کد خبر: ۹۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

ترک‌های تخت جمشید به روستاهای دشت مرودشت رسید

معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: علاوه بر تخت جمشید روستاهای دشت مرودشت ترک خورده و باید ستاد بحران تشکیل شود.
به گزارش شیرازه، محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی در حاشیه دومین همایش پیوند پوشش ایرانی – اسلامی اقوام کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت فرونشست تخت جمشید اظهار داشت: فرونشست یک مسئله بحرانی است که در برخی از نقاط کشور به دلیل استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی و عدم توجه به منابع موجود در اثر سال‌ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه تخت جمشید به علت قرار گرفتن بر بستر سنگی در معرض خطر کمتری است،گفت: علاوه بر تخت جمشید روستاهای دشت مرودشت ترک خورده و باید ستاد بحران در استان با حضور دستگاه‌های مختلف به طور مرتب تشکیل شود تا نسبت به وضعیت لایه‌های زیرین زمین اطلاع دقیق حاصل شود.

طالبیان با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد اگر بخشی از کشاورزی انجام نشود، افزود: آنچه اشکال دارد این است که عده‌ای بر اثر تداوم فرونشست و ترک زمین جان خود را از دست دهند، باید مطالعات عمیق را انجام شود تا راهکار برای مقابله با این پدیده به دست آید.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه برخورد با مسئله فرونشست تخت جمشید کار چند رشته‌ای است و مختص یک رشته یا یک دستگاه نیست، خاطرنشان کرد: از مسئولان استان فارس خواسته شده که موضوع را کامل شناسایی و از ادامه حفر چاه‌های غیر قانونی و خارج از ظرفیت اکولوژی محل جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر حفر 9 چاه تازه در حریم تخت جمشید بیان کرد: از وجود 9 چاه اطلاع ندارم، من از 3 چاه خبر دارم که 2 چاه برای آب اشامیدنی مرودشت و یکی جابه‌جا شده بوده و برخورد با این مسئله سیر قانونی دارد و دستگاه‌های متولی مانند سازمان آب باید با مطالعه وارد شود.

به گزارش تسنیم چندی پیش خبرهایی مبنی بر حفر چاه‌های جدید در حریم تخت جمشید بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که صحبت‌هایی ضد و نقیضی از تعداد این چاه‌ها توسط مسئولان مختلف استانی و کشوری ارائه شد که پس از رسانه‌ای شدن این موضوع عملیات حفر چاه‌ها متوقف شد.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان