کد خبر: ۹۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵
نماینده مردم پاسارگاد در مجلس:

بایدالگوی کشت کشاورزی تغییر کند/ چاره ای جز اتصال فارس به آب دریا نیست

نماینده مردم پاسارگاد از انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس خبرداد و گفت: یکی از خطرهایی که ما در کشور داریم، بخصوص در شهرستانهای استان فارس بحران آب است که باید این بحران را خیلی جدی گرفت.

به گزارش شیرازه به نقل از  طنین پاسارگاد، محمد مهدی برومندی نماینده مردم شهرستانهای مرودشت،پاسارگاد و ارسنجان درمجلس شورای اسلامی در جلسه شورای ادرای شهرستان پاسارگاد از انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس خبرداد و گفت: یکی از خطرهایی که ما در کشور داریم، بخصوص در شهرستانهای استان فارس بحران آب است که باید این بحران را خیلی جدی گرفت.

وی افزود: به همین خاطر ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس از وزرای نیرو و جهادکشاورزی دعوت کردیم ودرجلسه ای چندساعته مسائل مرتبط با آب را مورد بحث قراردادیم .

 برومندی ادامه داد:  با توجه به اینکه ما جزء مناطق خشک و نیمه خشک دنیا هستیم ادامه وضع موجود درچندسال آینده کشور ما را با مشکلات جدی مواجه خواهدکرد.

وی افزود: درهمین شهرستان پاسارگاد در مناطقی که به تازگی چاه جدید حفرکردیم وبه بهره برداری رسانده ایم دچار بحران آب هستیم ،پس ما این موضوع رابه عنوان یک مسئله بسیار امنیتی در مجلس دنبال می کنیم و برای نخستین بار((کمیته امنیت آب)) در کمسیون امنیت ملی تشکیل و بنده به عنوان رئیس کمیته امنیت آب این کمسیون انتخاب شدم.

این نماینده مجلس گفت: مسائل مربوط به بحران آب را بادقت دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: سالانه بیش از 15 میلیارد متر مکعب آب ما از مرزها خارج می شود و ما با بسیاری از کشورهای همسایه دچار مشکلات جدی هستیم، در سیستان وبلوچستان با افغانستان دچار مشکل جدی هستیم، درخراسان در بالا دست سد دوستی که بین ما وترکمنستان هست دچار مشکلاتی جدی هستیم و پیش بینی می کنیم اگراین روند ادامه پیداکند ظرف دو سه سال آینده بیش از هفتاد درصد شهر مشهد با مشکل جدی وکمبود وقطعی آب مواجه شود.

نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان درمجلس شورای اسلامی  بابیان اینکه باید از تمامی ظرفیتهای موجود در کشور بهره برداری کنیم گفت:درجلسه ای که با استاندار فارس ومعاون محترم رئیس جمهوری داشتیم و من به عنوان مدیر کمیته آب به شدت دنبال می کنم؛ مسئله انتقال آب از دریا به استان فارس برای توسعه صنعتی آینده فارس است.

وی گفت: امروز کرمانیها این پروژه را عملیاتی کرده اند و ماباید موضوع انتقال آب از دریا به استان فارس را  بسیار جدی بگیریم و این مسئله درحال پیگیری است.

رئیس کمیته امنیت آب مجلس گفت: درحال حاضر کشورهای عربی از آب خلیج فارس و دریای عمان سالانه هفت میلیاردمترمکعب آب را شیرین می کنند در صورتی که کشور ما فقط دویست میلیون مترمکعب آب را شیرین می کند و ما 93 درصد آب موجودرا در بخش کشاورزی می آوریم ونزدیک به هفتاددرصد از این آب را در این بخش تلف می کنیم .

نماینده مردم در مجلس گفت: بایدتکلیف کنیم که شورای عالی آب کشور،کمیته امنیتی آب و وزارت نیرو الگوی کشت را تغییر دهند و مسئله بحران آب را باید جدی گرفت.

وی بیان داشت: در شهرستان پاسارگاد مخاطراتی در زمینه بحران آب، گاز ومسئله راهها وجود دارد که باید در یک جلسه شورای اداری و بصورت تخصصی با حضور مسئولان استانی این مسائل مورد بررسی قرارگیرد.

نظرات بینندگان