کد خبر: ۹۵۴۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵

چله گاه این روزها حالش خوب نیست

حال تفرجگاه چله گاه این روزها خوب نیست و این حال را در چهره لب تشنه و خشکیده بدون آب آن خوب می توان دید.
به گزارش شیرازه، تفرجگاه زیبای چله گاه سپیدان از مهمترین جاذبه های گردشگری منطقه جنوب کشور واستان پهناور فارس این روزها در پی بی توجهی محض مسئولان استان روزهای بی آبی و وضعیت نامطلوب بهداشتی را سپری می کند و با این روند شاید تا چند ماه دیگر گردشگران و مسافران آثار مخروبه ای را به تماشا بنشینند که دیگر حال و هوای این قطعه از بهشت را نداشته باشد.

شهرستان سپیدان به عنوان نگین زاگرس وقطعه ای از بهشت در شنال غربی فارس و در جنوب غربی ایران سرشار از ذخایر و منابع آبی بی نظیر با پوشش گیاهی فراوان و جنگل های گسترده دارای دو اقلیم آب و هوایی متفاوت می باشد.

شهرستان سپیدان در زمانهایی نه چندان دور پر آب ترین منطقه فارس قلمداد می شود واز جاذبه های طبیعی این شهرستان ، رودخانه های پر آب، آبشارهای زیبا،  پوشش گیاهی بی نظیر، با تنوع بسیار از درختان مختلف جنگلی به همراه گونه های جانوری متعدد می توان اشاره کرد.

وضعیت طبیعی و جغرافیایی شهرستان سپیدان سبب شده که این از شهرستان به نام نگین زاگرس ، یا سرزمین چهار فصل یاد می شود. طبیعتی که سالانه به خصوص در فصل تعطیلات میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

تفرجگاه چله گاه به علت دارا بودن آب و هوای مطبوع و چشمه سارهای متنوع یکی از ناب ترین نقاط گردشگری سپیدان و شهر اردکان است که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور می باشد.

گردشگران با آمدن به تفرجگاه چله گاه با نوازش نسیم خنک بهاری چشمه ها و درختان گردو وبید این منطقه چنان به وجد می آیند که بوی خوش زندگی را احساس می کنند. اما به هنگام ورود به این منطقه، گردشگران و حتی مردم منطقه با صحنه هایی روبه رو می شوند که آن همه شوق و ذوق را به چین و چروک اخم در پیشانی آنهاتبدیل می کند. دیدنچله گاه که روزی صدای شر شر آب روان آن موسیقی گوش نواز و رقص شاخه های سرسبز آن چشم نوازگردشگران بود، غرق شده در خشکی و لجن زارهمراه با بوی تعفن دل هر انسان طبیعت دوستی را به درد می آورد.

حال تفرجگاه چله گاه این روزها خوب نیست و این حال را در چهره لب تشنه و خشکیده بدون آب آن خوب می توان دید.چرا وقتی می توان با حفظ منابع آبی ، برنامه های اصولی ، فراهم کردن زیر ساخت ها و با حفظ شرایط اکولوژیکی ، این منطقه گردشگری را به یک نقطه توریستی و گردشگری در آمد زاتبدیل کنیم آن را به حال خود رها کرده و شاهد زوال آن هستیم.مسئولان افزایش جمعیت و خشکسالی را بهانه کردند و از این طریق روزانه حجم زیادی از این منبع خدادادی را برداشت و با دریافت آب بها از مردم با آن تجارت می‌کنند.

از طرفی مدتها است که برای ورود به چله گاه از بازدید کنند گان هزینه ای به نام ورودی می گیرند اما در قبال آن هیچ اقدامی برای فراهم کردن زیر ساخت های رفاهی و خدماتی در آن صورت نگرفته است.

حال نکته اینجا است که مسئولان ذیربط چه دلیل توجیه کننده ای برای اهمال کاری خود دارند، آیا باز هم نقد و انتقاد های صورت گرفته را نادیده می گیرندو به خواب زمستانی خود ادامه می دهند یا کمر همت بسته و به یاری تفرجگاه چله گاه می شتابند.بجای اینکه چله گاه محل تفریح و گذران اوقات فراغت خانواده ها باشد بدلیل تلنبار شدن زباله ها ، نخاله ها و همچنین فاضلاب باغات و به محلی برای اشاعه آلودگیها و بیماریها تبدیل شده است .

هرچه راجع به تخریب محیط زیست بگوییم و بنویسیم کم گفته و کم نوشته ایم ، دست اندازیها یا بهتر بگوییم چنگ اندازیهای بشر به محیط زیست در کشور و سپیدان بقدری زیاد شده است که به هرطرف نگاه و نظری می اندازیم آثار و تبعات مخرب و دلخراش آنرا مشاهده می کنیم .

از آبشار ، رودخانه ها که چیزی نمانده ، چاهها و چشمه ها که خشکیده ، شهرها و کوهها که آلوده اند از جانوران، ماهیها و پرندگان وحشی هم بدلیل شکار بی رویه اثری نیست ، محیط بانان که مورد حملات وحشیانه قرار می گیرند براستی آیا انسانها نمی توانند فریادهای طبیعت و محیط زیست را از این همه بلایی که بر سرش آورده بشنوند ؟


شهرستان سپیدان که به لحاظ دارا بودن اندک ذخایر باقی مانده جانوری و گیاهی گل سر سبد طبیعت فارس بشمار می رود نیز از چنگ اندازیهای انسانهای طمع کار ، حریص و نادان و همچنین  برخی ازدستگاههای دولتی در امان نمانده و هر که از راه می رسد زخمی بر پیکر این طبیعت بی زبان و خاموش وارد می کند .


با این شرایط متاسفانه نمی توان برای شهرمان آینده خوبی را متصور شد اما این شرایط می تواند با برنامه ریزی و عنایت مسئولان اندکی تغییر کند لیکن نکته ای که در این میان واضح است، این است که امروز حال چله گاه وهزاران تفرجگاه دیگر شهرستان خوب نیست. این روزها حال و روز محیط زیست در هیچ کجا خوب نیست ، همه جا از نا مهربانیها به طبیعت و تخریب و مشکلات محیط زیستی سخن بمیان می آید گویی قصه پر غصه محیط زیست تمامی ندارد .

منبع: مارگون
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
0
سلام کاملا با نظر شما موافقم , این درست نیست که جلوی طبیعت خدا گرفته و برای بازدید ورودی کلان بگیرند و هیچ خرج آن نکنند و فقط اگر چند درصد ازاین پول را خرج آنجا می کردند خیلی خوب می شد