کد خبر: ۹۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
مصائب سفر:

نگاهی به وضعیت صنعت گردشگری در فارس به مناسبت روز جهانی گردشگری

عنوان حرم سوم اهل بیت (ع) در ایران، شیراز را مستعد تبدیل به قطب زیارتی مسلمانان می کند. با همه این ظرفیتها و تواناییها اما این استان در زمینه گردشگری به جایگاهی که باید، دست پیدا نکرده است.
به گزارش شیرازه، خیلی وقت است که سخن از توسعه گردشگری در فارس پیش می آید؛ صنعتی که به باور بسیاری، می تواند بسیار بیشتر از کارخانه های بزرگ ذوب آهن و خودروسازی و صنایع نفت و پتروشیمی برای فارس درآمدزایی کند، بدون اینکه خسارت و پیامدهای منفی داشته باشد.

صنعتی ارزان، طوری که با 40 میلیون تومان در بخش گردشگری میتوان یک شغل ایجاد کرد حال آنکه در بخشهای صنعتی و نفتی برای ایجاد هر شغل باید هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد.
دشت ها، جنگلها و مناطق متنوع زیستی محیطی، فارس را تبدیل به قطبی برای توسعه گردشگری طبیعی می کنند؛ بیمارستان های توسعه یافته و تراز اول همچون بیمارستان های کشورهای توسعه یافته می تواند شیراز را تبدیل به قطب گردشگری پزشکی ایران کند و به خاطر دانشگاهی بودن شیراز، این شهر می تواند به قطب آموزشی ایران هم تبدیل شود؛ و البته بیش از همه فارس از نظر جاذبه های تاریخی حرف برای گفتن دارد طوری که به قول بسیاری از کارشناسان گردشگری، دیگر جاذبههای فارس زیر سایه جاذبه های تاریخی قرار گرفته است.
 افزون بر همه این ها، عنوان حرم سوم اهل بیت (ع) در ایران، شیراز را مستعد تبدیل به قطب زیارتی مسلمانان می کند. با همه این ظرفیتها و تواناییها اما برخی میگویند این استان در زمینه گردشگری به جایگاهی که باید، دست پیدا نکرده است.
توسعه گردشگري استان راضي كننده نيست
معاون امور زيارتي و گردشگري استاندار فارس با تاكيد بر اينكه منحني توسعه گردشگري استان سير صعودي متناسبي به خود گرفته اما راضي كننده نيست، می گوید: روند رو به رشد گردشگري فارس به سرعت بيشتري نياز دارد تا به نقطه مطلوب برسد و شاهد توسعه پايدار اين صنعت در استان باشيم.
شاپور رستمي می افزاید: طي يك سال اخير حضور گردشگران در استان با رشد 15 درصدي همراه بوده كه اين رقم برگرفته از آمار بليت فروشي اماكن تاريخي و فرهنگي استان است.
به گفته معاون استاندار فارس، با توسعه زيرساخت هاي گردشگري، حضور گردشگران تنها به شهرهاي شيراز و مرودشت معطوف نشد و اكثر شهرستان ها با مقوله گردشگري درگير شدند.رستمي با مثبت ارزيابي كردن فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه اطلاع رساني و توسعه زيرساخت هاي گردشگري استان، تاكيد می کند: هم اکنون امكانات و زيرساخت هاي اوليه در بیشتر شهرستان هاي فارس فراهم است، اما هنوز بسياري از ظرفيت هاي گردشگري استان بالقوه مانده و بالفعل نشده است.وي می گوید: چنانچه بخواهيم به توسعه پايداري در صنعت گردشگري كه يكي از درآمدزاترين صنايع جهان محسوب مي شود، برسيم بايد توسعه زيرساخت ها، آموزش و اطلاع رساني و تبليغات با سرعت بيشتري همراه شود.
معاون استاندار فارس در بخش ديگري از اين گفت وگو به شعار امسال روز جهاني جهانگردي اشاره می کند و می افزاید: شعار امسال سازمان جهاني جهانگردي با تاكيد بر توجه به افراد ناتوان جسمي و معلولان نام گذاري شده كه در كشور ما اين شعار با كمي تغيير به گردشگري براي همه و همه براي گردشگري تعيين شده است.
وي ادامه می دهد: خوشبختانه طي يك سال اخير محيط هاي شهري در شيراز مناسب سازي شده تا نه تنها گردشگران بلكه شهروندان نيز در اماكن تاريخي- گردشگري و شهري با مشكلات كمتري در رفت وآمد و حضور مواجه اند.
