کد خبر: ۹۵۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

بازگشایی مدارس دغدغه ای برای والدین/ هزینه ۲ میلیون تومانی برای یک دانش آموز

دانش آموزان سال اول و دوم ابتدایی، حتی با صرفه جویی و خرید اندک برای وارد شدن به مدرسه رقمی حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارند.
به گزارش شیرازه، با نزدیک شدن به آغاز مدارس وضعیت بازار شیراز همچنان ناخوشایند است و کمتر کسی تمایل به خرید اجناس جدید برای شروع سال تحصیلی دارد.

حتی خیابانی در شیراز که معمولا گروه زیادی از جامعه برای خرید کیف و کفش به آن مراجعه می کنند و به دلیل سابقه قدیمی این خیابان اجناس با قیمت های کمتر از شمال شهر شیراز و یا مراکز تجاری معروف به فروش می رسد.

اما وضعیت این خیابان نیز همچنان نابسامان است زیرا قیمت کیف و کفش مدارس حتی در این مغازه ها نیز برای گروهی از جامعه بالا است.

اولین مغازه ای که در این خیابان برای دانش آموزان سال اولی و دومی جذاب است یک مغازه دو دهنه بزرگ کیف فروشی است که ویترین آن مملو از عکس های باب اسفنجی، بن تن، باربی و... است.

تعداد مشتری اندکی در مقابل این مغازه و دو خانواده نیز در حال انتخاب کوله پشتی برای فرزندان خود هستند که هردو دانش آموز کیف باب اسفنجی را انتخاب کردند که قیمت هرکدام ۱۲۴ و ۱۶۰ هزار تومان است.

البته در این مغازه کیف هایی با حدود قیمت ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم هست اما با یک نگاه متوجه جنس نامناسب آن خواهید شد.

دو خانواده ای که کیف مورد نظر خود را انتخاب کردند در حال چانه زنی برای گرفتن تخفیف هستند و فروشنده نیز عنوان می کند که کیف مارک اصل و تولید ترکیه است و نمی توان تخفیف داد.

هزینه تحصیل دانش آموز سال اولی حدود ۲ میلیون تومان

پدرخانواده ای که مشغول نگاه کردن به ویترین مغازه های کیف فروشی است در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه قیمت اجناس بسیار بالا است، گفت: ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان درآمد دارم که با این رقم نمی توانم دو فرزند خود را با لوازم کامل و جدید به مدرسه بفرستم.

وی تصریح کرد: کیف کولی معمولی حدود ۱۰۰ هزار تومان، کفش معمولی در جنوب شهر شیراز حدود ۸۰ هزار تومان و قیمت لوازم التحریر نیز که متناسب با نوع انتخاب است.

وی یادآور شد: در کنار این خریدها برای یکی از فرزندانم یک میلیون تومان و برای دیگری نیز ۵۰۰ هزار تومان به مدرسه برای نام نویسی پرداخت کرده ام.

ممتحن افزود: به دلیل اینکه تا دیروقت سرکار هستم باید برای تردد فرزندان سرویس انتخاب کنم که به طور حتم حدود یک میلیون تومان نیز باید هزینه سرویس داده شود.

این پدرخانواده با اشاره به اینکه هزینه های اول مهر مانند هزینه های خرید شب عید است، گفت: بچه ۷ ساله و ۱۰ ساله با کلمه پول ندارم و صرفه جویی بیگانه است و باید با لوازم نو به مدرسه برود.

دوران استفاده دو نفر از یک کاپشن به پایان رسیده

اما مادری که در حال خرید کفش برای فرزند کلاس سومی خود است خبرنگار مهر را مخاطب قرار داده و با انتقاد از وضعیت قیمت اجناس، گفت: جای خنده دارد که اجناس تولید داخل با کیفیت بسیار بد را باید با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنیم و مغازه دار نیز با بیان کلمه تخفیف نمی دهیم ما را بدرقه می کند.

علمدار یادآور شد: دوران استفاده دو نفر از یک کاپشن به پایان رسیده، ما یک خانواده متوسط رو به پایین هستیم اما باید برای فرزندان خود خرید کنیم زیرا نمی توانیم پسر و دختر دبستانی را با اجناس سال گذشته به مدرسه بفرستیم.

وی تاکید کرد: اگر پولدار بودم به مغازه های شمال شهر می رفتم و جنس خوب را با احترام خریداری می کردم اما حالا باید اجناس نامناسب که فقط ظاهر دارند را انتخاب کنم.

این مادرخانواده در پاسخ به اینکه به چه دلیل از نمایشگاه لوازم التحریر خرید نمی کند، گفت: سعی می کنم مداد و دفتر را از این محل تهیه کنم هرچند سال گذشته مدادهایی که خریداری کردم موقع تراشیدن مشخص شد که از کاغذ روزنامه تهیه شده و یا اینکه نوک مدادها جداگانه کنده می شد.

در خیابانهای اصلی شیراز که مراکز خرید لوازم مدرسه وجود دارد شاهد حضور زیاد مردم نیستیم و همین تعداد نیز تمایلی برای خرید اجناس مرغوب ندارند، هرچند که در شمال شهر شیراز نیز وضعیت به همین شکل است و تنها تعداد محدودی اقدام به خرید می کنند.


منبع: مهر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
م ولی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
0
چرا معاون آموزش ابتدایی فارس دانش آموزان را اجبار به خرید سی دی و مجلات می کنند.درست است که ایشان با قرارداد و سود خوبی می برند ولی خانواده ها برای خرید نوشت افزار هم مشکل دارند.