کد خبر: ۹۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
حاشیه‌نگاری از نخستین جشنواره انجیر در کازرون؛

از درد دل کشاورزان دوسیرانی تا ناامیدی خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های استان فارس

نخستین جشنواره انجیر کازرون که در روستای تاریخی دوسیران برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه بود که از آن جمله می‌توان به درددل کشاورزان این منطقه و ناامیدی عکاسان از تهیه عکس اشاره کرد.
به گزارش شیرازه، نخستین جشنواره انجیر در روستای دوسیران شهرستان کازرون که با هدف معرفی جاذبه‎های گردشگری این روستای تاریخی 8 مهرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز شده بود، امروز به کار خود پایان داد، اما نکته‌ قابل توجه در این میان این است که این جشنواره تنها با برپایی چند غرفه و ارائه انجیر در آن‌ها بدون هیچ برنامه جانبی نتوانست آنگونه که باید به هدف خود برسد. 

سید کمال علوی، فرماندار شهرستان کازرون گفته است این جشنواره با هدف معرفی این محصول به عنوان یک برند با کیفیت در بازار رقابتی محصولات کشاورزی و معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی روستای دوسیران برگزار می‌شود. 

مشاهدات عینی خبرنگارانی که برای پوشش این برنامه به دوسیران رفته بودند و صحبت‌هایی که کشاورزان و شرکت‌کنندگان در جشنواره بیان کردند، نشان می‌دهد که برای برند کردن محصول انجیر کازرون باید بیش از برپایی یک جشنواره آن هم در یک روز تلاش کرد. 

یکی از باغبان‌های این منطقه با گلایه‌ای بسیار از مسئولان استانی، می‌گوید: باغات انجیر اهالی روستا در دامنه کوه قرار دارد و راه حمل و نقل مناسبی برای رفت و آمد اهالی به باغات خود، وجود ندارد.

از دیگر مشکلاتی که در زمینه تولید انجیر در این روستا و بالطبع آن کل شهرستان کازرون وجود دارد، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی انجیر است. به گفته شرکت‌کنندگان در این جشنواره محصول انجیر این شهرستان برای بسته‌بندی به شهرستان استهبان فرستاده می‌شود.

این درحالی است که به گفته فرماندار کازرون این شهرستان با دارا بودن بیش از4500 هکتارسطح زیرکشت انجیر و میانگین برداشت انجیر 1.5 تن در هکتار بالغ بر 6 هزار تن انجیرتولید و روانه بازار می‌کند.

جشنواره انجیر روستای دوسیران در کنار باشگاه ورزشی در روستا با تعدادی غرفه‌های فروش انجیر، عسل کوهی، سموم مناسب باغات انجیر و صنایع دستی چوبی خاص خود منطقه آغاز به کار کرد، این جشنواره فرصتی شد تا مردم این منطقه تاریخی درباره مشکلات خود سخن بگویند.

یکی از اهالی روستای دوسیران در حاشیه این جشنواره گفت: این روستا با وجود اینکه یکی از روستاهای تاریخی استان فارس است، اما امکانات بهداشتی یا خانه بهداشت با حضور دائم دکتر دچار مشکلاتی است که بیمار باید حتی برای درمان‌های کوچک به مرکز شهر برود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات اهالی این روستا نداشتن آب در لوله‌کشی‌ها است که هر خانوار باید آب مورد نیاز را خودشان تهیه کنند.

از دیگر حاشیه‌های این جشنواره ناامیدی خبرنگاران و عکاسانی بود که برای تهیه گزارش به دوسیران رفته بودند، یکی از عکاسان  به امید عکاسی از مراسم چیدن انجیر و خشک کردن آن همراه با تیم خبری به کازرون رفته بود،می‌گوید: تصورم بر این بود که این جشنواره در باغات انجیر دوسیران  برگزار می‌شود نه در یک باشگاه ورزشی. 

یکی دیگر از خبرنگاران با اظهار ناراحتی گفت: یکی از مشکلات به وجود آمده برای خبرنگاران و عکاسان عدم ناهماهنگی جهت ورود خبرنگاران به سالن اصلی برنامه و عدم همکاری فرماندار، بخشدار و دهدار منطقه کازرون برای پاسخ‌گویی به سوالات خبرنگاران بود.

وی افزود: عدم مدیریت و عدم رعایت اخلاق و مهمان‌داری سبب شد تا وقت زیادی از خبرنگاران که برای پوشش رسانه‌ای آمده بودند، گرفته شود.

این نارضایتی سبب شد که خبرنگاران به شیراز برگردند که در این میان هیچ یک از مسئولان میراث فرهنگی استان خبرنگاران را همراهی نکرده و آنها خود به تنهایی به شیراز بازگشتند. 

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان