استاد و سایر عوامل آموزشی به مسأله هنجارهای فرهنگی توجه کنند این هنجارها منتقل می‌شود و در غیر این صورت تأثیر منفی می‌گذارد و سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود.

برخورد سهل‌انگارانه مسئولان سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی نیز در این زمینه نقش دارند، مسئولان باید به بحث ولنگاری فرهنگی توجه ویژه داشته و سهل‌انگارانه برخورد نکنند، گاهی اوقات از زبان برخی مسئولین بلند پایه شنیده می‌شود که باید مردم را آزاد گذاشت و سخت‌گیری و برخورد نداشته باشیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس بیان کرد: برخی مسئولان می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر نکنیم و حتی متأسفانه شاهد هستیم قانون امر به معروف و نهی از منکر را ابلاغ نمی‌کنند و با آن مخالفت می‌کنند، برخورد سهل‌انگارانه مسئولان سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود.

وی ادامه داد: اجرا نکردن قانون عفاف و حجاب که در سال ۱۳۸۵ مصوب و ابلاغ شده است، سبب گسترش ولنگاری فرهنگی در جامعه شده است، اگر به این قانون توجه می‌شد و آن را اجرایی می‌کردند، جلو بسیاری از ولنگاری‌ها گرفته می‌شد.

وی با اشاره به مصادیق ولنگاری فرهنگی در جامعه اظهار داشت: برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی، برگزاری مجالس مختلط جشن و عروسی در تالارها و باغ‌ها و همچنین پوشش‌های نامناسبی که تحت عنوان مد در جامعه رواج دارد و آرایش‌های زننده و تحریک‌کننده از دیگر مصادیق ولنگاری است.

افزایش طلاق نتیجه ولنگاری فرهنگی است

حجت‌الاسلام ملک مکان افزایش طلاق در جامعه را نتیجه ولنگاری فرهنگی دانست و ادامه داد: یک مرد وقتی در جامعه رفت و آمد می‌کند و چهره‌ها و آرایش‌های مختلف را می‌بیند ممکن است ناخواسته افراد بیرون از خانه را با همسر خود مقایسه کند و به سمت و سویی بکشد که نتیجه‌اش طلاق است.

وی با اشاره به ضرورت مقابله با ولنگاری فرهنگی گفت: مسئولان مختلف، روحانیان، ائمه جمعه و جماعات وظیفه‌دارند مسائل دینی و فرهنگی را برای مردم تبیین کنند و هشدارهای لازم را درباره عواقب سوء ولنگاری فرهنگی به مردم بدهند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به راهکارهای مقابله با ولنگاری فرهنگی بیان کرد: بخش بزرگی از مردم کارمندان دولت هستند، در محیط‌های اداری باید هشدارها و تذکرات لازم داده شود و حتی اگر لازم باشد باید قوانینی برای پوشش در ادارات هم برای کارمندان و هم برای ارباب‌رجوع وضع شود، این وظیفه مسئولان کشوری و اجرایی است.

وی ادامه داد:‌ بخش دیگر هم به عهده قوه قضاییه و نیروی انتظامی و دستگاه‌هایی است که باید برخورد کنند، زیرا ممکن است عده‌ای رعایت نکنند و قصد هنجارشکنی داشته باشند، اگرچه تعداد این افراد اندک است ولی با این افراد باید برخورد قانونی کرده و به آنچه قانون مشخص کرده عمل کرد.

حجت‌الاسلام ملک مکان در پیان گفت: حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ضابطان قضایی و مأموران نیروی انتظامی باید در برخورد با مصادیق ولنگاری فرهنگی مورد حمایت قرار گیرند و این‌گونه نباشد که از سوی مسئولان مورد بی‌مهری واقع شوند.

نظرات بینندگان