رستمي با اشاره به مناسب سازي معابر و راه هاي دسترسي به اماكن تاريخي و گردشگري شيراز، می گوید: اقدامات موثر و مناسبي شهرداري شيراز در اين زمينه انجام داده كه مي توان به راه اندازي ايستگاه هاي اتوبوس گردشگري و همچنين ايجاد محل هايي براي توقف اتومبيل معلولان و جانبازان در نقاط گردشگري شيراز به خصوص اطراف حرم مطهر احمدبن موسي(ع) اشاره كرد.
معاون استاندار فارس همچنين می افزاید: ضروري است براي توسعه گردشگري استان، همدلي و همكاري بين بخشي صورت گيرد چرا كه توسعه اين صنعت تنها برعهده يك سازمان و يا يك دستگاه خاص نيست و جا دارد تمامي ارگان ها و دستگاه هاي اجرايي و فرهنگي فارس در اين حوزه فعال تر شوند تا شاهد رونق اقتصادي استان باشيم.
باید از ظرفیت ها استفاده کرد
در این میان مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس بر این باور است که باید ظرفیتهای گردشگری و میراثی فارس را سرمایه ای برای توسعه گردشگری در نظر گرفت. او می گوید: وجود بقاع متبركه و آثار تاريخي، فرهنگي و مذهبي، همچنين مراكز معتبر پزشكي، تاسيسات، موسسات و مراكز خدمات رفاهي و سرگرمي گردشگري در فارس، فرصت هاي متنوع و متعددي است كه در اين استان وجود دارد و بايد به بهترين شكل ممكن از آنها براي توسعه و رونق هرچه بيشتر گردشگري و اقتصادي استفاده كرد.مصیب امیری كمبود موسسات و مراكز آموزش تخصصي گردشگري، نبود تبليغات و بازاريابي مناسب، نبود نيروهاي متخصص در حوزه هاي مرتبط با گردشگري، نبود فروش الكترونيكي بليت در مکان های گردشگري و فرهنگي سراسر استان، نبود سايت گردشگري چندزبانه و همچنين توزيع نشدن تعطيلات و تجمع سفرها در ايام نوروز و حضور كم رنگ فارس در نمايشگاه هاي تخصصي ملي و بينالمللي گردشگري و نبود پروازهاي مستقيم به بازارها و شهرهاي هدف فارس را از جمله چالش هاي پيشروي صنعت گردشگري استان می داند.
اميري می افزاید: طبق برنامهريزي هاي انجام شده، تا سال 1404 بايد آمار ورود گردشگران به 20 ميليون نفر و سهم گردشگري ايران به 25 ميليارد دلار برسد.در این راستا مشاركت بخش خصوصي و فراهم شدن زيرساخت هاي لازم و آماده سازي آثار تاريخي و اماكن گردشگري براي حضور و اقامت گردشگران بايد در اولويت قرار گيرد تا به اهداف سند توسعه دست يابيم.وي در ادامه با ذكر آماري از فعاليت هاي انجام شده در استان، می گوید: امسال مرمت آثار تاريخي فارس با 60 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است. همچنين مي توان به رشد 15 درصدي ساخت موزه در فارس نيز اشاره كرد. همچنین ثبت ميراث ناملموس و ميراث طبيعي استان به ترتيب 25 و 75 درصد رشد داشته و ساخت هتل ها در استان نيز با افزايش 16 درصدي همراه بوده است.مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس می افزاید: طبق برنامه ريزي ها تا پايان امسال 20 اقامتگاه بوم گردي و 10 خانه مسافر راه اندازي و فعال خواهد شد. وی در بخش دیگری از این گفت وگو به شعار امسال روز جهانی گردشگری با عنوان گردشگری برای همه و همه برای گردشگری اشاره می کند و میگوید: در واقع این شعار قصد دارد، سفر افراد ناتوان را گسترش دهد و مناسبسازی امکانات و زیرساختهای گردشگری را بهبود بخشد تا تمامی اقشار جامعه به یک اندازه از حق سفر برخوردار شوند.
به گفته امیری، انتخاب این موضوع تنها شعاری در جهت خوش آب و رنگتر کردن مراسم روز جهانی گردشگری نیست؛ بلکه هدف از این نامگذاری، پرداختن به مقولات مهم و نیازمند توجه در طول یک برنامه یک ساله است که بتواند اهداف بلند مدتی را دنبال و محقق سازد.
وی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار گردشگری باید تمامی نهادها همکاری کنند، می گوید: ضروری است تلاش کنیم تا شرایطی فراهم شود همه به سفر بروند.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس می افزاید: امسال نیز مانند سال های گذشته برنامه های متعدد و متنوعی به مناسبت روز جهانی گردشگری در استان برگزار می شود که می توان به بازدید رایگان گردشگران از مکان های تاریخی و موزه های استان در این روز و همچنین تخفیف 30 در صدی هتل ها و مراسم تقدیر از فعالین و برترین های گردشگری استان اشاره کرد. وی بیان می کند: شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی «گردشگری برای همه و ترویج دسترسی جهانی» است که با تاکید بر توجه به افراد ناتوان جسمی و معلولان نامگذاری شده است که در کشور ما نیز امسال شعار «گردشگری برای همه ، همه برای گردشگری» در نظر گرفته شده است.
