کد خبر: ۹۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
رئیس بنیاد مسکن لامرد:

رقم بهسازی روستایی در لامرد بالاتر از میانگین استانی

رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی شهرستان لامرد گفت: در لامرد از مجموع 96 روستای بالای 20 خانوار تا کنون موفق به اجرای بهسازی در 50 نقطه شهرستان شده که از میانگین استانی بالاتر قرار گرفته است که میانگین اجرای بهسازی در استان فارس حدود 30 درصد است.

به گزارش شیرازه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پی فرمان سید روح الله خمینی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰، در بیست و پنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد که در طول دوران سی و چند ساله انقلاب اسلامی همواره یکی از ارگان های خدمات رسان شناخته می شود.

جهت آشنایی با عملکرد و وظایف این نهاد به سراغ حسین غلامزاده رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی شهرستان لامرد رفتیم و در خصوص فعالیت ها و تلاش های صورت گرفته در شهرستان به گفتگو نشسته ایم.


به عنوان اولین سوال در خصوص فلسفه وجودی بنیاد مسکن و وظایف ذاتی این نهاد مقدس توضیحاتی ارائه بفرمایید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از یادگاران حضرت امام خمینی (ره) است که با فرمان تاریخی آن عزیز سفر کرده در آغازین روزهای پیروزی انقلاب پا به عرصه وجود گذاشت و از آن تاریخ تا کنون منشا خیرات و برکات زیادی برای مردم و محرومین و جامعه روستایی بوده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد با تاسی از این فرمان در جهت زدودن غبار محرومیت از چهره روستایی، تلاشهای چشمگیری نموده است؛ یکی از وظایف ذاتی این نهاد مقدس کمک به ساخت مسکن روستایی و بازسازی اماکن خسارت دیده از سوانح طبیعی است.

در خصوص مسکن روستایی در سال 1394 تعداد 488 نفر جهت دریافت تسهیلات کم بهره 15 میلیون تومانی مسکن در قالب طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی به بانکهای عامل در سراسر شهرستان معرفی شده اند، که از این تعداد 368 نفر با بانکهای عامل عقد قرارداد و ساخت مسکن خود را شروع کردند و باقی افراد نیز به محض انعقاد قرارداد با بانک اولین قسط خود را دریافت می نمایند.

 تا کنون چه میزان واحد مسکونی از محل طرح ویژه در شهرستان ساخته شده است؟ شهرستان دارای چه جایگاهی در استان است؟

طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی از سال 1394 در کل کشور شروع شده و استان فارس یکی از استانهای پیشرو در احداث مسکن روستایی است هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت .

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لامرد نیز از شروع طرح ویژه تا کنون که این گزارش ثبت می گردد تعداد 6383 نفر به بانک های عامل معرفی کرده که پس از عقد قرارداد با بانکها تعداد 6011 موفق به ساخت مسکن شده اند.

در پاسخ به قسمت دوم سوال حضرتعالی باید به عرض مردم شریف شهرستان خاصه جامعه هدف (روستایی) برسانم که در مقام مقایسه و جایگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد ، خروجی عملکرد فرزندان شما در بنیاد با ساخت 6011 واحد مسکونی بیش از سرجمع 4 بنیاد مسکن در شهرستانهای همجوار خود است.

این موضوع بیانگر تلاش و کوشش و دلسوزی فرزندان شماست که با شوق و علاقه در حد وسع و توان خود در حل مشکل مسکن روستایی گره گشایی کرده اند.

در اینجا لازم می دانم از همکاری، همراهی، همدلی و هماهنگی بین این نهاد انقلابی و بانکهای عامل، شوراهای اسلامی، دهیاران محترم، بخشداران عزیز چه در گذشته و حال، فرمانداران دلسوز سابق و فعلی، مدیریت ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و معاونت محترم بازسازی مسکن روستایی تشکر و تقدیر کنم؛ چرا که عامل اصلی این موفقیت، حمایتهای همه جانبه این عزیزان بوده است که به همراه خود داشته ام.

در خصوص بازسازی اماکن حادثه دیده از زلزله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد کارنامه قابل قبولی در زلزله 31 تیرماه 89 با ساخت 1630 واحد مسکونی در بخش شهید پرور اشکنان به جا گذاشته است.

با توجه به اینکه یکی از عملکردهای شاخص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، بهسازی محیط روستایی است، بنیاد مسکن شهرستان لامرد در سال گذشته چه دستاوردی برای روستاها داشته است؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد در خصوص زدودن گرد و غبار محرومیت به جا مانده از طاغوت، تلاشهای چشمگیری در سطح روستاهای شهرستان لامرد انجام داده است، میانگین اجرای بهسازی در استان فارس حدود 30 درصد است، در لامرد نیز از مجموع 96 روستای بالای 20 خانوار تا کنون موفق به اجرای بهسازی در 50 نقطه شهرستان شده است که از میانگین استانی بالاتر قرار گرفته است و این تفاوت و پیشرفت چیزی نیست جز توجه و همکاری مردم شریف، شوراهای اسلامی و دهیاران، بخشداران محترم و در راس آنها کمیته محترم برنامه ریزی فرمانداری شهرستان و اداره کل محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس.

مردم شریف و همراه و همدل در بازگشایی معابر همکاری های چشمگیری داشته اند، شوراهای اسلامی و دهیاران با جمع آوری خود همگام با بنیاد حرکت کرده اند.

