کد خبر: ۹۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵

جاذبه گردشگری ماه محرم برای مسافران خارجی

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به گردشگری مذهبی و ظرفیت‌های آن تاکید کرد: بسیاری از گردشگران خارجی برنامه سفر خود را در دهه اول محرم قرار می دهند.
به گزارش شیرازه، مرتضی رحمانی‌موحد در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست رویدادمحوری در برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، گفت: در نظر داریم در هر استان یک رویداد ملی برگزار شود، به‌ گونه‌ای که با تنوع زمانی و مکانی شاهد 31 برنامه ملی در 31 استان کشور باشیم.

وی افزود: این رویدادها با ظرفیت‌های مشترک ملی بوده و در یک استان برگزار می‌شود، به‌ عنوان مثال آش یک ظرفیتی ملی بوده و محل برگزاری این جشنواره در زنجان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا جشنواره‌های مختلفی همچون انگور، آش، اقوام، خرما، زعفران و ... برگزار شده است که امیداوریم شاهد گسترش آن باشیم.

وی با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم و گسترش گردشگری مذهبی اظهار کرد: فعالیت‌های مذهبی و ماه محرم را می‌توان یکی از جاذبه‌های گردشگری دانست که گردشگران زیادی به آن توجه کرده و برنامه سفر خود را بر این اساس مشخص می‌کنند.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: برخی از استان‌ها که فعالیت‌های شاخصی در این زمینه دارند همچون حسینیه زنجان مورد توجه گردشگران بوده و فرصتی فراهم می‌کنند تا آن‌ها علاوه بر آشنایی با فرهنگ مردم منطقه به عزاداری خود نیز بپردازند.

وی عنوان کرد: می‌توان گفت ماه محرم یکی از فصول پرجاذبه برای گردشگران است و بسیاری از گردشگران خارجی نیز معمولا برنامه سفر خود را در دهه اول محرم قرار می‌دهند تا مراسم مذهبی ایران را از نزدیک ببینند.

این مسئول با اشاره به برگزاری کنوانسیون جهانی گردشگری که بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد، تاکید کرد: این کنوانسیون جهانی دارای دبیرخانه‌ای است که سازمان میراث‌فرهنگی نیز برای برگزاری آن علاوه بر اینکه در شکل‌گیری این کنوانسیون حمایت‌هایی انجام داده است، در اجرا نیز به برگزاری آن کمک خواهد کرد.

وی اعلام کرد: برگزارکنندگان این کنوانسیون فهرست درخواست‌های خود را ارائه داده‌اند و هماهنگی لازم نیز برای همکاری با آن‌ها انجام گرفته است.

رحمانی‌موحد ادامه داد: امیدواریم این دبیرخانه فعالیت‌های خود را به صورت قوی‌تر ادامه دهد تا بتواند با جذب مخاطبان مختلف، برنامه‌های خوبی به راهنمایان گردشگر سراسر دنیا ارئه دهد.

وی گفت: وظایف راهنمایان گردشگری و دبیرخانه این جشنواره از پیش تعیین شده است و قبل از گرفتن میزبانی این کنوانسیون در پراگ، برنامه‌های در نظر گرفته شده به فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری ارائه شده است، لذا لازم است برنامه‌ها طبق برنامه قبلی پیش برود ولی قطعا در زمینه‌های مختلفی همچون پشتیبانی، اطلاع‌رسانی و هماهنگی که نیاز به همکاری باشد، در کنار اعضای این دبیرخانه خواهیم بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاح دومین جشنواره غذای کشورهای عضو اکو ـ جاده ابریشم، گفت: با برگزاری جشنواره غذای کشورهای عضو اکو ـ جاده ابریشم در استان زنجان، فصل مشترکی در بین این کشورها ایجاد شد تا به این مناسبت یک همکاری قدیمی و تاریخی احیا شود.

وی افزود: سازمان اکو ظرفیتی است تا کشورها با استفاده از ظرفیت‌هایی مبتنی بر اصول و اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی در کنار هم جمع شده و خروجی‌های مهمی نیز داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعاملات کشورهای عضو اکو قدمت زیادی دارد و می‌توان آن را فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری و توسعه قلمداد کرد؛ علاوه بر آن، مسیر جاده ابریشم نیز یادآور همکاری‌های فرهنگی، تجاری و صلح و دوستی بوده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره توسط استان زنجان می‌تواند به‌عنوان نقطه اتصالی بین این دو ظرفیت عمل کند، اظهار کرد: غذا علاوه‌بر تامین انرژی برای انسان، ریشه فرهنگی دارد و می‌توان سفره را عامل مهمی برای تقویت دوستی‌ها دانست؛ به‌گونه‌ای که در فرهنگ ایرانی در اطراف آن همواره دوستی و شادمانی قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: آن چیزی که باعث قوام این تفکر می‌شود، درون‌مایه آن است و با توجه به اینکه کشورهای جاده ابریشم به این واسطه و در این زمینه با یکدیگر آشنایی داشتند می‌تواند فصل مشترک همکاری بین کشورها با اشتراکات فرهنگی یکسان و نزدیک فراهم کند.

رحمانی‌موحد با تاکید بر اینکه امیدواریم این حرکت به ساختار دائمی و پیوند مناطق این دو حوزه تبدیل شود، عنوان کرد: عصر کنونی، عصر توسعه گردشگری فرهنگی با تکیه بر رویداد محوری است که سبب اتفاق نظر، گفتگو و تبادل نظر بین طرفین شده و سنت‌ها و به آیین‌های موجود در درون این منطقه توجه شود.

انتهای پیام


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان