کد خبر: ۹۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵

رودخانه خشک با پارچه های آبی زنده شد/ ۲۵۰۰متر پارچه پهن شد

اجرای مفهومی و محیطی «آبیِ بی آب» با شعار بیایید رنگ آبی را به دریاچه های کشورمان یادآوری کنیم آغاز شد که طی آن ۲۵۰۰ متر پارچه سطح رودخانه خشک شیراز را پوشاند.
به گزارش شیرازه، از ظهر سه شنبه با حضور گروهی از جوانان که به یاری هاشمی آمدند کار گستردن پارچه هایی که طی یکسال مردم برای اجرای این پرفورمنس ارسال کردند آغاز شد و این تکه پارچه ها که به گفته هنرمند ظرف یک ماه گذشته به یکدیگر دوخته شدند سطح رودخانه خشک شیراز را در حد فاصل پلهای باغ صفا و نشاط پوشاندند تا به مردم شیراز بحران آب را یاد آوری کنند.

در پیوند با این اجرا که به شیوه پرفورمنس، لند آرت و چیدمان هنری انجام می گیرد و در نهایت ساعت ۱۹ سه شنبه با اجرای موسیقی زنده توسط هنرمندان به سرانجام می رسد، سید جلال هاشمی هدف خود را از این رویداد هنری بیان کرد و گفت: در سالهای کنونی بحران بی آبی دغدغه بسیار بزرگی برای مردم به حساب می آید که برخی بسیار ملموس تر با آن روبه رو هستند، از این رو پروژه «آبی بی آب» با ایده پردازی در غالب هنر محیطی و پرفورمنس به این موضوع پرداخته و تفاوت مهم آن با دیگر آموزشها در این باره مشارکت اقشار مختلف مردم در اجرای این طرح است که عنصر جدایی ناپذیر از هر پرفورمنسی است.

وی که به همراه گروهی از علاقه مندان هنر محیطی از ۹ صبح سه شنبه اجرای پرفورمنس «آبی بی آب» را آغاز کرده، افزود: با اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی اقدام به جمع آوری پارچه های آبی دورریختنی کرده که در واقع اولین گام مشارکت مخاطبان در این اثر است.

هاشمی با بیان اینکه در گام بعدی پارچه های جمع آوری شده پس از دوخت به شکل یک تکه درآمد، ادامه داد: با مشارکت دوباره مخاطبان در مناطق مختلف کم آب و بی آب این هنر محیطی اجرا خواهد شد.

وی مهمترین هدف این اجرا و رویداد هنری به شیوه محیطی را جلوگیری از عادی شدن اخبار مربوط به خشکی دریاچه ها و رودخانه ها عنوان کرد و یادآور شد: کاهش حساسیت در قبال این موضوع از عادی شدن این خبرها ناشی می شود. از این رو ما با یادآوری به مردم به عنوان بخشی از کسانی که در این پروژه هنری سهمی دارند جدی گرفتن هرچه بیشتر بحران آب و گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب را دنبال می کنیم.

هاشمی که به همراه گروه خود تا بعد از ظهر ۱۰ها مترمربع پارچه تکه دوزی شده را مانند لحافی چهل تکه در رودخانه خشک شیراز گسترانید، با این توضیح که دست کم ۲۵۰ نفر با ارسال پارچه های آبی در این ارایه هنری سهیم اند، تاکید کرد: تقریبا ۲۵۰۰ مترمربع پارچه آبی در تکه های متفاوت به یکدیگر وصل می شوند تا در نهایت در ساعت ۱۹ پازل این رویداد کامل شود و حسن ختام آن نیز اجرای موسیقی سنتی و ایرانی به طور زنده است.

این درحالیست که پرفورمنس «آبی بی آب» پس از اینکه سه روز در رودخانه خشک شیراز قرار دارد به دریاچه پریشان شهرستان کازرون منتقل شده و در ادامه میهمان زاینده رود اصفهان و دریاچه ارومیه خواهد بود.


منبع: مهر
نظرات بینندگان