کد خبر: ۹۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
پروانه فرهنگیان بانوی قهرمان مسابقات تیر اندازی

حجاب مانعی برای ورزش بانوان نیست

در یکی از روزهای پاییزی با قرار قبلی به سراغ این بانوی موفق در عرصه ی ورزش رفتیم ،پس از احوال پرسی و در محیطی صمیمی و البته جایی که انواع تفنگ و سیبل و تجهیزات تیراندازی بود به گفت و گو نشستیم که شما را به خواندن بخش هایی از این مصاحبه دعوت میکنیم
به گزارش شیرازه فعالیت و حضور در عرصه اجتماعی برای زنان مسلمان از دید اسلام با رعایت حفظ کانون خانواده نه تنها ممانعتی ندارد، بلکه یکی از مجوزهایی است که از طرف دین برای آن ها صادر شده و به عنوان یک مسئولیت و تکلیف در دین برای تمامی مسلمان لحاظ شده است.

در استان فارس هم زنانی هستند که با رعایت تمام اصول پا به عرصه اجتماع گذاشته اند و توانستند در بسیاری از عرصه ها موفق باشند.

سرکار خانم پروانه فرهنگیان، مربی تیراندزی، عضو سابق تیم ملی تیراندازی بانوان و یکی از بانوان موفق استان فارس هستند.

به همین دلیل در یکی از روزهای پاییزی با قرار قبلی به سراغ این بانوی موفق در عرصه ی ورزش رفتیم ،پس از احوال پرسی و در محیطی صمیمی و البته جایی که انواع تفنگ و سیبل و تجهیزات تیراندازی بود به گفت و گو نشستیم که شما را به خواندن بخش هایی از این مصاحبه ی دعوت میکنیم :

لطفا خودتان را معرفی کنید :

با سلام پروانه فرهنگیان هستم، حدود ده سال است که در ورزش تیراندازی مشغولم،چهار سال عضو دائم تیم ملی بانوان کشور بوده ام و در این مدت مقام های آسیایی،بین المللی و چندین مقام کشوری را کسب نموده ام.

فعالیت های خودتان در عرصه ورزشکاری و تیراندازی را بفرمایید :

از سال 86 وارد رشته تیر اندازی شدم و در همان سال به لطف خدا به دلیل کسب رکورد بالا در مسابقات دانش آموزی مستقیما به مرحله کشوری راه یافتم و پس از کسب مقام سوم در اردوی تیم ملی تیراندازی بانوان حضور داشتم و پس از گذشت یک سال از گذشت تمرین زیر نظر اساتید بزرگسالان به عنوان عضو تیم ملی پذیرفته شدم.

پس از راهیابی در مسابقات ملی چه موفقیتهایی را کسب کردید؟

در سال 88 مسابقات آسیایی قطر مقام سوم تیمی را کسب کردیم که بعد از 53 سال اولین بار بود که بانوان ایرانی این مقام را به دست آوردند و در سال بعد نیز در مسابقات اتریش و در رشته اسلحه خفیف مقام اول این مسابقات را کسب کردم.

همچنین در مسابقات جهانی آلمان در رشته تپانچه مقام ششم که در آن زمان مقام مناسبی برای بانوان ایرانی بود کسب نمودم.

به نظر شما چه عواملی موجب کسب موفقیت ها و یا ناکامی ها در زندگی و در ورزش به خصوص برای بانوان میشود؟

در کل به نظرمن اولین چیزی که مهم است دانستن و شناختن هدف است،اینکه آدم بداند این ورزشی که انتخاب کرده به خاطر تفریح است یا پیشرفت؛ کسی هم که قصد پیشرفت دارد باید همه ی مشکلات را تحمل کند و بپذیرد، با یک باخت نا امید نشود چرا که همه ی افراد هزاران بار ممکن است ببازند ولی اگر ههی تلاش خود را انجام دهد به اندازه ی تلاش خود حتما جواب میگیرد.مقاوم بودن هم بسیار مهم است.

به نظر شما ورزش بانوان در استان فارس و شیراز چه مشکلاتی دارد؟

در استان فارس در همه ی رشته ها پتانسیل ورزشی خیلی بالایی داریم و استعدادها خیلی زیاد است و دلیل آن هم اقشار مختلف قومی در استان هستند.

مشکلی که وجود دارد این است که همیشه امکانات بیشتر به آقایان تعلق میگیرد و بهترین ساعت های تمرین و بهترین سالنها و بهترین اسپانسرها هم همینطورو خیلی کم پیش می آید که مثلا در تیراندازی یک خانم بتواند برای خودش اسپانسر بگیرد و البته توقعی هم که دارند به اندازه ی آقایان است،درصورتی که خیلی مواقع با همان امکانات کم بهترین رکورد ها را خانم ها به جای میگذارند اما معمولا این به چشم

نمی آید.

به عنوان بانوی ورزشکار فکر میکنید حجاب داشتن در تیراندازی مشکلی به وجود می آورد؟

اول که نه،اگر کسی به کاری که میکند اعتقاد داشته باشد به آن افتخار میکند،به خصوص در رشته ی ما محدودیت حجاب اصلا وجود ندارد به صورتی که در کشورهای دیگر فکر میکنند این حجابی که ما داریم یک عامل مزاحم و تاثیر گذار بر اعصاب و روان هنگام تیراندازی است و خوشبختانه تا الان سخت گیری نشده است.

همانطور که میدانید بین فیزیولوژی بدن زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد،به نظر شما این تفاوت یک محدودیت محسوب میشود؟

نه هیچ محدودیتی ندارد،حتی در مسابقه های استقامتی رکورد خانم ها بالاتر است و در رشته ای تمرکزی هم خانم ها موفق ترند اما آقایان از نظر قدرت بدنی موفق ترند و همین عاملی شده که مثلا در رشته ی ما برای آقایان به جای 40 تیر 60 تیر مشخص کرده اند.

در هر رشته ای خانم ها با خانم ها و آقایان هم با آقایان رقابت میکنند و محدودیتی ایجاد نمیکند.

برای بهبود ورزش در استان فارس و شیراز چه پیشنهاداتی دارید؟

اولین پیشنهاد من این است که مدیران به فکر تربیت مربیان با سواد و حرفه ای باشند، از میان افرادی که قبلا قهرمان بودند افراد زیادی مناسب آموزش هستند که بهتر و حرفه ای تر اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می دهند، هرچند که سن کمی هم داشته باشند.

به نظر من در این زمینه باید یک جوان گرایی بکنیم و افراد باسواد را بگذاریم، باسواد علمی و نه باسواد مدرکی، پس باید از افرادی استفاده شود که علم تربیت بدنی دارند.

پیشنهاد دیگری که دارم اینکه ما تا چندین سال پیش مسابقات المپیاد ایرانیان را داشتیم که خیلی عالی بود و باعث ایجاد انگیزه و رقابت میشد اما چند سال است که اینها تعطیل شده و همه چیز به فدراسیون ها معطوف شده و بیشتر مسابقات آزاد هستند.

حرف آخر

من دوستانه میگویم که بانوان باید به خود اهمیت بدهند و ورزش کنند.

به طور خاص درمورد تیراندازی هم باید بگویم اگرچه به نظر می آید حرکتی ندارد اما ورزش پویایی است و فعالیت آن به صورت ایزومتریک یا ایستا است و بسیار روی ذهن و آرامش تاثیر میگذارد،پیشنهاد میکنم حتی یک بار هم که شده امتحان کنند و تجربه خوبی به دست بیاورند و تاثیر آن را ببینند.


نظرات بینندگان