کد خبر: ۹۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
امام جمعه زرین دشت:

مسئولان نسبت به فرهنگ ورود جدی کنند

امام جمعه زرین دشت گفت: ولنگاری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی بسیار آسیب زا است و این آسیب در رابطه با فضای مجازی و آثار آن بر جوانان و نوجوان به مراتب بیشتر است، لذا لازم است مسئولان نسبت به این قضایا ورود جدی نکرده و اقدامات موثری را انجام دهند.

به گزارش شیرازه حجت الاسلام حسن علیقلی زاده امام جمعه زرین دشت در گفتگو با خبرنگار زرنوشت گفت: ما از سال های آغازین پس از انقلاب و به خصوص از سال های میانی دهه ۶۰ گرفتار مسئله ای در فرهنگ هستیم که شاید بهترین واژه برای آن همین مفهوم ولنگاری فرهنگی است..

وی ادامه داد: از سال های دهه ۶۰ به بعد چیزی که می توان در عرصه فرهنگی به طور محسوس دید این است که ما یک برنامه و رویکرد منظم و منسجمی مبتنی بر آرمان گرایی انقلابی نداریم، همچنین درک درستی از نسبت خودمان به عنوان حکومت اسلامی و اوضاع فرهنگی ای که ما را محاصره کرده نداریم.

حجت الاسلام علیقلی زاده با اشاره به تاسیس جمهوری اسلامی گفت:  وقتی که جمهوری اسلامی تاسیس شد مورد یک هجوم فرهنگی قرار گرفت که نمونه های آن را در سال های اول پیروزی انقلاب می توان دید، اما در میان مسئولان کشور نوعی فهم از این هجوم فرهنگی و دغدغه نسبت به آن و برنامه ای برای مواجه با آن و کوشش برای عقب راندن این جریان به لحاظ نظری وجود ندارد و هر چه جلو می رویم این غفلت و جهالت پر رنگ تر شده و تشدید می شود.

وی افزود: در حال حاضر فضای مجازی به گونه ای خطرناک شده که مردم از آن در امان نیستند، متأسفانه شیوع بسیاری از شایعات و تهمت ها در شبکه های اجتماعی از جمله مسائلی هستند که امروزه در جامعه ما بسیار رواج یافته است.

امام جمعه زرین دشت با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب درخصوص مدیریت فضای مجازی از سوی مسئولان مربوطه خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف با فرهنگیان و مسئولان همواره بر فرهنگ سازی و مدیریت صحیح این فضا تأکید می کنند.

حجت الاسلام علیقلی زاده بیان داشت: ولنگاری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی بسیار آسیب زا است و این آسیب در رابطه با فضای مجازی و آثار آن بر جوانان و نوجوان به مراتب بیشتر است، لذا لازم است مسئولان نسبت به این قضایا ورود جدی کرده و اقدامات موثری را انجام دهند.

امام جمعه زرین دشت تصریح کرد: در گام اول باید مدیران فرهنگی ما بپذیرند که یک جنگ فرهنگی و جنگ نرم وجود دارد و بدانند که ما فراتر از حد معمول در معرض یک تهاجم کاملا سازمان یافته و با برنامه هستیم که می خواهد فرآیند تغییر هویتی ما را در بخش فرهنگی عملی کند.

وی خاطر نشان کرد: گام دوم این است که یک نقشه فرهنگی از کشور ترسیم کنیم و ببینیم وضعیت ما در عرصه های مختلف چگونه است، وضعیت معاندین و نیروهای خودی مورد ارزیابی قرار گیرد؛ بعد برنامه ای ریخته شود که بتوانیم این صحنه را عوض کنیم، برای دگرگونی این فضا خیلی کارها می توان انجام داد مثلا نهادسازی، تغییر جریان حمایت های مالی از نیروهای معارض توسط دولت، نیروسازی که نیازمند یک استراتژی فرهنگی است.

حجت الاسلام علیقلی زاده در ادامه افزود: در روزهای اخیر ما شاهدیم که رهبر معظم انقلاب اصطلاح ولنگاری فرهنگی را به کار بردند که زمانی که وارد این کلمه می شویم به گونه ای غفلت، بی توجهی و بی تدبیری مدیران فرهنگی مد نظر است.

امام جمعه زرین دشت گفت:  اگر بخواهیم ولنگاری فرهنگی را در فضای مجازی مورد بررسی قرار دهیم این موضوع بیشتر متاثر از عدم سیاست گذاری های کلانی است که از سوی مدیران و سیاست گذاران فضای مجازی شکل می گیرد  به عبارتی 50 درصد ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی مربوط به سیاست گذاران و مسئولان فضای مجازی کشور است و 50 درصد دیگر نیز به کاربران برمی گردد.


حجت الاسلام علیقلی زاده خاطر نشان کرد: زمانی که ما از اتفاقاتی با عناوینی چون ولنگاری فرهنگی گلایه می کنیم که چرا برخی اقتضائات رفتاری ما در حوزه فرهنگی از جمله فضای اینترنت و فضای ماهواره موضوع جدیدی نیست و بحثی است که نخبگان و دانشگاهیان ما حدود یک دهه است که به این مسئله توجه دارند اما واگویه های ما همچنان تکرار می شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان تاکید کرد: برای حل معضلات عرصه فرهنگ باید تمام مسئولان و کسانی که این بحث را دنبال می کنند به یک میثاق و باور اعتقاد پیدا کنند و آن این است که عرصه فرهنگی یک عرصه تخصصی است و ما بایدبه عنوان یک جریان حرفه ای به مسائل فرهنگی  نگاه کنیم.

منبع: زر نوشت

.

نظرات بینندگان