کد خبر: ۹۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
کارشناس ارشد فائو:

حفظ و صیانت از عرصه های جنگلی مستلزم آموزش مردم و افراد محلی است

کارشناس فنی فائو گفت: حفظ و صیانت از عرصه های جنگلی مستلزم انجام گفتمان های آموزشی و تخصصی با مردم و افراد محلی است.
به گزارش شیرازه، عبدالحمید آدم حمید کارشناس ارشد فائو در بازدید از جنگل های بلوط فارس، بیان داشت: در صورت انجام این گفتمان، علاوه بر بهبود وضعیت زندگی و معیشت جنگل نشینان نوع دیدگاه آنان در حفظ و صیانت از عرصه های جنگلی نیز تغییر خواهد کرد.
کارشناس ارشد پروژه بین المللی زاگرس در دفتر منطقه ای سازمان خوار بار کشاورزی ملل متحد (فائو) افزود: در بازدید از این عرصه های جنگلی با بررسی های انجام شده متوجه شدیم تا دستیابی به اهداف مورد نظر اقتصادی در این عرصه وسیع جنگلی به عنوان درآمد جایگزین برای مردم این منطقه و برآوردهای اولیه از اطلاعات موجود، راه طولانی در پیش است.
کارشناس فنی فائو ادامه داد: موضوع جنگل تنها مسائل بوم شناسی (اکولوژی) آن نیست بلکه جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی آن باید با هم و در کنار یکدیگر دیده شود.
به گفته وی، طرح مشارکتی مدیریت پایدار جنگل از جمله کارهای فنی و پیچیده ای است که هدف آن جلوگیری از عوامل تهدید، تخریب و حفاظت از عرصه‌های جنگلی است و باید با حمایت و مشاکت مردم و جوامع محلی به عنوان ذینفعان این طرح را به سرانجام رساند.
آدم حمید، در بخش دیگری از مطالب خود در مورد بازدید ها و مشاهداتش از وضعیت جنگل های استان فارس، با ابراز خرسندی از مشارکت مردم در حفظ و نگهداری درختان جنگلی در این منطقه، توصیه کرد دست اندرکاران در کنار فعالیت های اجرایی از انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی غافل نباشند.
وی بیان کرد: هماهنگی، هدایت و رصد کردن فرآیند فعالیت های مشارکتی در اجرای درست مدیریت پایدار جنگل باید با همکاری سازمان فائو صورت گیرد.

** جوامع محلی در تصمیم گیری های مربوط به منابع جنگلی سهیم شوند
مشاور بین المللی مدیریت جنگل در پروژه خشکیدگی بلوط که کارشناس ارشد پروژه بین المللی زاگرس را در این بازدید همراهی می کرد، اظهار داشت: مشکلات و راهکار بهبود وضعیت زیست بوم های جنگلی (اکوسیستم‌ها) تقریبا مشابه یکدیگر است اما این به معنی در نظر گرفتن راهکاری واحد برای خروج از این بن بست نیست.
ادوارد هوخ بیشلر، گفت: منطقه زاگرس تنها حوزه‌ای جنگلی نیست بلکه بخشی از این عرصه را زراعت و اقتصاد گروه های دیگر تشکیل داده است و اگرچه تاکنون تلاش‌های مختلفی با هدف افزایش نقش مردم در مدیریت جنگل‌ها به‌ عمل‌ آمده است، اما در این زمینه نیازمند یک مدیریت فعال هستیم.
به گفته وی، یکی از راهکارهای پیشنهادی در این زمینه، سهیم کردن جوامع محلی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعه و بهره‌برداری از منابع جنگلی و نیز توجه به نیازهای معیشتی آنان است.
بیشلر، با اشاره به عوامل موثر در اجرای صحیح طرح مدیریت پایدار جنگل و نقش مهم جوامع محلی، بیان کرد: جنگل‌های حوزه زاگرس به لحاظ تامین آب و ذخایر ارزشمند طبیعی به ویژه در دوران خشکسالی کنونی در ایران جزو سرمایه های کم نظیر است که حفظ و توسعه آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است و بی شک افزایش نقش اجتماعی و مشارکتی مردم ضامن سلامتی و تدوام این جنگل هاست.

** ارتباط مستمر ایران با فائو برای حراست از عرصه های جنگلی ضروری است
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این بازید گفت: هدف نهایی از ایجاد همکاری های مشترک با فائو در زمینه مدیریت پایدار جنگلی در کشور، حفاظت از عرصه 6میلیون هکتاری جنگل های زاگرس است.
عباسعلی نوبخت اظهار کرد: زاگرس علاوه بر تامین کننده 40 درصد آب شیرین ایران به لحاظ زیست بوم (اکوسیستم) نیز دارای جایگاهی ارزشمند در منطقه است.
وی، ادامه داد: این جنگل ها همچنین در حفظ و پایداری سفره های آب زیر زمینی و جلوگیری از مهاجرت و پراکنش های انسانی بسیار حائز اهمیت است.
نوبخت بیان داشت: حفظ و حراست از جنگل های باقی مانده زاگرس و توسعه آنها از لحاظ تامین منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک نیز بسیار مهم است چراکه نابودی جنگل ها و متعاقب آن فرسایش شدید خاک در این ناحیه موجب از بین رفتن قابلیت های جنگل های بلوط خواهد شد.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با اشاره به اینکه زاگرس از لحاظ منابع آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می آید بر لزوم حفاظت از داشته های طبیعی آن به عنوان یکی از دغدغه های اصلی در طرح مدیریت پایدار جنگل تاکید کرد.
وی، ارتباط مستمر با فائو در پیشبرد اهداف و برنامه های اجرایی طرح های مشارکتی و مدیریتی برای حفاظت از جنگل ها را ضروری دانست و اظهار داشت: این سازمان در قالب راهکارهای مدیریت مبتنی بر مشارکت مردم برنامه هایی را تهیه و تدوین خواهد کرد.
نوبخت ادامه داد: استان فارس و سازمان فائو، در سال های آتی همکاری های بلند مدتی با یکدیگر خواهند داشت که امیدواریم در چارچوب اهداف این همکاری ها با انجام اقدام های علمی و عملی گسترده بتوان موانع و مشکلات مربوط به مدیریت جنگل را برطرف کرد به نحوی که این امر منجر به افزایش درآمد روستاییان ساکن در اراضی جنگلی شود.
درادامه این بازدید، با هدف اجرای برنامه های مشترک در زمینه حل و فصل مشکلات حوزه جنگلی زاگرس، دفتر مشترک سازمان فائو و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در محل این اداره کل افتتاح شد.
کارشناسان پروژه بین المللی زاگرس در سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که با هدف بررسی وضعیت پروژه خشکیدگی درختان بلوط به استان فارس سفر کرده بودند در مدت اقامت 2 روزه خود در این استان در بازدید از عرصه های جنگلی بلوط دشت برم کازرون، مورجان فیروزآباد و کهمره سرخی شهرستان شیراز، از نزدیک با اقدام ها و طرح های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس برای مقابله با پدیده خشکیدگی درختان بلوط آشنا شدند.
این کارشناسان همچنین در زمینه اجرای طرح کامل مدیریت پایدار جنگل با استفاده از برخی تکنیک ها، راهکارهایی ارائه کردند.
نظرات بینندگان