کد خبر: ۹۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
فاجعه در کره شمالی:

500 نفر کشته و مفقود قربانی سیل کره شمالی

صلیب سرخ وضع مناطق سیل‌زده در شمال شرق کره شمالی را فاجعه‌ای «جدی و پیچیده» توصیف کرد.
به گزارش شیرازه، صلیب سرخ روز امروز پس از سفر نمایندگانش به مناطق سیل‌زده شمال شرق کره شمالی اعلام کرد این کشور با فاجعه‌ای «جدی و پیچیده» مواجه است.

بر اساس آمار جدیدی، که سازمان ملل روز دوشنبه منتشر کرد، در پی طغیان رود تومن بر اثر بارش باران‌های سیل‌آسا، دست‌کم 133 نفر جان باختند و 395 نفر ناپدید شدند.

رودخانه تومن بخشی از مرز کره شمالی را با چین و روسیه تشکیل می دهد.

امدادگران ظاهرا برای رفتن به برخی مناطق سیل‌زده با مشکل مواجه هستند. ده‌ها هزار نفر در این مناطق خانه‌های خود را از دست داده اند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف بسیار زیاد است.

کریس استینز، مسئول هیئت صلیب سرخ در کره شمالی، که از مناطق سیل‌زده بازدید کرده است، اعلام کرد: «با توجه به آنچه ما در این مناطق شاهد بودیم، روشن است که این فاجعه‌ای بسیار جدی و پیچیده است.»

وی افزود: «آب با شدت زیاد جاری شده و هر چه را که سر راهش بود ویران کرده است.» 

مسئول هیئت صلیب سرخ در کره شمالی گفت: «مردم تلاش می کنند هر چه را که می‌توانند از داخل ویرانه‌هایی که قبلا خانه آنها بود، بیرون بکشند.»

استنیز افزود: «در برخی روستاهای واقع در منطقه هوئریونگ نزدیک مرز شمال شرقی کره شمالی تقریبا دیگر هیچ ساختمان سالمی وجود ندارد.»

وی خاطر نشان کرد: «بی خانمان‌ها در وضع بسیار سختی به سر می برند و خطر بروز فاجعه‌ای دیگر به ویژه در حوزه سلامت واقعی است.»

شمار کسانی که بی‌خانمان شد‌ه‌اند یا به کمک غذایی نیاز دارند، 140 هزار نفر برآورد می شود.

بنا بر اعلام صلیب سرخ، حدود 24 هزار خانه کاملا ویران شد و هزاران خانه نیز خسارت دیده‌است.

صلیب سرخ اعلام کرد صد هزار نفر در هوئریونگ دیگر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و در کل منطقه ششصد هزار نفر با کمبود آب مواجهند.

این فاجعه خطر تشدید اوضاع از پیش بسیار مخاطره‌‌آمیز کره شمالی را در حوزه مواد غذایی به همراه دارد زیرا در حالی که تنها چند هفته به فصل برداشت ذرت و برنج مانده است، شانزده هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر آب رفته‌است.

به علت نبود زیر ساخت‌ها و امکانات مناسب در کره شمالی، این کشور در برابر فجایع طبیعی به ویژه سیل که عمدتا ناشی از کاهش پوشش جنگلی تپه‌هاست، آسیب‌پذیر است.

سیل و باران‌های شدید از جمله علل قحطی شدید در فاصله سال‌های 1994 تا 1998 در کره شمالی بود که جان صدها هزار نفر را گرفت.

این وضع در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل پس از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی روی قطعنامه جدیدی کار می کند که ممکن است تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کند.



انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان