کد خبر: ۹۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

همایش امربه معروف در دانشگاه سپیدان برگزار شد

به مناسبت هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر همایشی یک روزه با حضور دانشجویان واساتید وکارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان وبا همکاری ستاد احیا امربه معروف ونهی از منکر شهرستان در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون به مناسبت هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر همایشی یک روزه با حضور دانشجویان واساتید وکارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان  وبا همکاری ستاد احیا امربه معروف ونهی از منکر شهرستان در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار گردید.

در این مراسم ابتدا شیخ موحد ریاست واحد سپیدان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم وسوگواری سید وسالارشهیدان  وخیر مقدم به حاضرین در همایش، امر به معروف و نهی از منکر را دستور قرآنی دانست و با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید، از اهمیت این امر در جامعه و تأکید بر انجام آن بر پایه احادیث پیامبر اکرم (ص) سخن گفت.

شیخ موحد بر لزوم تعامل هرچه بیشتر بین دستگاههای شهرستان و دانشگاه و به تبع آن دانشجویان تأکید نمود و اظهار داشت باید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شده و تنها به یک هفته و یک همایش بسنده نشود.

وی از آسیب های وارده به جامعه نخبگان و تأثیر مخرب شبکه های مجازی و ماهواره ای سخن گفت و اعلام داشت در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر به صورت یک واجب درآمده باشد، چنین آسیب هایی تقلیل می یابد.

رئیس دانشگاه سپیدان دراین باره گفت: لزوم بازنگری جدّی به احیاء امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از اهداف مهم برگزاری این همایش دانست عنوان کرد: در راستای عمل و اشاعه فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر این برنامه شکل گرفته تا راهکارها مورد بررسی قرار گیرند و با فرهنگ سازی از دانشگاه زمینه پیاده سازی آن در جامعه میسر شود.

در ادامه این همایش هاشمی استاد حوزه ودانشگاه با بیان این که باید علت این که چرا تاکنون نتایج مطلوب در برنامه های انجام شده در حوزه امر به معروف و نهی از منکر حاصل نشده را پیدا کنیم، افزود: شاید یکی از علل این است که برنامه ها بیشتر کلیشه ای و گزارش محور شده و این موضوع نتیجه مطلوبی را در پی نداشته است.

  هاشمی گفت: رویکرد برخی ها به امر به معروف و نهی از منکر به گونه ای است که رمق امر به معروف و نهی از منکر را می گیرد و چیزی از آن باقی نمی گذارد. آن ها اعتقاد دارند که این کار با ملایمت و با ملاطفت انجام شود، به گونه ای که این رویکرد کم کم به التماس منتهی می شود.

 این استاد حوزه ودانشگاه اضافه کرد: اگر بخواهیم یک مقوله دینی را به کسی القا کنیم، یک مرحله آن آموزش است و بعد از آموزش اگر از او تخلف دیدیم باید تذکر بدهیم و سپس او را موعظه و در نهایت نصیحت کنیم.

 وی ادامه داد: اگر همه این مراحل را در مسیر امر به معروف و نهی از منکر طی کردیم و دیدیم شخص همچنان در مسیر اشتباه خود قرار دارد، دیگر جای التماس و خواهش نیست و اگر قرار بر التماس بود خداوند نمی فرمود: «امر کن به معروف و نهی کن از منکر» و این در ادبیات فارسی به معنای دستور است.

 هاشمی خاطرنشان کرد: اگر امر از جایگاه خودش صورت نگیرد، نمی تواند تأثیرگذار باشد و ضروری است آمر به معروف از منظر معرفتی به جایگاه والایی رسیده باشد تا وقتی امر می کند، امر او اثرگذار باشد.

 وی با بیان این که آمر به معروف باید خودش یک قدم جلوتر باشد، اظهار کرد: آمر به معروف باید راهی را پیموده باشد، اعتلا یافته باشد و در نهایت دیگران را با خود همراه کند.با اشاره به آیه 101 سوره آل عمران اشاره و تصریح کرد: خداوند وقتی می خواهد یک جامعه دینی که نیازمند امر به معروف و نهی از منکر است را درست کند از این جا شروع می کند و می فرماید که اگر هر کسی با خدا ارتباط پیدا کند، راه خود و صراط مستقیم را یافته است.

 هاشمی بیان کرد: اگر تقوا و تسلیم با شناخت و معرفت در انسان نفوذ کند و جزء باورهای جامعه ای شود، محور آن خدا می شود. چنین جامعه ای از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید اجازه داد ذره ای خلل در آن ایجاد شود.

نظرات بینندگان