کد خبر: ۹۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵

فارس و معضل محصولات آب بر؛ کشت محصولاتی که از برنج آب‌برتر است

در شرایطی که استان فارس به دشت درگیر خشکسالی و پیامدهای آن است، برخی کشاورزان محصولاتی می کارند که از برنج هم آب بیشتری مصرف می کند.
به گزارش شیرازه، در حالی که فارس یکی از استان های درگیر شرایط خشکسالی در کشور به شمار می رود اما همچنان شاهد کشت بی رویه برخی محصولات کشاورزی در این استان هستیم.

بحران خشکسالی و کم آبی بخش بزرگی از ایران و از جمله استان فارس را فرا گرفته موضوع تلخی که به گفته برخی کارشناسان ، تا سال های بعد ادامه خواهد داشت.

روند رو به گسترش خشکسالی و کم آبی در استان نشان می دهد که روزهای سختی در انتظار است.در این مدت زنگ بحران خشکسالی در استان فارس به صدا درآمد و وضعیت به گونه ای شد که هم اکنون آب ذخیره شده در سدهای استان به شدت کاهش یافته و حتی آب در برخی از این سدها از حجم مرده نیز کمتر است.

کارشناسان بحرانی شدن وضعیت آب در استان فارس را نتیجه استفاده مدیریت نشده و برداشت های بی رویه از ذخایر زیرزمینی در دوران خشکسالی بیان می کنند و بر این اعتقادند که در صورت ادامه این روند وضعیت استان به مراتب بدتر خواهد شد.

آب منطقه ای: ابزار برخورد نداریم

مدیر عامل آب منطقه ای فارس با اظهار نگرانی از وضعیت آب در استان فارس گفت: متاسفانه هر روز وضعیت آب در این استان بدتر می شود و به دلیل اینکه ابزار قانونی برای برخورد با کشاورزان وجود ندارد نمی توان اقدام مناسبی انجام داد.

حمیدرضا دهقانی بیان کرد: قوانین این بخش مربوط به بیش از ۳۴ سال قبل است از این رو آب منطقه ای برای کشاورزانی که اقدم به کشت گیاهان آب بر می کنند اختیار قانونی ندارد.

وی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر در برخی از نقاط استان فارس شاهد کشت محصولات آب بر مانند برنج هستیم و به دلیل اینکه اختیارات قانونی وجود ندارد نمی توان برای برخورد با این افراد اقدامی انجام داد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان فارس با اشاره به وضعیت بحرانی کشت برنج در برخی از نقاط استان بیان کرد: در حال حاضر به دلیل خشکسالی های مستمر وضعیت آب در این استان بسیار بحرانی است و متاسفانه در برخی از شهرستانها از جمله مرودشت که با بحران آب روبه روست افراد اقدام به کشت یونجه کرده که به مراتب آب مورد نظر برای این محصول بیشتر از برنج است.

دهقانی ادامه داد: با این روند طی ۱۰ سال آینده به طور حتم مشکلات زیادتری در حوزه آب گریبانگیر استان فارس خواهد شد.

وی با اشاره به کشت برنج در شهرستان فیروزآباد نیز گفت: در این راستا ضروری است که هرچه سریعتر نسبت به اصلاح قانون آب و الگوی کشت اقدام شود در غیر این صورت وضعیت آب بحرانی تر خواهد شد.



منبع: مهر
نظرات بینندگان