کد خبر: ۹۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
گزارش شیرازه از اولین نشست خبری شورای شهر چهارم:

جلسه دفاع پارلمان شهری از عملکرد سه ساله؛ از طعنه یک عضو شورا به دولت تا اجرای چراغ خاموش برخی مصوبات

یکی از اعضا شورا در خصوص خسارات دور چهارم شورا گفت:به استان فارس در این دوره دو ،سه خسارت بزرگ وارد شد یکی از این خسارات سد تنگ سرخ است که به برکت این دولت تعطیل شده است. استاندار گفته که دو ماهی سکوت کنید ولی می دانم که گذران وقت است، اگر قرار است توسعه و پیشرفتی داشته باشیم باید با نیروی انسانی باشد نه اینکه مردم از بی آبی از بین بروند و برخی به دنبال توسعه استان و شهر باشند.

به گزارش شیرازه، چهارمین شورای شهر شیراز در سال آخر عمر خود برای اولین بار با خبرنگاران نشست خبری برگزار کرد. رئیس شورای شهر شیراز در این نشست اعلام کرد: مهمترین دست آورد این شورا، ممانعت از فرصت سوزی بود که به واسطه همدلی بین اعضای این شورا و همراهی و حمایت نماینده ولی فقیه و همچنین استاندار فارس حاصل شده است.

ایجاد سه پارک 500، 700 و هزار هکتاری در ارتفاعات شیراز

غلام مهدی حقدل در نشست خبری اعضای شورای شهر  گفت: شورای چهارم، شورایی پویا بود که موفق شد با تعاملی مثال زدنی، 85 درصد از کل بودجه شهرداری را به سمت اجرای اقدامات عمرانی سوق دهد.وی گام برداشتن در مسیر عدالت اجتماعی به لحاظ اقدامات شهرسازی، عمرانی و رفاهی و ایجاد شرایطی ماندگار برای توسعه شیراز را از اقدامات شورای چهارم شیراز برشمرد.

حقدل همکاری استانداری و راه و شهرسازی و منابع طبیعی در واگذاری ارتفاعات شهر به شهرداری با هدف اجرای طرح های بسترساز توسعه گردشگری را از دست آوردهای شورای چهارم دانست و از تلاش برای ایجاد سه پارک 500، 700 و هزار هکتاری در ارتفاعات باباکوهی، بام شیراز و گهواره دید خبر داد.

حقدل ادامه داد: شورای اسلامی شیراز بسیاری از طرح های جامانده از دوره های قبل را اجرایی کرد و به سرانجام رساند.
وی افزود: تحقق بودجه شهرداری در سال های فعالیت این شورا علی رغم مشکلات اقتصادی جامعه و افزایش قابل توجه بودجه شهرداری را یکی از نقاط مثبت شورای چهارم دانست و در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت بدهی های شهرداری شیراز، گفت: طبق گفته مسئولین بانک شهر، شهرداری شیراز هیچگونه بدهی معوق ندارد.

حقدل گفت: در سال اول از بودجه 1600 میلیاردی 1650 میلیارد، در سال دوم از بودجه2200 میلیاردی 2100 میلیارد و در سال سوم از بودجه 2850 میلیاردی 2700 میلیارد تومان محقق شده است و امیداست که امسال نیز 3050 میلیارد تومان محقق شود .

در ادامه این نشست اعضای شورا پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.ریییس کمیسیون حمل و نقل درباره تامین کمبود پارکینگ های شیراز گفت: مصوبه شورا در دو بخش خصوصی و شهرداری دیده شده است.

پارکینگ های بخش خصوصی اجازه دارند تا سقف سه برابر نرخ شهرداری هزینه پارکینگ دریافت کنند

نقیب زاده تصریح کرد: در بخش خصوصی  نگاه ما برای تشویق و امکان استفاده از توان اقتصادی آنها بود . برای پارکینگ های بخش خصوصی که به صورت مشارکتی با دستگاه های دولتی ساخته شده یا برای پروژه‌های بخش خصوصی نیز اجازه داده شد تا سقف سه برابر نرخ شهرداری هزینه پارکینگ دریافت شود

مردم را برای حفظ فضای سبز سهیم می کنیم
حق نگر نیز در خصوص حفظ باغات شیراز پاسخ داد: حفظ فضای سبز از موضوعات مهمی است همواره مد نظر شورا بوده زیرا باغات را مزیت نسبی این شهر می دانیم اما باید توجه داشت که بحران آب یعنی نابودی فضای سبز. ما می خواهیم برای حفظ فضای سبز طرحی ارائه دهیم و مردم را در این امر سهیم کنیم.