گردشگري فارس دچار شعارزدگي است
در این میان برخی هم بر این باور هستند که گردشگری در فارس دچار شعارزدگی است. رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس با اشاره به اينكه عملكرد مسئولان هيچ گونه همخواني با سند چشم انداز گردشگري ندارد، می گوید: در اين سند پيش بيني شده تا سال 1404، بيست ميليون گردشگر خارجي وارد ايران شود اما هنوز زيرساختهاي لازم مهيا نشده است.
امير سبوكي می افزاید: حمايت از سرمايه گذاران و ايجاد زيرساخت هاي مناسب و وجود سياست هاي تشويقي براي رسيدن به سند چشم انداز، يك ضرورت است كه متاسفانه در حد شعار باقي مانده و به مرحله اجرا نرسيده است.رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس ادامه می دهد: آنچه كه امروز در حوزه گردشگري ديده مي شود شعارها و وعده وعيدهاي زيباي مسئولين براي توسعه اين صنعت است و بي شك با اين شعارها، گردشگري در ايران و به تبع آن در فارس توسعه نخواهد يافت.
وي با ذكر اين پرسش كه براي شكوفايي توانمندي هاي بالقوه استان كه بسياري از آنها يادگار نياكان ما و طبيعت است، چه كرده ايم؟ میگوید: متاسفانه گردشگري فارس دچار شعارزدگي است و برنامه مشخصي ندارد.سبوكي با تاكيد بر اينكه گردشگري فارس نيازمند وحدت مديريتي و پرهيز از سطحي نگري و شعارگرايي و اعمال برنامه ريزي هاي كوتاه مدت است، می افزاید: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري، تنها راه برون رفت فارس از وضعيت ركود اقتصادي و بيكاري، توسعه گردشگري است و جا دارد مديران و مسئولين به جاي بستن درهاي اتاق كارشان برروي مشاورين و فعالين حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري، از پتانسيل موجود اين افراد بهتر استفاده كنند و در راستاي ترسيم سند چشم انداز استان قدم بردارند.
قدم هاي گردشگري فارس رو به عقب است
در شرایطی که فارس یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری ایران را در دست دارد اما برخی کارشناسان میگویند که قوانين دست وپاگير، آژانس هاي گردشگري فارس را به تعطيلي مي كشاند.
رئيس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي فارس، می گوید: فعالين و مديران آژانس هاي مسافرتي به جاي آنكه بسته سفر تعريف كنند، درگير بروكراسي هاي اداري شدهاند.
محمود فخري با بيان اينكه قوانين دست وپاگير، دفاتر خدمات مسافرتي و آژانسهاي گردشگري فارس را به تعطيلي ميكشاند، می افزاید: يكي از عمدهترين مشكلاتي كه گردشگري فارس با آن مواجه است نبود زيرساختهاي مناسب در ديگر شهرهاست.وي ادامه می دهد: عمده تورهاي ورودي به ايران در 4 شهر تهران، اصفهان، يزد و شيراز اقامت دارند و چنانچه در يكي از اين شهرها مشكل اقامت پيش آيد تورهاي ورودي به طور كامل لغو مي شود.
فخري همچنين با تاكيد بر اينكه در ساخت هتل و مراكز اقامتي كم كاري شده است، می گوید: كمبود واحدهاي اقامتي از يكسو و قوانين دست و پاگير و بروكراسي هاي اداري كه روند ساخت هتل را با كندي همراه كرده است، موجب شده سرمايه گذاران در اين حوزه كمتر ورود كنند.
وي با اشاره به اينكه هتل ها در كشورهاي همسايه به جاذبه گردشگري تبديل شده اند، می افزاید: متاسفانه روند سرمايه گذاري در كشور به دليل قوانين دست و پاگير كاهش يافته و مي طلبد مسئولين مربوطه هرچه سريع تر نسبت به تسهيل در اين روند اقدام نمايند.
رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي فارس با تاكيد بر اينكه گردشگري صنعتي فرابخشي است و همه دستگاه ها و ادارات دولتي و خصوصي را درگير مي كند، بر این باور است که چنانچه بي توجهي به صنعت گردشگري استان ادامه يابد اين صنعت بي رمق خواهد شد هرچند كه هم اينك نيز قدم هاي گردشگري فارس رو به عقب است.
