کد خبر: ۹۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵
27 ذی‌الحجه:

خیمه برافراشتن؛ آئین ۴۰۰ ساله مردم زرقان

براساس سنت ۴۰۰ ساله در روز ۲۷ ذی‌الحجه مردم شهر زرقان خود را برای انجام مراسم خیمه برافراشتن آماده می‌کنند، آئینی که با نوای «یا حسین»، «یا اباالفضل» و به ویژه «یا زینب» مردم شکوه خاصی دارد.
به گزارش شیرازه، مراسم برپایی خیمه های عاشورایی ساعاتی پیش در حسینیه ولیعصر(عج)  و مسجد امام سجاد (ع) شهر زرقان با حضور مردم و مسئولین استانی، بخش و شهر برگزار گردید.
این مراسم همه ساله ۲۷ ذی الحجه با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود. قدمت این آیین به دوران صفویه و حتی پیشتر می رسد و در برپایی آن عموم مردم از کوچک و بزرگ حضور دارند . مردم زرقان این خیمه ها را نمادی از خیمه های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می دانند و با برپایی این خیمه ها مراسم تعزیه، عزاداری و آیین های سنتی در ۳ حسینیه این شهر به مدت ۱۳ روز برگزار می شود. آیین برپایی خیمه های عاشورایی در سال ۹۱ به شماره ۶۵۷ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

در این خیمه‌ها علاوه بر آئین عزاداری و سینه‌زنی در ایام محرم، تعزیه برپا می‌شود،زرقان به واسطه پیشینه‌ای که در تعزیه دارد می‌تواند محل استقرار نخستین پژوهشکده هنرهای آئینی و عاشورایی و موزه تجهیزات تعزیه شود.

IMG_1493

IMG_1475

IMG_1477

IMG_1500

IMG_1497

IMG_1504

IMG_1505

IMG_1492

IMG_1509

IMG_1513

IMG_1463

 


منبع: زرقونیا
نظرات بینندگان