کد خبر: ۹۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵

مرثیه ای برای بافت شیراز

بافت قدیم شیراز یا همان بافت تاریخی فرهنگی 375 هکتاری که دچار بحران شدید بی فرهنگی ودر محاق قرار گرفتن تاریخ خودشده دوباره خبرساز شده است.
به گزارش شیرازه، بافت قدیم شیراز یا همان بافت تاریخی فرهنگی 375 هکتاری که دچار بحران شدید بی فرهنگی ودر محاق قرار گرفتن تاریخ خودشده دوباره خبرساز شده است و توجه مدیران شهر واستان را بخود جلب نموده تا آنجا که آیت الله کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نسبت به معضلات موجود در این منطقه هشدار داده است.
حالا منطقه بزرگی که متعلق به نامداران بزرگ شیراز و فارس بوده درتصرف بزهکارانی است که نتیجه اعمال آنان، گسترش آسیب به تمامی مناطق شهر است.
در خلال این رویداد هر وقت به یکی از مناطق بافت سری بزنید، گردشگران خارجی را می بینید که با دوربین در حال ثبت ناهنجاری های بافت قدیم شیراز هستند. پر واضح است که گردشگران برای اقامت در هتل های لوکس و چند ستاره به شیراز وفارس نمی آیند بلکه آنان توقع حضور در مناطق دیدنی ،سنتی وتاریخی ما را دارند مثل خوردن آبگوشت وچلوکباب ویا خوردن غذاهای سنتی ما در شهر های مختلف استان که مورد توجه ودرخواست گردشگران خارجی است واز این جهت بحث بومگردی واقامت درواحدهای روستایی وسنتی مورد توجه قرار گرفته است.
فرمانده سپاه فارس هم چندروز پیش به بافت قدیم رفته تا آنچه را شنیده وباورنکرده با چشمان خودببیند وبه گفته این مسئول حضورچند ساعته دربافت قدیم شیراز بدترین لحظات عمر او بوده است.
فرماندار ورییس شورای تامین شهرستان شیراز هم بارها به بافت قدیم رفته وشب سال نو بسیاری معتادان که تنها مصرف کننده مواد مخدر هستند را به زندان ویا کمپ های موقت با توسل به نیروی انتظامی هدایت کرده است اما چه سود که بعد از تعطیلات دوباره آنان به سرکار خود باز گشته اند.
ما در روزنامه افسانه طی سه ماه ابتدای سال و تهیه چندین گزارش مصور، معضلات بافت قدیم شیراز را گوش زد کردیم که به جز یک نفر ذینفع که درحال بازسازی واحدهای فرسوده وتبدیل آن به میهمان پذیر بود آن هم از جنبه اعتراض سراغ ما را نگرفت.
پلیس محلات هم اصولا پاسخگوی پرسش های ما پیرامون مشکلات این محدوده نبود و البته یکی ازواحدهای بسیج سپاه شیراز در خیابان حسینی هم علی رغم تماس های ما ،پرسش در مورد نحوه برقراری امنیت دراین محدوده را بدون پاسخ گذاشت .
درواقع از هر مقامی درمورد بافت ووضعیت آن سوال کردیم درپاسخ گفت باید اجازه بگیرم واین کلید واژه علامت عدم پاسخگویی نسبت به مسایل شهری بود .
به هر صورت ما از مناطق مختلف بافت گزارش مردمی تهیه کردیم گزارش هایی که مملو از درد دل های ساکنان بافت بود وگلایه از بی توجهی های مسوولین امر،خصوصا در محور روزبهان و گذر سید ذوالفقار که از حساسیت بالایی برخوردار است و به نوعی مرکز توجه گردشگران است.
در تهیه این گزارش ها یاوران شوراها استقبال بسیاری از ما داشتند تا با انتقال مشکلات شاید درروند رسیدگی تسریع شود.
لازم به ذکر است یاوران شورا در مناطق ده گانه شهری از جمله ساکنان وپیشکسوتان بافت قدیم شیراز هستند .
اما در سه دهه گذشته شهر شیراز به سمتی دیگر توسعه پیداکرد و مهاجران داخلی وخارجی به سمت بافت قدیم هدایت شدند. بافت در تاریکی فرورفت وسنگ ها لامپ تیر چراغ برق ها را نشانه رفتند تا امنیت هم از کوچه های تنگ وباریک آن مهاجرت کند.
در دهه 70و80 که توجه مسئولان وقت به عمران در منطقه بافت قدیم جلب شد اما تولید پارک محله ای فقط وفقط به تجمع اوباش ومعتادان کمک کرد . گذر از کوچه های بدون امنیت بافت برای بازماندگان شهر قدیم شیراز هر روز سخت تر وسخت تر شد . زیر ساخت های فرسوده دراین محدوده پاسخگوی نیازهای بازماندگان شهر قدیم نبود .
پیشتر که مهندس شهدوست شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز در دفتر وی صحبت کردیم ، او اعتقاد قلبی داشت که باید شیرازی ها را به بافت بازگرداند.معتقد بود که اگر بتوانیم شیرازی ها را به بافت قدیم وخانه پدری بازگردانیم و اقدامات فرهنگی وعمرانی را گسترش دهیم خواهیم توانست این محدوده 375 هکتاری را نجات بدهیم .
نتیجه کار این است که بازسازی ونجات بافت بسته به مشارکت مردم است . مردمی که شاید دیگر قادر نیستند به دلیل عدم جذابیت ها به آن بازگردند .
رحیم اوجی رییس اولین دورشورای شهر شیراز تنها مسئولی بود که در تمام این سالها ساکن بافت قدیم شیراز بود؛ هر وقت اتفاقی برای بافت می افتاد موضوع را رسانه ای می کرد اما حکایت قدیمی که می گفت یک دست صدا ندارد کار را به اینجا کشاند. جوانترها هم با طرح وبرنامه های خود نتوانستند راهکاری برای بافت وخروج از بن بست فراموشی آن ارایه دهند . هیچ برنامه فرهنگی قوی بامحوریت بافت در تمام این سالها ارایه نشد وبافت دو دستی تحویل آسیب های اجتماعی شد.
این درحالی است که اگر امروز کلاهمان هم آنجا بیفتتد برای برداشتن آن باز نخواهیم گشت و شاید اخطار فرمانده سپاه فارس برای مداخله دراین منطقه کارگشا شود.
سرمایه های بسیاری در محدوده شیراز قدیم بربادرفته است و باید دید چگونه می توان آن را احیا کرد هر چند با توجه به فرسودگی شدید این منطقه اعتبارات کلانی برای دوباره سازی آن نیاز است .
منبع: روزنامه افسانه
نظرات بینندگان