کد خبر: ۹۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵

درخواست های داخلی وخارجی برای خرید راکت ایرانی مهار آتش

سرپرست گروه مخترعان شیرازی سازنده نسل دوم و سوم راکت هوشمند مهار آتش گفت: درخواست های متعددی برای خرید این محصول دانش بنیان از داخل و خارج کشور دریافت کرده ایم.
به گزارش شیرازه، امید داوودی سرپرست گروه مخترعان شیرازی سازنده نسل دوم و سوم راکت هوشمند مهار آتش گفت: نسل دوم و سوم راکت هوشمند مهار آتش پس از پرتاب توسط بالگرد یا هواپیما به سمت جنگل و مناطق در حال حریق، از طریق ارزیابی دمای محیط، کانون آتش سوزی را تشخیص می دهد و آتش را به سرعت مهار و خاموش می کند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آلتون صنعت جنوب اظهار کرد: ویژگی های منحصر به فرد و جدید این راکت هوشمند سبب شده است که این محصول در داخل و خارج از کشور خواهان داشته باشد و در این میان، شماری از کشورها نیز خواستار خرید دانش فنی این محصول هستند.
وی اظهار کرد: این محصول هم اینک و با موفقیت در مراحل آزمایش، آماده ورود به بازار است و با این هدف در حال مذاکره با طرف های داخلی و خارجی برای تولید صنعتی و انبوه این اختراع هستیم.
داوودی همچنین گفت: از هفت سال قبل، تحقیقات درباره ساخت این راکت هوشمند و نیز گونه های مختلف گیاهی داخل و خارج کشور آغاز کردیم تا این که توانستیم این محصول را به تولید نیمه صنعتی برسانیم.
وی ادامه داد: این راکت هوشمند با قابلیت حمل و پرتاب از بالگرد و هواپیما طراحی و ساخته شده است.
این مخترع فعال در پارک علم و فناوری فارس گفت: این راکت می تواند مواد خاموش کننده آتش در قالب پودر و مایع را حمل کند و از این ویژگی برخوردار است که می تواند با تشخیص حرارت محل آتش سوزی، کانون های حریق را به صورت هوشمند شناسایی و هدف قرار دهد.
وی اظهار کرد: راکت هوشمند اطفای حریق هیچگونه آلایندگی زیست محیطی ندارد و آتش را در چهار مرحله خاموش می کند.
داوودی گفت: این راکت عملیات های خنک کنندگی، جداسازی منطقه آتش سوزی برای گسترش نیافتن حریق به سایر مناطق و جلوگیری از واکنش های زنجیره ای آتش سوزی است، چرا که در شرایط ایجاد حرارت زیاد در جنگل، گازی در محیط متصاعد می شود که سایر مناطق جنگل را نیز آماده حریق می کند.
این مخترع شیرازی گفت: همه مراحل تولید راکت هوشمند اطفای حریق توسط محققان ایرانی صورت گرفته است و هیچ گونه وابستگی به خارج کشور ندارد.
وی ادامه داد: با استفاده از این راکت، دیگر هواپیما یا بالگرد نیاز به کم کردن ارتفاع و به خطر افتادن ندارد و از ارتفاع بالا و دور از شعله های آتش نیز می تواند راکت را رها کند.
داوودی بیان کرد: این راکت را می توان با ابعاد، اندازه ها و حجم های مختلف برای پوشش مناسب، طراحی، تولید و استفاده کرد.
وی اظهار کرد: این راکت در وزن یک و نیم تن ساخته شده و از ارتفاع 300 متری قابلیت پرتاب دارد و به روش پاشش انفجاری حریق را در قطر 200 متری اطفا می کند.
داوودی اظهار کرد که پیش از این هفت اختراع را به همراه الهام زمانی همسرش در زمینه ساخت ماشین آلات و تجهیزات نوین صنعتی در صنایع مختلف و بخش های تولید و فروش به ثبت رسانده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آلتون صنعت جنوب گفت: از سال 89 فعالیت خود را در پارک علم و فناوری استان فارس دنبال کرده ایم و هم اینک، تولید برخی طرح های ابتکاری و اختراع های دیگر را در دستور کار داریم.
نسل دوم و سوم سامانه راکت هوشمند مهار آتش روز چهارشنبه 24 شهریورماه جاری در پارک علم و فناوری استان فارس رونمایی شد.
فرید مُر رئیس پارک علم و فناوری فارس پیرامون ویژگی های این سامانه گفت: این سامانه به عنوان نمونه ای از یک محصول منحصر بفرد و کاملا بومی است که با تلاش متخصصان و توان داخلی طراحی و ساخته شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان