کد خبر: ۹۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
رییس حوزه ی هنری فارس:

نقد، هم ضامن بقا و هم ضامن ارتقای هنر است

نمایشگاه جمعی آثار اعضای خانه عکاسان حوزه ی هنری فارس، در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شیراز گشایش یافت

به گزارش شیرازه، در آیین افتتاحیه ی این نمایشگاه، محمد کرم اللهی رییس حوزه ی هنری استان فارس، با اشاره به اهمیت فرهنگ نقد و آیینه واره گی در هنر اظهار داشت: نقد، حقیقتی است که به صورت توامان هم ضامن بقا و هم ضامن ارتقای ما از منظر تفکر اندیشه، تخصص و هنر است. این حقیقت گاه تلخ و گزنده است و گاه نم اشکی به چشم هنرمند می آورد اما باید درک کرد که این گوهر، شبنم هدایتی است که از چشم ها جاری می شود

وی افزود: نقد، آیینه وارگی را ترغیب می کند. نقد راه را به ما نشان می دهد و می تواند نزدیکترین دوست ما باشد. هیچ فرایندی برای هنرمند قشنگ تر از حقیقت نقد نیست. ممکن است این راه گاهی تیز و زننده و هولناک به نظر برسد اما واقع مطلب آن است که چراغ راه و تابلو رسیدن ما به هدف، نقد است.

رییس حوزه ی هنری در تشریح اهمیت جایگاه نقد و منتقد گفت: «دوست شما کسی است که عیب و نقاط نازیبا را به شما نشان دهد. دشمنی با منتقد و نقد، مثل دشمنی با آیینه است اگر صد بار هم آیینه را بشکنید باز هم وقتی سراغ آینه بروید عیبتان را به شما نشان نمی دهد و شکستن آینه سبب رفع عیب نمی شود. از حرف منتقد ناراحت نشوید و اگر خواهان رشد هستید، حتی اگر لازم شد خواهش و تمنا کنید تا شما را نقد کنند.»

وی گفت: «متاسفانه جریانی در فرهنگ و هنر پیش آمده که نقد و منتقد را پس زده و می خواهد خود یک تنه همه چیز را هدایت کرده و به مقصد برسد، غافل از آنکه بدون منتقد، شناخت جامعی از حوزه ی کار حاصل نمی شود. هنرمند باید منتقد را از رگ گردن نزدیکتر ببینداو را بشناسد و از او نقش هدایتگری طلب کند. از منتقد ناراحت نشوید تلخی اش را شیرین و تیزی کلامش را نرم کنید. ضامن سلامت، ارتقا، قوام و بقای شما در عرصه ی هنر فرایند نقد است»

کرم اللهی افزود: «نقد دشنام نیست، ناسزا نیست نقد نیز منطق دارد و در پی کشف حقیقت است. همیشه نقد به منزله بدگویی از اثر نیست، نقد سره را از ناسره جدا می کند، غبار را پس می زند تا حقیقت شناخته شود به قول آن مثل قدیمی که هر خانه بزرگتر می خواهد و اگر بزرگتر ندارید بزرگتر بخرید، من نیز می گویم اگر منتقد ندارید بروید و منتقد بخرید؛ یعنی هرچه دارید رو کنید و انرژی و توان بگذارید و حتی هزینه کنید تا کارتان نقد شود.»

وی ضمن بیان این مطلب که نقد حقیقت حقه ای است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم گفت: «من به حکم یک ابلاغ مدیر هستم، ممکن است مدیر خطا کند و یا استراتژی اش اشتباه باشد، شما موظفید از من انتقاد کنید، اگر از من انتقاد نکنید به من خدمت نکرده اید.»

رییس حوزه ی هنری فارس افزود: «البته من خوشحالم که از خانواده ی هنر هستم و از کار هنری به این جایگاه رسیده ام و به عکاسی نیز بسیار علاقه مندم. خوشحالم که از دریچه دید شما به دنیا نگاه کردم و دنیا را انگونه که شما برای من افریدید دیدم، این آفرینشگری، فاصله ی بین هنر بودن و یا هنر نبودن عکاسی است.»

وی با اشاره به سطح کیفی اثار اعضای خانه عکاسان گفت: «من در کار هنر سختگیرم سعی می کنم با اثر ارتباط بگیرم اما اگر اثر سر جای خود نباشد نمی توانم ارتباط برقرار کنم. خوشحالم که بگویم عکس های شما در این نمایشگاه و پروژه ی زندگی ایرانی بالاتر از سطح توقع من از دوستان بود و نکته مهم از نظر من این است که دوستان با تفکر شاتر را می زنند و هرچیزی را به دام دریچه نمی اندازند.»

در ادامه این نشست، مهدی پارسایی معاون فرهنگی حوزه ی هنری و آریا عارف مسوول خانه عکاسان، با حضور صاحبان اثر و مهمانان و هنرمندان به نقد و بررسی آثار منتخب پروژه ی «زندگی ایرانی» که در این نمایشگاه حضور دارند پرداختند.

شایان ذکر است نمایشگاه فوق از 13 تا 18 شهریورماه در دو نوبت صبح و عصر در نگارخانه مجموعه فرهنگی هنری شیراز واقع در چهارراه خیرات نرسیده به سینما سعدی جنب بانک ملی حوزه ی هنری فارس برپا و آماده ی بازدید علاقه مندان است.


نظرات بینندگان