کد خبر: ۹۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
آغاز به کار پویش "قلیان‌ها را گلدان کنید"؛

تبدیل یک هزار قلیان به گلدان در شیراز

معاون شهردار شیراز از آغاز به کار رسمی پویش مردمی «قلیان‌ها را گلدان کنیم» در شیراز خبر داد و گفت: نزدیک به یک‌هزار قلیان در مدت زمان کوتاهی توسط شهروندان شیرازی به گلدان تبدیل شده است.
به گزارش شیرازه، احمد همتی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از آغاز به کار رسمی پویش مردمی «قلیان‌ها را گلدان کنید» در شیراز خبر داد و اظهار کرد: ساعت 20 روز جمعه 26 شهریور ماه نزدیک به یک‌هزار قلیان که به گلدان تبدیل شده است در زمین اجتماعات شهرداری شیراز واقع در بلوار شهید چمران رونمایی می‌شود.

وی افزود: این تعداد قلیان در مدت زمان کوتاهی توسط شهروندان به صورت داوطلبانه در سطح بوستان‌ها تحویل و به گلدان تبدیل شده است.

همتی با بیان اینکه این پویش مردمی با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی در خصوص خطرات مصرف دخانیات و پایش مصرف دخانیات آغاز شده است خاطرنشان کرد: عوارض مصرف قلیان بر سلامت، معرفی و ارتقای شاخصه‌های سلامت در حاشیه این برنامه و ترویج تفریحات سالم در محیطی آرام و امن برای سلامتی مردم در اماکن عمومی از دیگر اهداف این پویش مردمی است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با ابراز تاسف از اینکه مصرف قلیان خانوادگی شده و در تفریحات خانواده‌ها به ویژ در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد تصریح کرد: تنباکوی قلیان مواد نامرغوبی دارد که سبب تولید گازهای سمی و خطرناک می‌شود و سلامت خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به اینکه تنگی نفس از جمله مضرات مصرف قلیان است بیان کرد: استفاده مشترک از شیلنگ قلیان سبب انتقال بیماریهایی از جمله سل و هپاتیت نوع بی و مصرف قلیان سبب بروز 90 درصد از سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه در افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه پویش مردمی «قلیان‌ها را گلدان کنید» با هدف ترویج تفریحات سالم و ورزش به عنوان جایگزینی مناسب برای مصرف دخانیات در شیراز آغاز به کار می‌کند عنوان کرد: امیدواریم خانواده‌ها به ویژه جوانان با پیوستن به این پویش مردمی، قلیان‌ها را کنار گذاشته و ورزش و سلامتی را جایگزین آن کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از اقدام فرهنگی دیگری در این راستا خبر داد و گفت: در قالب این برنامه پویش کتاب به جای قلیان نیز در شیراز آغاز شده است و افراد می‌توانند با تحویل قلیان خود بن خرید کتاب دریافت کنند.

همتی همچنین به اجرای پویش گل به‌جای سیگار نیز اشاره کرد و افزود: در این پویش پاکت سیگار افراد سیگاری گرفته شده و به‌جای آن شاخه گل اهدا می‌شود.

وی اظهار کرد: این برنامه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز، معاونت خدمات شهری شهرداری، شهرداری منطقه یک، اداره بهزیستی، نیروی انتظامی و صدا و سیمای مرکز فارس در روز جمعه برگزار  خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز از تمامی شهروندان شیراز برای پیوستن به این پویش مردمی دعوت و بیان کرد: مشاوره‌های سلامت و خانوادگی نیز در حاشیه این برنامه پیش‌بینی شده است.

نظرات بینندگان