کد خبر: ۹۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵

پيدا و پنهان پروژه‌اي كه ارم را تهديد مي‌كند

هفته‌هاي اخير، باغ جهاني ارم و صدور مجوز براي پروژه‌اي بلند مرتبه در محدوده آن، سوژه بسياري از گزارش‌هاي خبرنگاران و رسانه‌ها بود.
به گزارش شیرازه، براساس اسناد و مدارك موجود، در تاريخ 21 آبان ماه سال 92، كميسيون طرح تفصيلي شيراز، با درخواست تغيير كاربري پلاك‌هايي در خيابان ارم به وسعت 5 هزار مترمربع، از مسكوني به مسكوني، فرهنگي، اداري و ورزشي، موافقت مي‌كند.

اين موافقت‌نامه كه به امضاي معاون امور عمراني استانداري، مديركل راه و شهرسازي، سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، رئيس جهادكشاورزي، مديركل دفتر فني استانداري و شهردار شيراز، رسيده بود، بسترساز تمام مجادلاتي است كه طي هفته‌هاي اخير، به رسانه‌ها كشيده شده است.

بر اساس طرح پيشنهادي مشاور، قرار بود سرمايه‌گذار كه در قراردادها شركت سرمايه‌گذاري سپهر عنوان شده بود، مجموعه‌اي به ارتفاع 39.5 متر در محدوده باغ ارم احداث كند و اين اقدام به معناي به مخاطره افتادن ثبت جهاني باغ ارم و چالشي جديد براي شيراز هزار راز!

خبرنگاران و دوست‌داران ميراث فرهنگي كه پيش از اين نيز با ماجراي هتل آسمان و تهديد حريم مجموعه ارگ كريمخاني به واسطه رعايت نشدن ارتفاع اين پروژه مواجه شده و با تلاش فراوان، نظر مساعد شهرداري را جلب و زمينه توقف كار و تخريب طبقات اضافه را فراهم كرده بودند، بلافاصله و قبل از آغاز پروژه، واكنش نشان داده و موضوع را رسانه‌اي كردند.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري فارس در اين خصوص به ايسنا گفت: همانطور كه قبلا هم موضوع موافقت اين اداره با چنين اقدامي، تكذيب شده بود. بار ديگر هم تاكيد مي‌كنم كه ميراث به هيچ عنوان با چنين اقدامي موافق نبوده است.

مصيب اميري با انتقاد از اينكه برخي افراد ديدگاه‌ها و برداشت‌هاي شخصي خود از يك موضوع را بدون بررسي دقيق ابعاد و مستندات، در رسانه‌ها منتشر كرده و به مسائل غيرواقعي دامن مي‌زنند، گفت: براساس اسناد موجود، امضاي مجوز اوليه در تاريخ 21 آبان 92 و توسط سرپرست ميراث فرهنگي فارس انجام شده بود.

وي تصريح كرد: بنده بلافاصله بعد از قبول مسئوليت، اين موضوع را طي مكاتبات متعدد، از طريق مسئولان ذيربط، پيگيري كرده و تبعات آن را نيز گوشزد كردم و خوشبختانه در نهايت و با تلاش‌هايي كه انجام شد، مجوز قبلي لغو و مجوز جديدي براساس استانداردها و ضوابط مورد نظر در حريم مجموعه‌هاي جهاني و ميراثي، صادر شده است.

اميري گفت: تاريخ آخرين صورتجلسه كميسيون طرح تفصيلي شهر شيراز، 3 دي‌ماه 1393 است كه براساس اين صورتجلسه كه امضاي تمام اعضاء را دارد، حداكثر ارتفاع اين پروژه 8.5 متر اعلام شده است.

وي با تصريح اينكه ميراث فرهنگي به هيچ عنوان اجازه تعرض به حريم مجموعه‌هاي ميراثي و فرهنگي و تاريخي را نداده و نمي‌دهد، گفت: به نظر مي‌رسد بعضي از اظهارنظرها بيش از اينكه نقد منصفانه باشد، نوعي ابراز عقيده غيرمستند و بر پايه اطلاعات اندك نقد كننده است.

اميري با تاكيد براينكه هميشه حرمت رسانه و اهالي رسانه را پاسداشته و خواهد داشت، گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران بايد تلاش كنند از دايره انصاف خارج نشوند و اين مهم تنها با ارتقا آگاهي‌ها امكان‌پذير است.

تلاش‌هاي ميراث فرهنگي فارس براي متوقف شدن روند صدور مجوزهاي قانوني براي پروژه‌اي كه مي‌توانست تهديدي جدي براي باغ جهاني ارم و ثبت آن باشد، در حالي انجام شد كه شركت سرمايه‌گذاري سپهر تاكيد داشت اين پروژه خارج از محدوده حريم درجه 3 ميراثي است و براي دريافت مجوز از همه ابزارها و اهرم‌هاي در اختيار، استفاده مطلوب را كرد تا جايي كه يكي از نمايندگان مردم شيراز در مجلس نهم را به ياري طلبيد.

در نهايت اما آنچه مورد تائيد كميسيون طرح تفصيلي قرار گرفت، كاهش ارتفاع از حدود 40 متر به حدود 9 متر بود. اما در اين اثنا و قبل از آنكه پروانه ساخت براي اين پروژه كه يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز در آن به شكل مستقيم دخيل است. شهردار منطقه يك در تاريخ 20 شهريور 95، مجوز خاك برداري را صادر مي‌كند.

صدور مجوز خاك‌برداري، بار ديگر حساسيت‌ها را برانگيخته و موجب واكنش‌هايي از سوي افراد و گروه‌هاي مختلف و ورود شبكه‌هاي اجتماعي به موضوع مي‌شود.

براساس اسناد و مدارك موجود، ميراث فرهنگي استان فارس از تاريخ 17 دي‌ماه سال 92، يعني حدود 2 ماه بعد از موافقت اوليه كميسيون طرح تفصيلي شهر شيراز، رسما و طي مكاتباتي رسمي، خواستار توجه به قرارداشتن اين پروژه در محدوده حريم باغ ارم را داشته و پيگيري‌هايي براي توقف روند صدور مجوزهاي قانوني را انجام داده است.

اگرچه هنوز هم فشارها براي صدور مجوز اين پروژه براساس تقاضاي شركت سرمايه‌گذار، تداوم دارد. اما مستندات نشان مي‌دهد كه ميراث فرهنگي فارس قصد عقب‌نشيني از موضع قانوني خود را ندارد.


منبع: ایسنا
برچسب ها: باغ ارم ، شیراز
نظرات بینندگان