کد خبر: ۹۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
معاون شهردار شيراز مطرح كرد:

راه‌اندازي كمپين سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز با اشاره به تبديل خيابان عفيف‌آباد شيراز به پياده‌راه براي روز عيد غديرخم، از راه‌اندازي كمپين سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو در اين كلان‌شهر خبر داد.
به گزارش شیرازه، ناصر شمس در يك كنفرانس خبري گفت: سه‌شنبه و همزمان با روز عيد غديرخم، با تمهيدات انديشيده شده، محور تجاري گردشگري عفيف‌آباد در شيراز براي يك‌روز به پياده‌راه تبديل مي‌شود.

وي با بيان اينكه سال گذشته نيز چنين اقدامي تجربه شد، گفت: امسال با هم‌انديشي‌هاي انجام شده، تلاش كرده‌ايم كه ضعف‌هاي سال گذشته تكرار نشود و ضمن توجه به لزوم ايجاد دسترسي براي خودروهاي امدادي، با همكاري گروه‌هاي هنري، جذابيت‌هاي فرهنگي و هنري در مسير اين پياده‌راه، ايجاد خواهد شد.

شمس گفت: 4 پاركينگ دائم و موقت در محدوده خيابان عفيف‌آباد به شكل رايگان در اين روز براي توقف خودروهاي شهروندان در نظر گرفته شده و با هماهنگي قبلي، امكان استفاده رايگان از خطوط اتوبوسراني از پايانه‌هاي قصردشت، شهيد دستغيب و نمازي به سمت خيابان عفيف‌آباد نيز فراهم است.

او با بيان اينكه در بسياري از كشورهاي جهان، سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو، اجرايي شده است، از راه‌اندازي كمپين سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو در شيراز خبر داد و گفت: اميدواريم با انجام اقدامات فرهنگي و تبليغاتي مناسب، زمينه ارتقاء آگاهي‌هاي مردم را فراهم كرد و با ايجاد زيرساخت‌و جذابيت‌هاي لازم، شهروندان را ترغيب كنيم كه روزهاي سه‌شنبه بدون خودرو شخصي در شهر تردد كنند.

شمس يادآور شد كه با حمايت‌هاي شهردار شيراز، تلاش براي پياده‌راه شدن مسيرهاي گردشگري و تجاري شامل محورهاي حافظيه، عرفان، رودكي، دارالرحمه و ناصرخسرو، در دستور كار قرار دارد.

او خاطرنشان كرد: روزانه حداقل 400 خودرو جديد به شيراز اضافه مي‌شود كه اين عدد در ده سال آينده به رقم يك ميليون و 500 هزار خودرو خواهد رسيد و نتيجه آن، شهري با مشكلات عديده ترافيكي و آلودگي هوا است لذا از هم‌اكنون بايد راهكارهاي مناسب را براي داشتن شهري مناسب براي شهروندان، انديشيد و اجرايي كرد.

شمس همچنين با اشاره به اينكه طرح هوشمندسازي معابر شيراز، ابتدا در بلوار رحمت به‌عنوان حادثه‌خيزترين محور درون‌شهري، اجرايي مي‌شود، گفت: اميدوار هستيم كه از 15 مهرماه در محدوده بلوار رحمت، كنترل ترافيك در ابعاد مختلف كاملا مكانيزه شود.

معاون شهردار شيراز، با بيان اينكه بلوار رحمت اولين بلوار هوشمند كشور خواهد بود، گفت: در اين محور، تمام رفتارهاي ترافيكي شهروندان و تخلفات رانندگي راكبان خودرو و موتورسيكلت، كنترل شده و اعمال قانون مي‌شود.

شمس با اشاره به همكاري مطلوب پليس راهور و شهرداري شيراز براي اجرايي شدن اين طرح، گفت: از زمان آغاز طرح كنترل هوشمند ترافيك، تخلفاتي نظير سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز، عبور از روي خطوط، لايي كشيدن و حركات مارپيچ، نداشتن كلاه ايمني براي موتورسواران و ... توسط دوربين‌هاي كنترلي بسيار پيشرفته ثبت شده و به سرعت اعمال قانون براي متخلف انجام مي‌شود.

او تصريح كرد: در اين طرح، ظرف سه ثانيه بعد از وقوع تخلف، ثبت تخلف به راننده اعلام و ظرف مدت يك دقيقه ميزان جريمه اعمال شده به فرد اطلاع‌رساني خواهد شد و پس از آن قبض جريمه و مستندات، به نشاني پستي ارسال مي‌شود.

شمس گفت: در اجراي اين طرح، در فاصله هر هزارمتر مسافت، شش دوربين نصب و اعتبار هزينه شده براي آن در هر 10 كيلومتر حدود 3 ميليارد تومان بوده است.

وي اضافه كرد: با توجه به تاكيدات شهردار محترم شيراز، پس از بلوار رحمت، هوشمندسازي براي بلوارهاي دكتر حسابي، حسيني‌الهاشمي، شهيد چمران و احتمالا مدرس، اجرايي خواهد شد. البته اكنون هم دوربين‌هاي كنترل ترافيك در اكثر نقاط شهر وجود دارد و دوربين‌هاي كنترل سرعت نيز در بعضي معابر نصب و راه‌اندازي شده است.

شمس تصريح كرد: اميدواريم تا پايان امسال و با ارتقاء تعداد كمي و وضعيت كيفي سيستم‌هاي هوشمند كنترل ترافيك در شيراز، اين شهر را به اولين شهر هوشمند ترافيكي ايران تبديل كنيم.

معاون شهردار شيراز همچنين به الزام مسئولان براي اجراي طرح محدوديت‌هاي ترافيكي در برخي از معابر اين كلان‌شهر اشاره و تاكيد كرد كه اجراي طرح ترافيك خصوصا در محدوده مركزي شيراز يك ضرورت بوده و در آينده نزديك با توجه به انجام مطالعات دقيق، اجرايي مي‌شود.

شمس همچنين اجرايي شدن مطالعات براي راه‌اندازي خطوط بي‌آر‌تي در شيراز را يادآور شد و گفت: هم‌اينك مطالعه براي اجراي 2 خط بي‌آرتي در مسيرهاي شهرك گلستان- ميدان نمازي و ميدان احسان- باسكول نادر، در حال انجام است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز يادآور شد كه اقدامات لازم براي خريد 250 دستگاه اتوبوس پيشرفته براي خطوط اتوبوسراني، 100 دستگاه اتوبوس بي‌آرتي و 200 دستگاه تاكسي هيبريدي، مراحل اجرايي را طي مي‌كند.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان