کد خبر: ۹۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵

قدس3؛ شاهراهی برای انهدام ارتش عراق/حماسه آفرینی لشکر19 فجر

عملیات نفوذی قدس 3، در 20 تیر سال 1364 در منطقه عین منصور عراق، در محور عمومی دهلران، طیب در غرب رودخانه میمه با رمز «یا امام جعفر صادق(ع)» آغاز شد. هدف از انجام این عملیات پاکسازی منطقه ای به وسعت 20 الی 30 کیلومتر مربع و همچنین انهدام گردان تیپ 805 پیاده ارتش عراق بود.

به گزارش شیرازه، در دوران هشت ساله دفاع مقدس دشمن پس از شکست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری خود که به آزادی خرمشهر انجامید، بخشی از بلندیهای مرزی جبهه میانی را در اشغال خود نگه داشت تا دید و اشراف کافی بر منطقه عمومی دهلران داشته باشد. طراحی عملیات قدس 3 بر همین اساس و به تناسب راهکارهای موجود در منطقه، از دو محور صورت گرفت.

عملیات نفوذی قدس 3، در 20 تیر سال 1364 در منطقه عین منصور عراق، در محور عمومی دهلران، طیب در غرب رودخانه میمه با رمز «یا امام جعفر صادق(ع)» آغاز شد. هدف از انجام این عملیات پاکسازی منطقه ای به وسعت 20 الی 30 کیلومتر مربع و همچنین انهدام گردان تیپ 805 پیاده ارتش عراق بود.

شیرازه، به مناسبت هفته دفاع مقدس جهت آشنایی بیشتر با عملیات بسیار مهم قدس 3 با یکی از فرماندهان حاضر در این عملیات به گفتگو پرداخت.

قاسم مهدوی فرمانده یکی از گروهان های عمل کننده ، گفت: در این عملیات فقط بچه های لشکر 19 فجر از استان فارس شرکت داشتند و تنها به مدت یک روز به طول انجامید.

این رزمنده با عنوان اینکه در این عملیات چهار گردان حاضر بودند، اظهار داشت: این عملیات به دلیل نفوذی بودن، رزمنده ها و آموزش های خاص خود را می طلبید.

وی افزود: ما از بهترین و زبده ترین نیروها در این عملیات استفاده کردیم و همچنین آموزش های بسیار سختی را برای رزمنده ها در نظر گرفته بودیم.

مهدوی با اظهار اینکه برنامه آموزشی عملیات قدس 3 باید ساعت 11در شدید ترین گرمای روز در تابستان پرعطش منطقه دشت عباس برگزار می شد، خاطرنشان کرد: رزمندگان منتخب با تمام تجهیزات و امکاناتی که همراهشان بود بدون آب 6 الی 10 کیلومتر پیاده روی داشتند؛ مانور و رزم های شبانه، فتح تپه و عبور از شیارهای مختلف برای نیروها در نظر گرفته می شد تا افراد بتوانند به سختی عملیات عادت کنند.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: گروهانی که باید در عمق منطقه عمل می کرد و فرماندهی تیپ را مورد هدف قرار می داد حدود 120 نفر بودند.

وی با اشاره به اینکه منطقه ی عمومی دهلران محل تجمع و استقرار نیروهای عراقی شده بود، گفت: کنار پل رودخانه میمه تبدیل به تفرجگاه و استراحتگاه نیروهای دشمن شده بود.

این رزمنده دفاع مقدس با عنوان اینکه لازمه سلب آرامش و آسایش از عراقی ها، طی کردن مسیر سخت و طولانی در حدود 17 کیلومتر بود، اظهار داشت: رزمندگان مجبور بودند از زیر کمین های دشمن مسافت مورد نظر را طی کنند.

مهدوی همچنین با تأکید بر اینکه این عملیات، یک عملیات غافل گیری و بسیبار پیچیده به لحاظ تکنیکی بود، به تبیین عوامل مؤفقیت در عملیات قدس 3 پرداخت.

وی افزود: دشمن در حال تعویض گردان های در خط و تازه نفس بود، به همین جهت متوجه حضور ما نشد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات فوق، نیروهای زبده و پرتوانی نیاز داشت، خاطرنشان کرد: انهدام عمده نیروهای دشمن با بیشترین تلفاتی که برایشان در بر داشت اتفاق افتاد و تقریبا 1500 نفر از نیروهای دشمن کشته شد.

مهدوی با اشاره به اینکه ما در حین عملیات تنها یک شهید داشتیم، گفت: متأسفانه در مسیر برگشت از عملیات به دلیل سختی مسافت تعدادی از نیروها بر اثر گم کردن راه و تشنگی به شهادت رسیدند.

قدس شاهراهی برای انهدام دشمن

وی در انتها خاطرنشان کرد: از شهدای شاخص این عملیات شهید مهدی نظیری 16 ساله است؛ شهیدی که ارادت ویژه ای به بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه(س) داشت و با لب تشنه به دعوت حق لبیک گفت.

لازم به ذکر است که رزمندگان در عملیات قدس 3 با کمترین تعداد شهید و خسارت به موفقیت دست پیدا کردند.



نظرات بینندگان