شهرداری موظف به تامین پارکینگ در محدوده بافت تاریخی
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شیراز گفت: براساس مصوبه این شورا، شهرداری موظف به تامین پارکینگ در محدوده بافت تاریخی شیراز شده است.
علی راستگو گفت: براساس این مصوبه ساخت و ساز در بافت تاریخی نیازمند تامین پارکینگ نیست و شهرداری ملزم به تامین فضای پارک شده است.
وی گفت: با این مصوبه ساخت و ساز در بافت تاریخی رونق خواهد گرفت و منجر به رونق فضای بافت و باززنده سازی آن خواهد شد.
راستگو همچنین از تمدید معافیت عوارض اماکن اقامتی واقع در بافت تاریخی شیراز برای مدت سه سال خبر داد و گفت: براساس این مصوبه، نگرانی هتل داران و کسانیکه در این زمینه قصد سرمایه گذاری را داشته و دارند، مرتفع خواهد شد.این عضو شورا تاکید کرد که اماکن اقامتی، تمام هتل ها و مهمانپذیرهای واقع در بافت تاریخی را شامل می شود.

استفاده از ظرفیت اربعین برای جذب گردشگر به استان فارس
رییس کمیسیون عمران نیز درخصوص استفاده از ظرفیت اربعین برای جذب گردشگر به استان فارس در پاسخ به خبرنگاران گفت:تشکیل ستاد اربعین که در شورا مصوب شد، بحث ردیف بوجه هزینه تبلیغات در کشورهای هدف را مشخص کرد.در جلساتی که تشکیل شده مقررشده که مسئولیت موکبی که در مرز شلمچه برپا می شود با شهردرای باشد و تهیه بسته های فرهنگی و پشتیبانی از اینها در کشور عراق موکب های استان فارس به سپاه محول شده است .در این بسته ها برای عراقی ها نیز تدابیری اندیشیده شده که برای سفر به شیراز ترغیب و تشویق شوند.

کمتر از 10 درصد از مصوبات شورای چهارم توسط شهرداری اجرایی نشده است
نائب رئیس شورای شهر هم در پاسخ به خبرنگار در خصوص تعداد مصوبات شورا و نسبت مصوبات اجرا شده به مصوباتی که به مرحله اجرا نرسیدند گفت: در شورای چهارم در بحث مصوبات کار خوبی انجام شد در اداره قونین کلیه مصوبات از دوره اول تا امروز را رصد و مطالعه شده و آنها که قابل حذف شدن بودند یا به صورت موردی انجام شده بودند کنار گذاشته شد و مابقی مصوبات احصا و با مصوبات سالهای بعد مطابقت داده شد و الان کتاب مصوبات ادوار شورای شهر شیراز آماده تدوین شده و می تواند در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

وی افزود: تعدادی از مصوبات همه دوره ها که اجرایی نشده بود به شهردار انعکاس دادیم و تک تک مصوباتی که اجرا نشده بود نیز بررسی شد بعضی از مصوبات شاید نیاز به اصلاح بوده و اکنون برطرف شده است.

طالبان تصریح کرد: در بحث پیگیری مصوبات نیز جلسات زیادی با شهرداری داشتیم و می توانم اعلام کنم که شاید کمتر از 10 درصد از مصوبات شورای چهارم توسط شهرداری اجرایی نشده است ان هم دلایل مختلف داشته مثلا بعضی از مصوبات نیاز به همکاری سایر دستگاه ها داشته و معطل مانده است.

مساجد جدید باید در جایی ساخته شود که فضای مذهبی فرهنگی ندارند
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم در خصوص ملاک اعلام کاهش فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب شهر گفت: تفاوت بین نقاط شمال و جنوب شهر شیراز در تمام کشور و دنیا طبیعی است و در زندگی های جمعی دیده می شود که تمایل به شمال شهر برای زندگی بیشتر است این تفاوت ها را باید درک کرد و  توزیع عادلانه امکانات زندگی را در نظر گرفت. سعی شورا و شهرداری و نیازسنجی ها در جهت  برطرف کردن این نیازها و برنامه ریزی بر مبنای اولویت های پیشرفت مناطق کمتر برخوردار بوده است .خیلی از محله ها شاید هیچ درآمدی برای شهرداری نداشته و کمتر از یک میلیارد ولی بیش از 20 میلیارد در این محله ها هزینه شده و بیشتر زمین چمن ها و سالن های ورزشی شهرداری در محله های کمتر برخوردار شیراز ساخته شده و بهترین سالن های ورزشی ما در بلوار رحمت است .مامعتقدیم مساجد جدید باید در جایی ساخته شود که تراکم جمعیت هست ولی فضای مذهبی فرهنگی ندارند.