زیر ساخت های گردشگری در فارس بايد تقویت شود
رئیس جامعه هتلداران فارس با تاکید بر اینکه باید زیرساختهای گردشگری استان فارس تقویت شود، می گوید: زیرساختهای گردشگری در استان فارس تنها ساخت هتل و واحد اقامتی نیست بلکه باید استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های گردشگری استان در دستور کار قرار گیرد.
حسن سیادتان با بیان اینکه گردشگری، صنعتی است نامرئی که نه تنها در ارزآوری بلکه در اشتغال هم موثر است، می افزاید: گردشگری یکی از صنایعی است که نقش مهمی در رونق اقتصادی دارد و صنعت هتلداری نیز میتواند یکی از علل توسعه شهرها و کشورهای جاذب گردشگر شود.به گفته وی، بیشتر شهرستانهای فارس به دلیل تنوع آب و هوایی و جاذبه های گردشگری و تاریخی جاذب گردشگر هستند و لزوم ساخت هتلهایی که مناسب و استاندارد باشد، امری ضروری و لازم است.
رئیس جامعه هتلداران فارس با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر با افزایش هتل سازی در استان مواجه بودیم، می افزاید: براساس طرح چشمانداز 10 ساله صنعت گردشگری کشور باید در استان فارس حداقل ۳۰ هتل چهار و پنج ستاره ساخته شود. و اعتبار لازم برای ساخت این تعداد هتل نزدیک به هزار میلیارد تومان پیشبینی میشود. سیادتان می گوید: استان فارس با داشتن 2هزار و 800 اثر تاریخی ثبتشده در فهرست ملی و چهار اثر جهانی ظرفیتهای بسیاری در صنعت گردشگری دارد.
وی با اشاره به اینکه گردشگران بیشتر به دنبال واحدهای اقامتی کمهزینه هستند و از چنین واحدهای اقامتی بیشتر استقبال میکنند، بیان می کند: هم اکنون در استان فارس اقامتگاهای بومگردی در روستاهای هدف گردشگری همچنین بافت تاریخی در حال ساخت است که بیتردید میتواند در جذب گردشگران موثر باشد.
رئیس جامعه هتلداران استان فارس با انتقاد از اینکه سفر نباید در یک بازه زمانی محدود و به صورت فشرده و به صورت هجوم بردن انجام شود، می افزاید: اینگونه سفرها برای شهرها و حتی برای مسافران در طول مسیر و در زمان اسکان مشکلاتی ایجاد میکند که باید مزایای تقسیم و توزیع سفر در طول سال و استفاده از چهار فصل زیبا برای مردم و مسافران تشریح شود.
سیادتان در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به کاهش اقامت گردشگران در هتل می گوید: طي 6 ماهه اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل، اقامت در هتل هاي استان 20 درصد كاهش داشته است که این موضوع به مسایل اقتصادی و خروج سفر از سبد هزینه ای خانوارها بر می گردد.
وي در ادامه بر لزوم ارائه بستههاي حمايتي و تشویقی از سوي دولت براي هتلها تاكيد می کند و میگوید: گرچه قرار بود بسته هاي تشويقي به هتل هاي كشور و به تبع آن فارس ارائه شود اما تاكنون خبري از اين بستهها نشده است چنانچه اين بستهها در اختيار هتلها قرار گيرد بي شك ارائه خدمات به گردشگران مطلوب تر مي شود و درصد تخفيفها نيز افزايش خواهد يافت.
سيادتان با بيان اينكه هفته جهاني جهانگردي از ششم مهرماه آغاز خواهد شد، اعلام می کند: هرساله به مناسبت اين هفته جهاني، مراكز اقامتي و هتلهاي استان به گردشگران ورودي به فارس تخفيفهاي ويژه اي مي دهند كه امسال اين تخفيف هاي اقامتي از 10 تا 30 درصد مي باشد.
سيادتان ادامه می دهد: با اينكه هتل ها و مراكز اقامتي استان به صورت مناسبتي و در فصول مختلف سال، تخفيف هاي ويژهاي به مسافران مي دهند اما با اين حال اقامت در هتلهاي استان با كاهش چشمگيري همراه شده است.
وي در ادامه اين گفت وگو به بهرهبرداري از 3 هتل جديد تا آخر امسال در فارس اشاره كرد واز افتتاح دو هتل آپارتمان جدید در شیراز و لامرد به مناسبت روز جهانی جهانگردی خبر می دهد و میگوید: هم اکنون نزديك به 6 هزار و 500 تخت هتلي در استان وجود دارد كه با افتتاح اين 3 هتل تعداد 300 تخت به تختهاي هتل هاي فارس افزوده خواهد شد.

منبع: خبرجنوب
نظرات بینندگان