کد خبر: ۹۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس:

آئین‌های محرم نباید آلوده به سیاسی‌کاری شود

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس تاکید کرد که آئین‌های محرم، به هیچ عنوان نباید آلوده به سیاسی‌کاری‌ شود.
به گزارش شیرازه، مظفر مختاری جمعه 26 شهریور در جلسه هم‌اندیشی هیئات مذهبی استان فارس، با تصریح اینکه سیاسی کردن آئین‌های محرم آفت بزرگی است که گریبان برخی هیئت‌های مذهبی و فعالان این حوزه را می‌گیرد، گفت: فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع)، احیاء اسلام ناب محمدی(ص) بود و برگزاری آئین‌های محرم اقدامی در راستای زنده‌نگه‌داشتن حرکت بلند امام سوم شیعیان محسوب می‌شود.

وی با تصریح اینکه آئین محرم مختص هیچ گروه یا حزب سیاسی نبوده و نیست، به واقعه مهم غدیرخم اشاره و اضافه کرد: اگر واقعه غدیرخم به فراموشی سپرده نمی‌شدو خلافت ازامامت فاصله نمی‌گرفت،امام حسین(ع) در کربلا تنها نمی‌ماند.

وی به اهمیت برگزاری مراسم مربوط به عزاداری امام حسین(ع) و یارانش پرداخت و گفت: یکی از دلایل جاودان ماندن انقلاب کربلا این بود که سید الشهدا نه بر مبناى تمایلات نفسانى بلکه با هدف اصلاح امور امـت رسول خدا واحیاء فرضیه امر به معروف و نهى از منكر درمقابل ظلم، فساد، تباهی، تزویر و دروغ قیام کرد.

مختاری با بیان اینکه وحدت عنصر لازم برای تثبیت حکومت اسلامی است گفت: در صدراسلام حضرت محمد(ص) برای ایجاد وحدت و برادری بین گروه‌های مختلف تلاش بسیار کردند اما بنی امیه و در راس آن معاویه با برانگیختن تعصبات قومی قبیله‌ای، عشیره‌های مختلف را درمقابل یکدیگر قرار می‌داد.

وی با تاکید بر لزوم تحکیم وحدت در جامعه اسلامی، تربیون هیئات مذهبی را جایگاه ویژه و مهمی برای تثبیت این اصل مهم برشمرد و گفت: باید ضمن پرهیز از رفتار تفرقه‌انگیز از این تریبون‌ها برای ایجاد وحدت در جامعه استفاده کرد.

مسئول کمیسیون برنامه و اقتصادی شورای هیئات مذهبی کشور آسیب شناسی عزاداری محرم و صفر را یکی از دغدغه‌های مهم اندیشمندان حوزه دین عنوان وا ضافه کرد: شورای هیئات مذهبی استان فارس با درک صحیح از حساسیت این موضوع و با مشورت گرفتن از علمای حوزه و دانشگاه با پررنگ کردن بحث آموزش در هیئات مذهبی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نفوذ شبهه و خرافات به عزاداری و مداحی‌ها به‌کار بسته است.

مختاری همکاری قوه قضائیه، نیروی انتظامی، شورای فرهنگ عمومی، مطبوعات و رسانه‌ها با شورای هیئات مذهبی را در پیشبرد این هدف تاثیر گذار توصیف و خاطرنشان کرد: برگزاری عظیم و بی بدیل همایش بزرگداشت پیرغلامان حسینی که برای نخستین بار با محوریت شورای هیئات مذهبی در شیراز برگزار شد، تمرین موفقیت آمیزی برای غیر دولتی کردن عزاداری‌های ایام محرم و صفر بود.

وی برنامه ریزی جهت برگزاری مراسم اربعین با محوریت هیئات و مردم را از دیگر برنامه‌های شورای هیئات مذهبی استان برشمرد و گفت: تجربه ثابت کرده هرکجا کاربه دست مردم سپرده شد موفق بودیم.

این فعال مذهبی درادامه به تنظیم و انعقاد تفاهم‌نامه بین شورای هیئات مذهبی استان با ستاد بازسازی عتبات عالیات، قوه قضائیه، تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) و شهرداری شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با هم‌افزایی که بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف ایجاد می‌شود، مراسم‌های مذهبی بهتر از سال‌های قبل انجام شود.

مختاری با اشاره به دیدار و هماهنگی‌های انجام شده با رئیس شورای هیئات مذهبی عراق، گفت: یکی از مزایای این هماهنگی فراهم‌سازی زیر ساخت ها برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های مرتبط با اربعین است


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان