کد خبر: ۹۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
ساخت جاده 4 بانده در 72 روز زیر توپ و تانک؛

حسرت بهره برداری از جاده یک بانده فیروز آباد- کوار 15 ساله شد

جاده سید الشهدا در مدت 72 روز در زیر اتش گلوله و تانک به همت رزمندگان در جبهه ساخته شد اما امروزه با وجود امکانات کافی؛ جاده فیروز آباد - کوار پس از 15 سال انتظار همچنان به پایان نرسیده است.

به گزارش شیرازه، در بهار سال 63، بعد از عملیات «خیبر» و فتح جزایر«مجنون» توسط رزمندگان اسلام،(جزایری که در دل «هور» واقع شده و دورتادور آن را آب گرفته) کار را برای پشتیبانی و تدارکات رزمندگان اعم از مهمات، سوخت، تغذیه سخت کرده و نگه داشتن جزیره را در مقابل پاتک های سنگین عراق تقریبا غیر ممکن کرده بود. به همین جهت فرماندهان دوران دفاع مقدس تصمیم به احداث جاده ای می گیرند تا جزایر مجنون را از میان دریایی آب به خشکی طلاییه وصل کند، این تصمیم در حالی گرفته شد که فاصله دشمن بعثی تا موقعیت نیروهای ایرانی کمتر از 40 کیلومتر بود.



عملیات احداث جاده با 200 دستگاه کامیون در سه وعده هشت ساعته در میان بارانی از گلوله و توپ های دوربرد و آتش هلیکوپترها و هواپیماهای بعثی مشغول آغاز و  بعد از 72 روز تلاش مستمر، جاده به بهره برداری می رسد. با احداث این جاده رکوردی در تاریخ مهندسی جهان به ثبت رسید، جاده ای که نامش را «سیدالشهدا» گذاشتند. این جاده دوباند رفت و دوباند برگشت داشت و جزیره را تثبیت کرد.





حسرت بهره برداری از جاده یک بانده فیروز آباد- کوار 15 ساله شد

بیش از 31 سال از آن حرکت جهادی می گذرد و امروز تکمیل شدن برخی پروژه ها سال ها به طول می‌انجامد، یکی از این پروژه ها جاده یک بانده فیروزآباد- کوار به طول 35 کیلومتر است، 15 کیلومتر آن از فیروزآباد تا دوراهی میمندکه هیچ، 25 کیلومتر آن از یعنی از دوراهی میمند تا کوار نه صعب العبور است و نه زیر آتش توپ، تانک، جنگنده و نه در میان دریایی از آب، است اما 15 سال طول کشیده است و همچنان نیز به بهره برداری نرسیده است.


پایان انتظار جاده 15 ساله فیروزآباد همت شهدا را می خواهد


پایان انتظار جاده 15 ساله فیروزآباد همت شهدا را می خواهد

پایان انتظار جاده 15 ساله فیروزآباد همت شهدا را می خواهد


منبع :فیروزنا

نظرات بینندگان