کمیته برنامه ریزی شهرستان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز در تامین و پیگیری تخصیص اعتبارات تلاش و مساعدت داشته اند، در سال 1394 با دریافت سهمیه قیر رایگان در 49 روستای شهرستان 305625 متر مربع اجرای ترمیم، زیرسازی و بیس؛  آسفالت نموده است که در جایگاه اول استان قرار گرفته است.

این در حالی است که به لحاظ جمعیت و خانوار روستایی ، شهرستان لامرد یکی از شهرستانهای کوچک استان یعنی از رده 15 به بعد قرار می گیرد اما فرزندان شما در بنیاد مسکن شهرستان لامرد با تلاش شبانه روزی خود در سرما و گرما وقت را نشناخته و در جهت بهبود وضعیت معابر روستایی اثری ماندگاربه جا گذاشته اند، یعنی کسب مقام اول در مصرف قیر رایگان و احجام عملیات آسفالتی که صورت گرفت.

در همین سرفصل یعنی بهسازی روستایی در سال 94 – 8174 متر طول اجرای تک لبه و کانیوا در معابر روستایی شهرستان اجرا شده است. همچنین 25486 متر مربع نیز عملیات زیرسازی در معابر در دست اجرا اقدام شده است.

 با توجه به اینکه بهسازی شامل احداث پارک و فضای سبز نیز می شود چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در خصوص احداث پارک و فضای سبز در روستاها ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد در سال 93 با احداث 7 پارک در روستاهای سیگار، خره، ترمان، ناوبندی، کمالی، غیب الهی، شیخ عامر آمار احداث فضای سبز خود را به 10 روستا رساند. پیش از این نیز روستاهای لاور خشت، نیرایی و کشکو از پارک روستایی برخوردار شده اند.

در سال جاری نیز شروع به کار پارک دهشیخ در دستور کار داریم که ان شالله مورد رضای حق تعالی واقع گردد. همچنین با همکاری شوراها و دهیاران در برخی از روستاها نقشه و آلبوم اجرایی جهت ساخت پارک تهیه نموده ایم که به محض تامین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می گردد.


در خصوص تامین و واگذاری زمین جهت ساخت مسکن در روستاها در سال 94 چه توفیقاتی داشته اید؟

مقدمه واگذاری زمین؛ تملک اراضی ملی است که جا دارد از همراهی و همدلی ریاست اداره منابع طبیعی جناب آقای عباسی و همکاران خدومشان به لحاظ تسریع در روند واگذاری زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تقدیر و تشکر کنم.

در سال 94 – 330 قطعه زمین جهت ساخت مسکن در روستاها به متقاضیان محترم واگذار شده ، همچنین در خصوص دریافت اسناد ثبتی اماکن روستایی نیز در سال 94 با همکاری ریاست و کارکنان ثبت اسناد و املاک لامرد تعداد 254 برگ سند اخذ و به مالکین محترم تقدیم شده است. در سال جاری نیز با همت و تلاش جناب آقای صابری ریاست سابق و جناب آقای آرامش ریاست فعلی ، صدور بیش از 1200 برگ سند اماکن روستایی در دست اجرا داریم که قطعا تا پایان سال این مهم محقق و تمام پرونده های موجود در ثبت تبدیل به سند می گردد.


 لطفا گزارشی در خصوص تهیه نقشه طرح هادی روستاها ارائه نمایید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد این افتخار دارد که با پیگیری و تلاشهای صورت گرفته توانسته است همزمان با چشم انداز برنامه توسعه کشور با تهیه 18 نقشه طرح هادی در سال 94 صد در صد روستاهای بالای 20 خانوار خود تهیه طرح نماید و در این زمینه شهرستان لامرد جزء بنیادهای پیشرو می باشد. همت و تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس و همراهی و همدلی در بین بنیاد لامرد با مقامات محلی باعث رقم خوردن این مهم در شهرستان در شهرستان شده است.

در سال جاری نیز بازنگری نقشه طرح هادی در روستاهای شهیدپرور پاقلات و نیرایی در دستور کار قرار گرفته و جلسات مقدماتی کمیته فنی آن نیز برگزار شده است.


چه توصیه ای در زمینه ساخت مسکن روستایی و بهسازی روستاها دارید؟

اما در حوزه بهسازی محیط روستایی دو خواهش از محضر خوبان دارم؛ اول اینکه همانند سنوات گذشته بلکه بیشتر در جلب مشارکت های مردمی برای بهسازی محیط روستایی تلاش نموده و با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لامرد همگام و همدل حرکت نمایند تا سرعت کار دو چندان گردد و خواهش آخر اینکه فضاهای ایجاد شده اعم از پارک و فضای سبز ، احداث پیاده رو، اجرای تک لبه و کانیوا و آسفالت از سرمایه های ملی و مردمی صرف آن شده ، ضرورت دارد در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.


کلام آخر:

از ظرفیت نهالستان اداره منابع طبیعی در جهت کاشت درخت و ایجاد فضای سبز با گونه های گیاهی متناسب با اقلیم منطقه نسبت به زیبا سازی معابر تلاش نمایند.

در پایان از زحمات و خدمات، همراهی، همفکری و مساعدتهای همه عزیزانی که در بهبود محیط روستایی چه در بعد ساخت مسکن و چه در بهسازی معابر ما را یاری کردند سپاسگزارم و از خداوند قادر متعال توفیقات بیش از پیش آنان را مسالت می نمایم.

منبع:  لامـــــرود
برچسب ها: بهسازی ، لامرد ، لامرود ، عمران
نظرات بینندگان