کد خبر: ۹۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۵
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز:

برخی تعامل فرهنگی را با قتل‌عام فرهنگی اشتباه گرفته‌اند/ چرا در شیراز از یک ماسون تجلیل می‌شود/تلاش افراد فرصت طلب برای سوق دادن مردم به ولنگاری فرهنگی

عضو شورای شهر شیراز گفت: آیا در شهر شیراز با حضور این‌همه شاعر و هنرمند ارزشمند و داشته‌های فرهنگی و ادبی و هنری باید به سمتی برویم که نمادها و سمبل‌ها و افرادی مثل میرزا صالح شیرازی و احمد شاملو و صادق هدایت و .... تجلیل شود.
محمدرضا هاجری عضو شورای شهر شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازه درباره شیوع ولنگاری فرهنگی و راه‌های پیشگیری از آن با بیان اینکه در اولین قدم متولیان فرهنگی باید معتقد به این امر باشند که تهاجم فرهنگی دشمن حتمی است گفت: اگر تهاجم فرهنگی را توهم فرهنگی تلقی کردیم و به بهانه تعامل رها ساختیم منجر به این می‌شود که هیچ‌گونه نظارتی بر تولیدات و برنامه‌های فرهنگی نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: به تبعش افرادی فرصت‌طلب از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند تا جامعه را به سمت استحاله ببرند یا حداقل به سمت اسلام متساهل سوق دهند تا مردم و جامعه نسبت به ولنگاری فرهنگی و اجتماعی بی‌تفاوت شوند اما اگر بستر رشد و شکوفایی تولید فرهنگ و هنر را ایجاد کنیم و نظارت هم باشد که از مواضع و چهارچوب ها خارج نشود منجر به این می‌شود که در راستای تعالی جامعه حرکت کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با بیان اینکه متأسفانه بعضی از مدیران فرهنگی به این مسئله که تهاجم فرهنگی وجود دارد اعتقادی ندارند، اظهار داشت: باید تعامل فرهنگی داشته باشیم، برخی تعامل فرهنگی را با قتل‌عام فرهنگی اشتباه گرفته‌اند این مشکلی است که در حال حاضر وجود دارد، به‌عنوان مثال اتفاقات زیادی در چند هفته گذشته در شیراز در بحث ولنگاری فرهنگی رخ داد که باعث تأسف است.

هاجری بیان داشت: کسی که در تمام اسناد و مدارک و حتی سفرنامه خود اعتراف می‌کند که یکی از حلقه‌های فراماسونی در لندن است و مأموریت داشته که ایران را در جاده غرب و تجدد قرار دهد، با حضور مدیران فرهنگی و اجرایی شهر شیراز از عکس این شخصیت به‌عنوان نماد و سمبل خبرنگاری رونمایی می‌کنند که خیلی ناراحت‌کننده است.

مدیر مسئول سفیر عدالت فارس افزود: در اصل مبنای هفته خبرنگار بزرگداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار است به هرحال شهری که چند هزار شهید دارد یک تعداد خبرنگار شهید هم در جمع این شهدا هستند حال چه شده که با حضور مسئولین این اتفاق افتاد جای سؤال دارد، هرچند بنده معتقد هستم که برخی از مسئولین اطلاعی از این موضوع نداشتند.

هاجری اضافه کرد: فردی نسبت به حافظ نقدهای جدی دارد و حتی در این باره کتاب به چاپ رسانده، اما در شهر حافظ این شخص مورد تجلیل قرار می‌گیرد و او را مورد ستایش قرار می‌دهند، شخصی که نتوانسته حافظ را درک کند چگونه می‌تواند نماد شعر فارسی باشد و به غیر از این‌که حافظ را نشناخته حافظ را کفر گو بیان می‌کند و اعلام می‌کند که حافظ آخرت و قیامت را نفی می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به برگزاری کنسرت در شیراز افزود: در برخی مواقع کنسرت‌ها را آن‌قدر بزرگ می‌کنند که تمام نیازها و توقعات جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: در شیراز با افرادی در حوزه فرهنگی مشورت می‌شود که هم جشن 2500 ساله شاهنشاهی را درک کردند و هم در جشن فرهنگ و هنر مسئولیت داشتند.

هاجری گفت: همین افراد پاتوق‌هایی دارند و کاملاً مشخص است که این تفکر تفکری نیست که بتواند فرهنگ انقلاب و انقلابی را حفظ و حراست کند اما متأسفانه در حوزه‌های متعدد دیگر هم هست در حوزه سینمایی مشاهده می‌شود که در همین شهر شیراز چه تقدیسی از امثال صادق هدایت، کیارستمی و ...می‌شود، این در حالی است که این افراد در قلم‌زدنشان و فیلم‌هایشان به‌نوعی پوچ‌گرایی را ترویج می‌دهند.

عضو شورای شهر شیرازگفت: آیا در شهر شیراز با حضور این‌همه شاعر و هنرمند ارزشمند و داشته‌های فرهنگی و ادبی و هنری باید به سمتی برویم که نمادها و سمبل‌ها و افرادی مثل میرزا صالح شیرازی و احمد شاملو و صادق هدایت و .... تجلیل شود.

وی افزود: یک جریان بی‌هویت قصد بی‌هویت کردن شهر با غرب‌زدگی را دارد، گذشته این جریان هم به حزب توده می‌رسد، که هنوز ذخیره‌هایی دارند و هم به غرب‌زده‌ها می‌رسد که هنوز هم الگوی خود را غرب قرار داده‌اند و تا این موارد برطرف نشود وضعیت از این بهتر نمی‌شود. باید این موارد در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود و به‌شدت از طریق مراجع فرهنگی و امنیتی موردبررسی قرار بگیرد.

عضو شورای شهر شیرازبا اشاره به اینکه برخی امروز کسانی را به‌عنوان الگو معرفی می‌کنند که نه‌تنها لیاقت الگو بودن را ندارند بلکه می‌توانند تولیدات فرهنگی هنری مسموم را در اختیار مردم قرار دهند گفت: در حال حاضر عناصر فرهنگی بسیار خوبی داریم که فعال و مؤمن و انقلابی و با تجربه هستند هم در حوزه سینما، هم در حوزه تئاتر، رمان و موسیقی.

وی در پایان گفت: این افراد که روحیه انقلابی دارند به نحوی در حال منزوی شدن هستند، از طرفی یک سری عواملی وارد صحنه می‌شوند که از روز اول هم نه اعتقادی به انقلاب داشتند و نه اعتقادی به‌نظام و این افراد هم‌اکنون صحنه‌گردان شده‌اند و بسیار خطرناک است که نیروهای انقلابی و فعال و خودجوش را به اسم تندرو منزوی کنیم و میدان را در اختیار افرادی قرار دهیم که افکار پوسیده و پلاسیده خود را مانند قبل از انقلاب به جامعه القاء کنند.

نظرات بینندگان