کد خبر: ۹۶۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

پزشکیان: به خاطر بی‌عرضگی امثال من جوانان بیکار مانده‌اند

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: علت بیکاری فزاینده، بی‌عرضگی امثال ما است که کارشناسانه برنامه‌ریزی نکردیم و امروز شاهد بیکاری در بین جوانان فارغ‌التحصیل هستیم،
به گزارش شیرازه، مسعود پزشکیان با اشاره به مطالب و گفت‌و‌گوهای قبلی خود در خصوص معاهده FATF اظهار داشت: در نظام بانکی دنیا مبداء و مقصد پول معلوم است و طبق معاهده FATF اینها می‌گویند اگر می‌خواهید با نظام بین‌الملل ارتباط پولی و بانکی داشته باشید باید مبداء و مقصد پول شما مشخص شده باشد تا در این صورت پولشویی، رانت و رشوه صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه من جراح قلبم و کارشناس FATF نیستم، افزود: من به عنوان نماینده نمی‌توانم معاهده FATF را تحلیل و بررسی کنم چون کارشناس این کار نیستم، با توجه به اینکه من اطلاعاتی خیلی جزئی در این زمینه دارم نمی‌توانم این موضوع را تحلیل و بررسی کرده و نظر کارشناسی بدهم. من نمی‌توانم آن را تجزیه و تحلیل کنم و البته جرئت این را دارم که بگویم من اطلاعات زیادی در این خصوص ندارم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحلیل‌هایی که در صداوسیما در خصوص این معاهده صورت می‌گیرد، افزود: معاهده FATF یک عمل کارشناسانه است و هر کسی که کارشناس نباشد نمی‌تواند و نباید در این خصوص نظر دهد و صداوسیما نیز نباید هر فردی را به عنوان کارشناس در برنامه‌های خود دعوت کرده و نظر آنان را جویا شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اصول کارشناسی را یک علم دانست و افزود: کارشناسی یک علم  است، کسی که هیچ معاهده بین‌المللی را ندیده و در خصوص روابط بین المللی هیچ اطلاعی ندارد چگونه می‌تواند به عنوان کارشناس در این معاهده نظر بدهد و صدا و سیما نیز نباید از وجود چنین افرادی به عنوان افراد خبره و کاردان استفاده کند.

وی گفت: کارشناسی که در حوزه نفت، صنایع و تجارت، نظر می‌دهد وی نه تنها کارشناس نیست بلکه سواد مناسبی نیز ندارد.

نایب رئیس مجلس در ادامه نقش نیروی بسیج و سپاه را در جامعه  غیرقابل انکار دانست و تصریح کرد: معاهده FATF ربطی به سپاه و بسیج ندارد که کسی بتواند از این طریق سپاه را تحریم کند و طبق فرمایش حضرت امام خمینی(ره) اگر سپاه نبود کشور هم نبود و در حال حاضر نیز کشور نمی‌تواند بدون وجود سپاه دوام بیاورد و  اگر من در جلسات قبلی گفته‌ام که سپاه برود با بانک‌های خودش کار کند منظور این است که اگر به فرض چنین اقدامی هم صورت گیرد سپاه می‌تواند مشکل اعتباری و نقدینگی خود را از طریق بانک‌های خودش حل و رفع کند.

پزشکیان در ادامه با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در کشور گفت: اگر در کشور ما این همه مشکلات بیداد می‌کند و جوانان ما در این حد بیکار هستند از بی‌مسئولیتی قانونگذاران و برنامه نویسان است چرا که ما جوانان  را در خانه، مدرسه، دانشگاه تربیت نکرده‌ایم چون نتوانسته‌ایم برای آنها کار کارشناسانه و اصولی انجام دهیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که در کشور وجود دارد ناشی از فساد، رانت، قاچاق، زمین خواری و ...است که اگر اطلاعات و داده‌های درست در دسترس باشد هیچ وقت در کشور شاهد رانت و فساد اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف کشور نیستیم و لازم نیست این همه شهید در حوزه قاچاق داشته باشیم و تا این حد رشوه‌خواری در کشور بیداد نمی‌کرد.