خیلی از نظرات که سبب ایجاد شکاف در ین شمال و جنوب شهر مطرح می شود پوپولیستی است و اینها خیلی هم دلشان برای شمال و جنوب شهر نسوخته است.

شهرداری امکاناتی که تامین می کند فرا منطقه ای است
دیهیمی هم در این خصوص ادامه داد:یکی از معیارهای خوب برای درک کاهش شکاف طبقاتی طرح جامع شهر است که شهرداری باید تمام هزنیه کردهایش به استناد به این طرح باشد. من در شمال شهر زندگی می کنم و مدعی هستم پارک ها آسفالت کوچه ها مکان های ورزشی و غیره در جنوب شهر بیشتر است ولی برخی امکانات شمال شهر که خدادای و طبیعی است افرادی هم که توان مالی داشتند به آن سمت رفتند.اگر شهرداری امکاناتی تامین می کند فرا منطقه ای است.

در توزیع اتوبوس ها نگاه بی عدالتی و پایین و بالای شهر وجود نداشته است
نقیب زاده هم درباره امکانات غیر خدادای مثل اتوبوس نو و ایستگاه اتوبوس که در شمال شهر به وضوح دیده می شود توضیح داد:در رابطه با موضوع نحوه توزیع اتوبوس ها با توجه به کیفیت آنها در شورای چهارم نقدهای وجود داشت وبررسی انجام شد اما به عقیده من  در بحث توزیع اتوبوس ها نگاه بی عدالتی و پایین و بالای شهر وجود نداشته و با توجه به شرایط تحویل اتوبوس در سالهای مختلف اینها در خطوط به گار گرفته شده اند و در خطوطی که زودتر به کار گرفته شده زودتر هم فرسوده شدند.در مورد ایستگاه ها نیز این مساله دنبال شد.بیش از نیمی از اییستگاه های توبوس دارای سرپناه نبودند و با اعتبارات خوبی که درحال حاضر تخصیص یافته 700 ایستگاه باتوجه به مکان یابی های سابق در دست اقدام است و در تمام مناطق بالا و پایین شهر این کار انجام می شود .

در قانون شورا و شهرداری و بحث عملکردی شوراها، سرانه فرهنگی دیده نشده
مختاری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی هم درباره بودجه فرهنگی شورا وشهرداری توضیح داد: در قانون شورا و شهرداری و بحث عملکردی شوراها است سرانه فرهنگی دیده نشده و با وجود این موضوع شوراهای دور اول تا سوم نگاهشان بر این بوده که با توجه به ناهنجاریهای اجتماعی در این حوزه وارد شوند

ساخت فرهنگسراها، زمین های ورزشی و ورود شورا در بحث اجتماعی آموزش شهروندی و ورزش از جمله اقدامات فرهنگی شوراست علاوه بر آن مجموعه معاونت و سازمان فرهنگی شورا خود را ملزم به ایجاد نشاط برای مردم و مشارکت در جشن های مختلف می داند ودر دیگر مراسم هایی مثل اعتکاف وارتحال امام و... شریک می شود.

بهره برداری از 15 باغ خانواده تا پایان سال 95
رییس کمیسیون فرهنگی هم در این خصوص تصریح کرد:بیش از 90 درصد از بودجه های فرهنگی شهر  صرف زیرساخت ها می شود و الان فرهنگسرای ها و سالن های ورزشی و غیره که شهردرای ساخته از متولیان حوزه فرهنگ و ورزش بیشتر بوده و تعداد زیادی 15 تا باغ خانواده تا پایان امسال بهره برداری می شود و کل بوستان ولی عصر می شود موزه دفاع مقدس .یک سالن همایش مجهز درمجاورت  شورا تا دهه فجر افتتاح می شود.

شهرداری و شورا بودجه را به تعادلی رسانده که هزینه ها با درآمدها تناسب داشته باشد
رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در خصوص بودجه شهر گفت:شهرداری و شورا به بینشی رسیده که بودجه را به تعادلی رسانده که هزینه هایش با درآمدهای آن تناسب داشته باشد.

سه ماه و 4 ماه یک بار درآمد های شهداری کنترل می شود امسال تعداد پروانه های ساختمانی کاهش پیدا کرده و اول سال معمولا این افت درآمد وجود دارد و در نیمه دوم جبران می شود.

امکان نظارت بر شهرداری در جزئیات وجود ندارد
افراسیابی کشکولی نیز در خصوص ضعف نظارت شورا  توضیح داد: نظارت بر شهردرای ها مستمر انجام می شود ولی در جزیئات نمی شود این کار را انجام داد تعداد 3 هزار نفر در این مجموعه کار می کنند و پیگیری مصوبات به عهده ناظران شورا در مناطق هاست.

به برکت دولت سد تنگ سرخ تعطیل شده است!
معین نیز در خصوص خسارات دور چهارم شورا پاسخ داد:به استان فارس در این دوره دو ،سه خسارت بزرگ وارد شد یکی از این خسارات سد تنگ سرخ است که به برکت این دولت تعطیل شده است. استاندار گفته که دو ماهی سکوت کنید ولی می دانم که گذران وقت است: اگر قرار است توسعه و پیشرفتی داشته باشیم باید با نیروی انسانی باشد نه اینکه مردم از بی آبی از بین بروند و برخی به دنبال توسعه استان و شهر باشند.

خسارت بزرگتر اینکه از ظرفیت 160 میلیون متر مکعبی سد تنگ سرخ در یاسوج 72 میلیون متر مکعب از این برای تامین آب شرب شیراز پیش بینی شده و 88 میلیون برای شرب و صنعت یاسوج و کهگیلویه و بویر احمدی که بیشترین آب خدادای را دارند اما شنیدیم که وزیر نیرو گفتند سد کوچکتر بشود و آب 88 متر مکعبی یاسوج تامین شود و بخش مربوط به شیراز آب گیری نشود تا کار سریع تر پیش برود.

معین تصریح کرد: تا آب نباشد تمام مسائل یه هیچ دردی نمی خورد و باورتان نیست در 10 تا 20 سال آینده در کشور جنگ آب است و این فریاد را باید برای که ببریم؟

چراغ خاموش برخی برنامه ها را اجرا کردیم
وی درپاسخ به خبرنگاران در باره برنامه کاری شورای چهارم نیز توضیح داد: شورای چهارم بیشتر کارهای عمرانیش هدف 90 بود و برنامه 5 ساله بعدی به عنوان هدف 96 تعریف شد اما بخاطر ترس از  گروه های فشار شورا دچار خودسانسوری شد و باعث شد برنامه های تدوین شده شورا آنچنان که مطلوب و مورد هدف ما بود اجرا نشود ولی چراغ خاموش به صورت نسبی اجرا شد.

تعدادی از پروژه‌های جدید شهرداری در سال آینده به بهره برداری می رسد
دیهیمی نیز در این خصوص توضیح داد:هم شورای سوم کار خوبی کرد که برنامه بلند مدت تصویب کرد هم شورای چهارم کار خوبی کرد که بجای اینکه آن پروژه ها را توقف کند و یا کند، کند عمده نیرو و توان برای به سرانجام رساندن آنها را گذاشت، سال آینده نیز که ممکن است این شورا نباشد تعدادی از پروژه‌های جدید شهرداری به ثمر می رسد.

اعضا شورا به طور میانگین ماهیانه 100 ساعت کارکرد داشتند
اصنافی نیز در خصوص میزان حقوق اعضای شورا پاسخ داد: اعضای شورا بر اساس آئین نامه حقوق ثابت ندارند ولی براساس حضور در شورا حق جلسه دریافت می کنند در کلان شهرها به استثنای تهران تا 60 ساعت حق جلسه دریافت می شود در حالی که بیشتر اوقات ساعات حضور اعضا در جلسات بسیار بیشتر از این میزان است. عملکرد اعضا در برخی ماه ها تا 250 ساعت هم بوده و به طور میانگین ماهیانه 100 ساعت کارکرد داشتند.

نظرات بینندگان