کد خبر: ۹۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵

مراسم بزرگداشت ملامحمداسماعیل مردانی در مرودشت برگزاری شد

مراسم بزرگداشت شاعر و عارف ایل باصری ملامحمد اسماعیل مردانی در مرودشت برزگ و کتاب یورد خوبان مجموعه اشعار این شاعر فرهیخته رونمایی شد.

به گزارش شیرازه سایت خبری مرودشت نا، با حضور  سکینه کیانی همسر محمدبهمن بیگی، مردم و مسئولان شهرستان مرودشت خصوصا ایلوندان ایل بزرگ باسری، کتاب یورد خوبان مجموعه اشعار ملامحمد اسماعیل مردانی شاعر روشن ضمیر ایل باسری رونمایی شد.

ملامحمد اسماعیل مردانی را با شعر و عرفان می شناسند

 شهردار مرودشت در آیین رونمایی از این کتاب بیان داشت: ملامحمد اسماعیل مردانی ویژگی های خوبی داشت و بیشتر به عرفان و شعر وی را می شناسند. وی حافظه ای قوی داشت و صد بیت شعر را بدون آنکه بنویسد، می خواند.

شهردار مرودشت

سیدمنصور جعفری به مرجعیت دینی ملامحمد اسماعیل مردانی اشاره و بیان داشت: ملامحمد اسماعیل مردانی مرجعیت دینی ایل بود و به سوالات مذهبی مردم ایل پاسخ می داد.

هر ساله بزرگداشت ملامحمد اسماعیل مردانی را برگزار می کنیم/نامگذاری معابر به نام مفاخر شهرستان در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت بیان داشت: به دنبال شناسایی مفاخر و بزرگان شهر و معرفی آنان به مردم هستیم و در ماه گذشته اثر مرحوم بهره ور رونمایی و معرفی شد و در حال حاضر در حال رونمایی اثر یکی از بزرگان ایل باسری هستیم.

http://marvdashtna.ir/files/images/95-Shahrivar/DSC_3160.jpg

حمزه علیزاده تقاضای نامگذاری معابر شهر به نام مفاخر را مطرح و بیان داشت: مراسم بزرگداشت ملا محمداسماعیل مردانی را هر ساله برگزار خواهیم کرد و از دیگر نهادها تقاضا داریم کمک نمایند از این قبیل مراسمات در طول سال داشته باشیم.

ملامحمد اسماعیل مردانی ایل بچه ای از هیچ کجاآباد بود

ایرج تدین نوه دختری ملامحمد اسماعیل مردانی در این مراسم بیان داشت: در ایل همه چیز طبیعی است و انسان ها خودشان هستند و فرهنگ ایل دربردارنده دو اصل عشق و قانون ایل بودن است.  

ایرج تدین نوه ملامحمد اسماعیل مردانی شاعر ایل باسری

وی به مشکلات نویسندگی در زندگی ایلی اشاره و بیان داشت: فردوسی در دربار سلطان محمود سال ها تحصیل کرد و سعدی در نظامیه درس خواند ولی ملامحمد اسماعیل مردانی ایل بچه ای از هیچ کجا آباد بود و همه چیزش را خودش باید پیدا می کرد.

تدین تصریح کرد: اشعار وی بیانگر جنبه مذهبی و عشق عظیم به مولای متقیان است و اشعاری زیباست.

وی اظهار داشت: زمانی که ایل در نزدیکی جعفرآباد سروستان ساکن شد، ملامحمد اسماعیل مردانی مکتب راه اندازی کرد و اولین آموزگار ایل باسری بود و ظهرابی ها ملاهای دیگری هم داشتند، از جمله ملا آقا مراد ظهرابی که آموزگار خوانین باسری بود.

وی به سیستم آموزشی زمان طاغوت اشاره و بیان داشت: سیستم آموزشی زمان طاغوت برای مردم مرودشت یک سیستم بسیار بی ارزش بود و تمام آموزگاران صبح از شیراز می آمدند و بعد از ظهر برمی گشتند و هیچ کس از مرودشت در کنکور قبول نمی شد و بنده خواهران و برادران خودم را به مدارس شیاز بردم.

بی سوادهای باسری هم عارف هستند

علی نقی مختاری نویسنده کتاب لاله دلداغ ایل در این مراسم بیان داشت: ایرج تدین به محمد بهمن بیگی شباهت زیادی دارد و سخنانش طوری بود که احساس کردیم بهمن بیگی در حال صحبت است.

علی نقی مختاری شورای شهر سابق مرودشت و نویسنده کتاب لاله دلداغ ایل

مختاری افزود: ادبیات فارسی خصوصا ادبیات ایل باسری سراسر معنا است و بی سوادهای این ایل هم عارف هستند.

وی به قراردادی در خصوص ایلات خمسه اشاره کرد و بیان داشت آن قرارداد که برای مقابله با قشقایی ها بوده پایان یافته و باسری خود یکی از ایلات بزرگ کشور است.

وی در ادامه به معرفی نویسندگان و شاعران ایل باسری و نقد آثار آنان پرداخت و بیان داشت: محمد باسری می تواند به عنوان ملک الشعرای ایل باسری و شاعر ملی باسری ها معرفی گردد.

تلاش کردم نکاتی را از زندگی ایلی یاد گیرم و به کار بندم

ساجده تقی زاده گردآورنده کتاب یورد خوبان ضمن تشکر از کسانی که وی را در نگارش این کتاب یاری کردند، بیان داشت: تلاش زیادی کردم که نکات و کلماتی را از زندگی ایل یاد گرفته و به کار گیری نمایم.

ساجده تقی زاده گردآورنده کتاب یورد خوبان

تقی زاده بیان داشت: من 9 کتاب را با همکاری همسرم عبدالرضا قیصری نوشتم و اگر وی نبود یک صفحه از آن هم چاپ نمی شد.

در پایان جلسه بعد از اجرای موسیقی محلی توسط هنرمندان ایل باسری، از نویسندگان و شاعران این ایل تجلیل به عمل آمد.

برچسب ها: ملا محمد ، عرفان ، شعر ، کتاب
نظرات بینندگان