وی افزود: آیا برای مبارزه با فساد اقتصادی درست کردن اداره، سازمان و نهاد لازم است یا باید اطلاعاتی که در اختیار قانون‌گذاران و برنامه‌ریزان می‌گذاریم باید درست، جامعه و دقیق باشد تا بر اساس این اطلاعات و داده‌ها تصمیمات درستی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: با شایعه، داد و بیداد کردن و چسباندن برچسب به افراد در جامعه نمی‌توان کشور را اداره کرد، اگر با داد و بیداد می‌توان کشور را اداره کرد پس چرا تاکنون و بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب هنوز این همه با مشکلات اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، سیاسی، فرهنگی و ... مواجه هستیم؟ همه این ها به این دلیل است که ما با اطلاعات و کار کارشناسی جلو نمی‌رویم، اصلی‌ترین چالش ما در کشور کار بدون علم و کارشناسی  است.

پزشکیان برجام را بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: بیائید از خود بپرسیم اگر برجام نبود چه مشکلی پیش می‌آمد؟ قبل از برجام آمریکا تمام کشورها را علیه ایران یکپارچه کرده بود اما الآن آمریکا تنها مانده است و باید گفت برجام نفس ایران را باز کرده است. در واقع امریکا نمی‌خواهد که ما در کشور خود روی پای خودمان باشیم و ما باید با تیزهوشی و زرنگی خود حافظ منافع ملی خود باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تندروهایی که با برجام مخالف بودند در واقع آنها به مقام معظم رهبری توهین می‌کردند چرا که رهبر معظم انقلاب برجام را امضاء کرده است و اگر حمایت و دفاع رهبر معظم انقلاب از برجام و کارشناسان برجام نبود معلوم نبود این تندروها چه رفتار و برخوردی داشتند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با حمایت‌های خود از برجام و اعلام این که تیم مذاکره کننده افراد شجاعی هستند باعث شد که تندروها سیاه‌نمایی نکنند و اگر حمایت رهبری نبود تندروها یک فضایی ایجاد کرده بودند که نمی‌شد آن را جمع کرد و حمایت رهبری بر روی همه این حرف‌ها خط بطلان کشید. البته ما هر رفتاری که داشته باشیم برخی افرادی هستند که مشکل تراشی بکنند.

وی در ادامه مهم‌ترین دغدغه و چالش موجود در مجلس شورای اسلامی را نظارت دانست و اعلام کرد: مشکل اصلی ما در مجلس نظارت است زیرا نظارت ابزار مدیریتی و داده‌های متمرکز می‌خواهد. در مجلس شورای اسلامی حرف و صحبت‌های زیادی صورت می‌گیرد اما این صحبت‌ها کارشناسی و علمی نیست وقتی ما حرفی در مجلس می‌زنیم باید بعد از آن یک نظارت قاطع و محکمی پشت سر آن باشد.

نماینده مردم تبریز، نقش سازمان‌های نظارتی را سلیقه‌ای و ناکافی دانست و گفت: در حال حاضر رانت و جابه جایی پول در کشور ما به سادگی صورت می‌‌گیرد اگر سازمان‌های نظارتی ما نظارت اصولی و محکمی داشتند چکونه اختلاس و رانت 3 هزار میلیارد تومانی در کشور اتفاق می‌افتاد و دیگر موارد که صدایش درنیامد. اگر سازمان‌های نظارتی وظیفه خود را به درستی انجام می‌دادند ما شاید اختلاس‌ها و رانت‌های متعدد در کشور نبودیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه چشم‌های سازمان‌های نظارتی ما خیلی تیز و بینا نیست و این نهادهای نظراتی گاهی می‌بینند، گاهی نمی‌بینند و گاهی سلیقه‌ای می‌بینند و این نگاه‌ها بدون شفاف‌سازی داده‌ها و اطلاعات راه به جایی نمی‌برد.


منبع: فارس
نظرات بینندگان