کد خبر: ۹۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
فرا موش شدن مهمترین پروژه ممسنی؛

پروژه سد پارسیان هم چنان در خواب عمیق

دولت از سال 94 توان پرداخت هزینه های سد پارسیان را نداشته است و پروژه هم اکنون به حالت تعطیل در آمده است.

به گزارش شیرازه به نقل از نور آنلاین دولت از سال 94 توان پرداخت هزینه های سد پارسیان را نداشته است و پروژه هم اکنون به حالت تعطیل در آمده است؛ به همین دلیل به سراغ مردم روستای گورگ رفتیم تا صحبتی داشته باشیم با اهالی این روستا.

یکی از اهالی روستای گورگ در گفتگو با خبر نکار ما بیان داشت: مشکلات روستا را بارها به فرمانداری و مسئولین مرتبط  اعلام کرده ایم و بعضا پیگیری هایی نیز صورت گرفته است، اما مهمترین مشکل کنونی این است که پروژه سد پارسیان به حالت تعطیلی در آمده و برخی از زیر ساخت های آن در حال جمع آوری است، بسیاری از خانه هایی که ساخته بودند را یا خراب کرده اند یا آنها را جمع می کنند.

وی افزود: هم اکنون از مسئولین سد هم کسی نیست که جوابگو باشد، از طرفی برخی از زمین های مردم را خریداری کرده اند اما بسیاری از زمین ها در حالت بلاتکلیفی مانده است.

وی ادامه داد: این شرکت کارهای خوبی انجام داد جاده و تونل انحراف را ساختند  و بسیاری از ساختمان ها اداری و اسکان را مهیا کرده و سنگ شکستن در منطقه ایجاد نمودند.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: فاز اول این پروژه بسیار بزرگ، بر عهده شرکت «ر.ع.ا» بود که مهترین وظیفه ی آنها ایجاد جاده دست رسی، تونل انحراف و ... بود؛ مسئولین شهرستان این قول را داده بودند که در نیمه اول 94 فاز دوم پروژه آغاز به کار کند که مربوط به بدنه ی سد بود، اما آنچه که به ما می گویند انگار فاز اول هنوز 6 ماه تا یک سال کار دارد.

وی ادامه داد: تا اواخر سال 93 سرعت پروژه مناسب بود البته ما کارشناسانه به قضیه نگاه نمی کنیم اما آنچه که با چشم مشاهده می کنیم را می گوییم و باید این را بگوییم که از آغاز سال 94 می بینیم سرعت پروژه بسیار کند است.

وی افزود: البته مسئولین سد می گفتند که دولت توان پرداخت هزینه ها را ندارد و آنچه که تا کنون پیشرفت داشته مدیون اعتبارات مالی خود شرکت است.

گفتنی است سد و نیروگاه پارسیان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان ممسنی و ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز در استان فارس بر روی رودخانه فهلیان از سرشاخه های رودخانه زهره واقع شده است؛ این سد که از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است، پس از ساخت با ارتفاع۱۴۰ متر دارای مخزنی به حجم ۴۰۰ میلیون متر مکعب و نیروگاهی به ظرفیت ۴۰ مگاوات خواهد بود.

مطالعات مرحله سد مخزنی و نیروگاه پارسیان در اواسط سال ۱۳۷2 شروع و در اواسط سال ۱۳۸۶ به پایان رسید.  عملیات اجرایی فاز اول این سد از سال 91با اعتبار بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال آغاز شده است .


تصاویری از وضعیت کنونی پروژه سد پارسیان

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

وضعیت سد پارسیان ممسنی

پایان گزارش

نظرات بینندگان